تعمیر و نگهداری واکنشی چیست؟

تا خراب نشده، تعمیرش نکنید

نگهداری واکنشی ” Predictive Maintenance” قدیمی‌رین رویکرد جهان برای تعمیر و نگهداری است، که آن را تعمیر و نگهداری کارکرد تا خرابی نیز می‌نامند. نگهداری واکنشی به فعالیت‌های نگهداری اشاره دارد که بعد از خرابی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند. در این تکنیک هیچ برنامه مشخصی برای نگهداری تجهیزات وجود ندارد البته تا زمانی که خرابی اتفاق نیفتاده باشد. تمرکز اصلی بر بازگردادن یک دستگاه به شرایط قابل استفاده در سریع‌ترین زمان ممکن است. طبق تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شد، از بین انواع نگهداری و تعمیرات، 61 درصد واحدهای تولیدی از نگهداری واکنشی استفاده می‌کنند.
نگهداری واکنشی فقط برای یک منظور انجام می‌شود، توجه به مشکلاتی که اتفاق می‌افتند. فعالیت‌های نگهداری با اختلال در عملکرد تجهیزات، توقف عملکرد و خرابی‌ها شروع می‌شوند. ماشین هایی که خراب شده‌اند تعمیر یا تعویض می‌شوند. برای مثال، آیا یک لامپ را قبل از سوختن تعویض می‌کنید؟ منطقی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا لامپ بسوزد و یک لامپ جدید بخرید. رویکرد نگهداری و تعمیر واکنشی برای بخش‌هایی از تجهیزات کم‌هزینه و غیراساسی مناسب است که تاثیر مهمی بر تولید یا امنیت تیم شما ندارند.

فهرست مطالب
تعمیر و نگهداری واکنشی

انواع نگهداری واکنشی

نگهداری واکنشی یک فعالیت نگهداری است که به دلیل خرابی تجهیزات انجام می‌شود. دو نوع راهبرد نگهداری واکنشی وجود دارد:

  • نگهداری و تعمیرات اضطراری

نگهداری و تعمیرات اضطراری “Emergency Maintenance” به فعالیت‌های نگهداری اشاره دارد که باید بلافاصله بعد از خرابی برای بازیابی ظرفیت عملکردی یک دستگاه انجام شوند. که می‌تواند پاسخی به شرایط ایمنی اضطراری باشد و باید بلافاصله به آن توجه نشان داد. فعالیت‌های نگهداری اضطراری همیشه در اولویت قرار دارند تا از خاموشی‌های طولانی مدت و ضررهای احتمالی اجتناب شود. عواملی مثل دسترسی پذیری به قطعات تعویضی و حیطۀ تعمیرات می‌توانند بر تعمیر و نگهداری در شرایط اضطراری اثر بگذارند.

  •  تعمیر و نگهداری اصلاحی

در برخی شرایط، ممکن است دستگاه‌ها مشکلاتی داشته باشند که به تدریج منجر به خرابی می‌شوند. مثلا، ممکن است قطعه‌ای از یک دستگاه زنگ زدگی داشته باشد. در چنین موقعیت‌هایی که احتمال اختلال در تولید وجود دارد، نگهداری به گونه‌ای ایجاد می‌شود که دستگاه به شرایط بهینه برسد. برخی افراد معتقدند که این یک نوع تعمیرات و نگهداری پیش اقدام است، زیرا ممکن است خرابی اتفاق بیفتد، اما هر فعالیت نگهداری و تعمیرات در واکنش به یک موقعیت یا علت در دستۀ نگهداری واکنشی قرار می‌گیرد. نگهداری و تعمیرات اصلاحی “Corrective Maintenance” پس از تشخیص مسئله یا برنامه‌ریزی برای بعد باعث می‌شوند که شرکت بتواند منابع خود را سازماندهی کند.

نگهداری و تعمیرات اضطراری معمولا پرهزینه‌تر از نگهداری و تعمیرات اصلاحی است، زیرا زمان کمی برای جمع آوری منابع وجود خواهد داشت. غالبا در این حالت سازمان‌ها وادار به برونسپاری خدمات نگهداری و تعمیرات خود می‌شوند، و هزینۀ بیشتری را برای تحویل سریع‌تر قطعات تعویض شده پرداخت می‌کنند. 

