سرویس تعمیرات و نگهداری دورهای چیست؟
مقالات تخصصی نگهداری و تعمیراتسرویس تعمیرات و نگهداری دورهای چیست؟
تعمیر و نگهداری دوره ای، از انواع نگهداری و تعمیرات است که بر اساس یک بازه زمانی مشخص بر روی تجهیزات انجام می شود. هدف از نگهداری دوره ای یا تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان، حفظ عملکرد بدون نقص ماشین آلات یا دارایی های دیگر سازمان است.
بررسی اجمالی
فرسودگی تجهیزات امری اجتناب ناپذیر است. معمولاً دارایی ها قبل از اینکه به طور کامل فرسوده و بی مصرف شوند، طول عمر محدودی دارند. خبر خوب این که می توانید عمر مفید دارایی های خود را به حداکثر برسانید.
دارایی های خط تولید، طوری طراحی شده اند که برای مدتی طولانی از دوام کافی برخوردار باشند. در چرخه عمر یک قطعه، زمان کافی برای بررسی دوره ای وضعیت آن وجود دارد تا از بروز خرابی اضطراری جلوگیری شود. به این ترتیب میتوان حداکثر استفاده از آن قطعه را ببریم.
فهرست مطالب
نگهداری و تعمیر دوره ای چیست؟
این تعمیر و نگهداری که با عنوان نگهداری مبتنی بر زمان نیز شناخته می شود. یک استراتژی است که مستلزم انجام وظایف تعمیر و نگهداری در فواصل زمانی معین در زمان بهره برداری دارایی است. در واقع زیر مجموعه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نیز محسوب میشود.
مشابه سرویس تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، عملیات نگهداری دوره ای زودتر از موعد برنامه ریزی می شوند و صرف نظر از اینکه علائم خرابی مشاهده شود یا خیر، انجام می شود.
مدت و فراوانی عملیات سرویس دوره ای، بسته به پارامترهای خاص دارایی، تعیین می شود. تولیدکننده تجهیزات ممکن است جهت بررسی و چک کردن دارایی ها، برنامه ای سالانه به شما پیشنهاد دهد.
به عنوان مثال، تولیدکننده سیستم تهویه هوا ممکن است توصیه کند که واحد تهویه پنجرهای شما طبق راهنما، باید سالی یک بار تمیز شود.
روند تعمیر و نگهداری دوره ای
با نرم افزار cmms تعمیر ونگهداری دوره ای خود را بهینه برنامه ریزی کنید.
نحوه کار سرویس تعمیر و نگهداری دوره ای
اثربخشی سرویس نگهداری دوره ای بر این فرض استوار است که خرابی دارایی ها را میتوان طبق زمان پیش بینی کرد. شناسایی دوره زمانی ای که در آن دارایی بدون مشکل کار می کند بسیار مهم است، زیرا به شما این امکان را می دهد که زمانهای بازبینی مناسب جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان را پیدا کنید. هدف نهایی این است که تجهیزات را قبل از وقوع خرابی اساسی سرویس کنیم.
اهمیت سوابق داده ای در نگهداری و تعمیرات
سوابق داده ای که توسط معیارها یا نتایج تجربی به دست آمده، زمینه را برای شناسایی این دوره فراهم میکند. استفاده از تجهیزاتی که اطلاعات مربوط به شاخص میانگین زمان بین خرابی (MTBF) آنها موجود است (نرم افزار cmms)، به شما این امکان را می دهد که بهترین زمان را برای انجام بررسی ها و وظایف سرویس تعیین کنید.
داشتن نرم افزاری مانند CMMS که بتواند مجموعه دقیق تر و سازگارتری از داده ها را تهیه کند، اطلاعات معتبرتری برای شما به ارمغان می آورد. تجزیه و تحلیل خرابی بر اساس داده های معتبر، برنامه ریزان تعمیر و نگهداری را قادر می سازد تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.
چند نمونه کاربرد صنعتی این تعمیر و نگهداری
- تعویض روغن های روان کننده
- چک کردن روغن بلبرینگ
- تعویض اجزا فیلتر
- تمیز کردن خوردگی و زنگ زدگی ها
- اندازه گیری فشار/دما
تخمین دقیق میزان خرابی برای تجهیزاتی که در طول دوره ه ای ثابتی استفاده میشوند، میسر است. به عنوان مثال، میتوان انتظار داشت اتوبوسی که روزانه مسیر یکسانی را طی می کند، در بازههای قابل پیش بینی ای نیاز به سوخت گیری داشته باشد.
به کارگیری خدمات تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده برای تجهیزاتی که استفاده متغیری دارند، رواج کمتری دارد. اگر تجهیزات مستعد خرابی های تصادفی هستند، یا اگر مقادیر متغیری دارند، از رویکرد تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان استفاده نکنید.
ماژول پایش بر اساس وضعیت CM
پایش بر اساس وضعیت Condition Monitoring یکی دیگر از تکنیکهای نگهداری و تعمیرات تجهیزات است. برای مشاهده امکانات این ماژول و کسب اطلاعات بیشتر لطفا به صفحه ماژول CM مراجعه نمایید .
مزایا و معایب سرویس نگهداری و تعمیر دوره ای
مزیت انجام فعالیت های تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان این است که جهت تصمیم گیری در مورد زمان سرویس تجهیزات، نیازی به تجهیزات اضافی ندارد.
هزینه های اولیه برای ایجاد برنامه های زمانبندی شده بسیار کم است. یک برنامه نگهداری دوره ای بیشتر بر سوابق داده و تجزیه و تحلیل تکیه میکند
چالش های تعمیر و نگهداری دوره ای
عیب برنامه تعمیر و نگهداریای که صرفاً مبتنی بر زمان باشد این است که خطر انجام فعالیت های غیرضروری وجود دارد.
یکی دیگر از چالش های انجام برنامه تعمیر و نگهداری این است که ممکن است خرابی ناشی از رویدادهای تصادفی رخ دهد. خرابی های خاصی وجود دارد که به زمان بستگی ندارد و در نتیجه ممکن است قبل از سرویس تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده رخ دهد.
استفاده از یک نرم افزار تعمیر و نگهداری جامع به شما کمک میکند که علاوه بر تعمیر و نگهداری دوره ای، تعمیرات اضطراری و برنامه زمانبندی برای پایش وضعیت قطعات و تجهیزات را بطور کامل برنامه ریزی کنید.
نتیجه گیری
تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان را با اتکا به استانداردهای مستند یا تجربی، خرابی تجهیزات را می توان پیش بینی کرد. این سرویس یک استراتژی تعمیر و نگهداری است. برای تجهیزاتی که بر اساس داده های تاریخی یا مشخصات سازنده، طول عمر قابل پیش بینی دارند، قابل اجراست. دارایی هایی که بیشتر مستعد خرابی های تصادفی هستند کمتر از نگهداری دوره ای سود می برند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!