نگهداری و تعمیرات واکنشی در مقایسه با نگهداری و تعمیرات پیش اقدام

استفاده از یک رویکرد منحصرا واکنشی برای نگهداری توصیه نمی‌شود.  صنعت تولید به طور میانگین در هر سال به دلیل توقف فعالیت برنامه‌ریزی نشده 50 میلیارد دلار هزینه می‌کند. انجمن بین المللی اتوماسیون (ISA) اشاره می‌کند که سازمان‌هایی که از نگهداری و تعمیرات واکنشی استفاده می‌کنند، در حدود 20 درصد ظرفیت تولید خود را از دست می‌دهند.
نگهداری و تعمیرات واکنشی به عنوان فعالیت‌های نگهداری تعریف شدند که با اختلال در عملکرد، توقف فعالیت و خرابی تجهیزات آغاز می‌شوند. از طرف دیگر، نگهداری و تعمیرات پیش اقدام “Proactive” به یک رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اشاره دارد که بر مبنای نقص‌های مورد انتظار بوده و قبل از وقوع خرابی‌ها از آنها جلوگیری می‌کند. در این روند برای فعالیت‌های نگهداری بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سیستم‌های مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS)، سنسورهای ماشین، و پایش مبتنی بر شرایط برنامه‌ریزی می‌شود. در نگهداری و تعمیرات دلایل ریشه‌ای خرابی دستگاه‌ها مد نظر قرار می‌گیرند. مثلا می‌توان ارتعاشات یک ماشین روتور را برای تعیین شرایط آن اندازه‌گیری کرد.

بهترین روش برای اجرای نگهداری پیشگیرانه PDM، استفاده از نرم افزار cmms است این نرم افزار را رایگان دریافت و بررسی نمائید. 

کدام تکنیک نت به صرفه‌تر است؟

بر اساس آمار جهانی، حداقل 33 درصد شرکت‌ها تمایل دارند از یک رویکرد نگهداری و تعمیرات واکنشی به رویکرد پیش اقدام تغییر جهت بدهند. اما، نگهداری و تعمیرات واکنشی همیشه بر مبنای ماهیت محدود ماشین آلات اتفاق می‌افتد.
راهبرد نگهداری و تعمیرات پیش اقدام با برنامه‌ریزی و اجرای مناسب مستلزم آن است که یک سازمان منابعی در دسترس داشته باشد. از آنجایی که هزینه‌های اولیۀ تغییر جهت به سمت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه زیاد است، متخصصان توصیه می‌کنند که PM را برای اموال اساسی خود به عنوان یک نقطۀ شروع در اولویت قرار دهید. بنابراین، تعمیر و نگعداری واکنشی به اموال غیراساسی مربوط می‌شود.
حتی برای تعمیر و نگهداری واکنشی، شرکت‌ها همچنان می‌توانند برای فعالیت‌های نگهداری خود برنامه‌ریزی کنند (تعمیر و نگهداری اصلاحی). تعمیر و نگهداری واکنشی فقط در صورتی مشکل‌ساز می‌شود که برای آن برنامه‌ریزی نشده باشد (اضطراری) و بر تولید یا ایمنی اثر بگذارد. متخصصان استفاده از یک رویکرد 20/80 را توصیه می‌کنند، که در آن 80 درصد فعالیت‌های نگهداری به صورت پیش اقدام هستند، و 20 درصد باقیمانده به صورت واکنشی انجام می‌شوند.

مثال‌هایی از تعمیر و نگهداری واکنشی

مثال‌هایی از این موارد در موقعیت‌های متداول عبارتند از:

تعمیر و نگهداری اتومبیل

تا به حال چند بار شده است که یک اتومبیل به دلیل قطع باتری استارت نزند و مالک بخواهد آن را باتری به باتری و سپس تعویض کند؟ در واقع راننده در اینجا تعمیر و نگهداری واکنشی را انجام می‌دهد. یک مثال دیگر مربوط به وقتی است که اتومبیل خود را برای تعویض روغن می‌برید. ممکن است تکنسین متوجه شود که سایر قطعات، مثلا هدلایت‌ها، به سرویس نیاز دارند. می‌توانید تصمیم بگیرید که تعمیرات را در لحظۀ خاصی انجام بدهید یا برای یک روز دیگر برنامه¬ریزی کنید. اما در صورتی که هدلایت‌ها در یک جادۀ تاریک در شب خاموش شوند، باید از نگهداری اضطراری استفاده کنید.

تعمیرات جاده‌ای

جاده‌ها با این هدف ساخته می‌شوند که بتوان برای طولانی مدت از آنها استفاده کرد. اما، استهلاک یک اتفاق متداول است، مخصوصا برای جاده‌هایی که عبور و مرور زیادی دارند. یکی از متداول‌ترین مشکلات جاده‌های ما دست اندازها است. مثال‌های دیگر شامل شکستگی درب‌ها، تعویض لوله‌های آب دارای نشتی، و خرید یک HVAC جدید بعد از خرابی مورد فعلی است. می¬توانیم این فهرست را ادامه بدهیم.

استفاده از جدیدترین تکنیک‌های نگهداری و تعمیرات در صنعت، منجر به کاهش چشم گیر تعداد و هزینه تعمیرات می‌شود

مزایا و معایب تعمیر و نگهداری واکنشی

اطلاعات آماری جالب

اکثر سازمان‌ها اهمیت تعمیر و نگهداری را دست کم می‌گیرند. اما، نت یک صنعت گسترده با میلیاردها دلار ارزش است. چند مورد از آمار نگهداری عبارتند از:

  • مطابق با رویکرد جامع سنجش عملکرد تعمیر و نگهداری، فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تا حدود 40 درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شوند.
  • صنعت تعمیر و نگهداری امریکا از بیش از 3/1 میلیون نفر کمک می‌گیرد.
  • رویکرد نگهداری و تعمیر کارکرد تا خرابی تا حدود 10 برابر بیشتر از یک برنامۀ تعمیر و نگهداری پیش اقدام است. با این حال، در حدود 80 درصد مدیران نگهداری واحدهای صنعتی همچنان از تعمیر و نگهداری واکنشی استفاده می‌کنند.
  • مطابق با «مهندسی کارخانه»، 44 درصد تعمیر و نگهداری واکنشی در نتیجۀ کهنه شدن تجهیزات است.

مزایا و معایب تعمیر و نگهداری واکنشی

مانند هر راهبرد دیگری، این نوع راهبرد تعمیر و نگهداری مزایا و معایب خاص خود را دارد. به جدول زیر مراجعه کنید:

مزایا معایب
هزینۀ اولیۀ پیاده سازی در سطح جزئی است. توقف برنامه ریزی نشده می تواند بر تولید اثر بگذارد
صرفه جویی در هزینه های کارکنان، زیرا به اندازۀ تعمیر و نگهداری پیش اقدام به نیروی کار احتیاج ندارد دشواری در تامین بودجۀ تعمیر و نگهداری
آزادسازی منابع برای سایر پروژه ها زمان کم برای سازماندهی منابع بعد از خرابی. هرچه تاخیر طولانی تر باشد، ضررهای بیشتری به وجود می آیند
نیازمند برنامه ریزی نیست، زیرا فعالیت ها به خرابی بستگی دارند انجام کمترین کار منجر به خرابی های مکرر می شود
برای تعمیر و نگهداری دارایی های غیربحرانی عالی است هزینه های انرژی افزایش پیدا می کنند

نتیجه‌گیری

تعمیر و نگهداری واکنشی در زمان وقوع خرابی یا مشکل برای تجهیزات اجرا می‌شود. این روند برای اموال غیراساسی مناسب بوده و کمترین هزینه‌های اولیه را برای سیستم‌های تعمیر و نگهداری ایجاد می‌کند. اما این روش نیز دارای محدودیت‌هایی است، مخصوصا زمانی که برای  اموال اساسی مورد استفاده قرار گیرد. تعمیر و نگهداری واکنشی می‌تواند مکملی برای تعمیر و نگهداری پیش اقدام برای یک رویکرد متمرکز بر پایایی در مدیریت اموال باشد. استفاده از چند تکنیک نگهداری و تعمیرات و تلفیق این تکنیک ها با یکدیگر می‌تواند به سازمان ها کمک کند که تیم نت را هدفمند و در جهت اهداف کلان سازمان مدیریت نمایند. استفاده از نرم افزار نگهداری و تعمیرات که امکان پیاده سازی استراتژی های مختلف نگهداری و تعمیرات را داشته باشد، در مدیریت بهینه این فرآیند بسیار تاثیر گذار و کارآمد خواهد بود. نرم افزار CMMS آلکا یکی از گزینه های بسیار کاربردی در صنعت کشور است که در بسیاری از واحدهای فعال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 

لینک‌های مرتبط:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر انواع نگهداری و تعمیرات از مطالب زیر کمک بگیرید.
1 پاسخ

تعقیب

  1. […] تعمیرات اضطراری EM (Emergency Maintenance) شناخته می شود.”]نگهداری و تعمیرات واکنشی (اجرا تا شکست) و نگهداری و تعمیرات پیشگویانه قرار می […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *