میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

دنبال کردن میانگین زمان تشخیص و دیگر شاخص‌‌های تعمیر و نگهداری مرتبط با آن کلید تضمین موفقیت سازمان شماست.

امروزه، سرعت بالای صنعت تولید باعث شده است تا هر لحظه مهم باشد. تأخیر در شناسایی و برطرف کردن مشکلات تولید می‌‌تواند به‌سرعت منجر به ضررهای چشمگیر شود. به همین خاطر است که میانگین زمان تشخیص (MTTD) یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) ضروری برای بررسی کارایی استراتژی‌‌های تعمیر و نگهداری است.

در این مقاله، به بررسی MTTD، نحوه‌‌ی محاسبه‌‌ی آن و چگونگی مقایسه MTTD با دیگر شاخص‌‌های تعمیر و نگهداری مرتبط نظیر میانگین زمان تعمیر (MTTR)، میانگین زمان تا خرابی  (MTTF) و میانگین زمان بین خرابی‌‌ها  (MTBF) می‌‌پردازیم.

فهرست مطالب

میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست؟

میانگین زمان تشخیص (MTTD) معیاری است از متوسط زمان سپری‌شده بین لحظه‌‌ای که یک ایراد اتفاق می‌‌افتد و لحظه‌‌ای که آن ایراد تشخیص داده می‌‌شود و برای برطرف سازی گزارش می‌‌شود.

دنبال کردن این شاخص مهم است چراکه هرچه زمان تشخیص مشکلات از طرف تیمتان طولانی‌‌تر شود، زمان برطرف کردن آن نیز طولانی‌‌تر می‌‌شود. میانگین زمان تشخیص (MTTD) زیاد منجر به زمان خاموشی درازمدت، افزایش ریسک خرابی تجهیزات و کاهش بهره‌‌وری می‌‌شود.

چگونه میانگین زمان تشخیص (MTTD) را محاسبه کنیم؟ 

میانگین زمان تشخیص (MTTD) معمولاً با اضافه کردن زمان کل بین هر خرابی و تشخیص در یک بازه‌‌ی زمانی مشخص و سپس تقسیم آن بر تعداد کل خرابی‌‌ها محاسبه می‌‌شود.

برای مثال، اگر 10 ایراد در یک ماه مشخص ایجاد شود و تشخیص این ایرادها جمعاً 30 ساعت از وقت تیمتان را بگیرد، میانگین زمان تشخیص (MTTD) 3 ساعت به ازای هر ایراد خواهد بود (30 ساعت/ 10 ایراد).

هر سازمانی باید تلاش کند تا میانگین زمان تشخیص را به حداقل برساند. میانگین زمان تشخیص کمتر به این معنی است که کارگران – یا حتی بهتر از آن، حسگرها و نرم‌‌افزارهای خودکار – به‌سرعت خطاها را شناسایی می‌‌کنند تا عملیات تعمیر و نگهداری اصلاحی به‌موقع انجام شود.

چگونه میانگین زمان تشخیص (MTTD) را پیگیری کنیم؟

پیش‌ازاین، میانگین زمان تشخیص به‌صورت دستی و با کاغذ و خودکار ثبت و پیگیری می‌‌شد. اما سازمان‌‌های مدرن امروزی به سیستم‌‌های خودکار نظیر سیستم کامپیوتری مدیریت تعمیر و نگهداری  (CMMS) مانند آلکا تکیه می‌‌کنند تا میانگین زمان تشخیص را بدون زحمت، با کارایی بالا و به شکلی دقیق محاسبه و پیگیری کنند.

پیگیری MTTD می‌‌تواند در شناسایی سریع حوزه‌‌های بالقوه برای بهبود به شرکت‌‌ها کمک کند که می‌‌تواند کمک مؤثری برای تیم تعمیر و نگهداری باشد تا گام‌‌های پیشگیرانه برای کاهش زمان خاموشی اتخاذ کند.

چگونه میانگین زمان تشخیص (MTTD) را پیگیری کنیم؟

هزینه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات  کاهش و دارایی ها را بهینه مدیریت کنید.

MTTD چگونه به MTTR، MTTF و MTBF ربط پیدا می‌‌کند؟

میانگین زمان تشخیص تنها یکی از چندین معیار استفاده‌شده در صنعت تولید برای سنجش بازدهی و بهره‌‌وری است. در زیر بررسی کوتاهی از چگونگی ارتباط MTTD با دیگر شاخص‌‌های کلیدی عملکرد انجام شده است:

میانگین زمان تعمیر (MTTR): MTTR متوسط زمانی است که طول می‌‌کشد تا یک قطعه از تجهیزات تعمیر شود یا ایرادی برطرف شود. برخلاف MTTD که زمان تشخیص ایراد را اندازه می‌‌گیرد، MTTR روی زمان صرف‌‌شده برای برطرف کردن آن متمرکز است. MTTR به این خاطر مهم است که به شرکت‌‌ها کمک می‌‌کند تا سرپا کردن و راه‌‌اندازی تجهیزات را با حداکثر سرعت ممکن در اولویت خود قرار دهند.

میانگین زمان تا خرابی (MTTF): MTTF متوسط زمانی است که طول می‌‌کشد تا یک وسیله یا دستگاه خراب و غیرقابل‌راه‌اندازی شود. این شاخص برای پیش‌‌بینی زمان تعویض تجهیزات مفید است.

میانگین زمان بین خرابی‌‌ها (MTBF): MTBF شبیه به MTTF است که در آن مدت‌زمانی را که طول می‌‌کشد تا یک وسیله خراب شود اندازه‌‌گیری می‌‌شود. تفاوت MTBF در این است که این شاخص برای دارایی‌‌هایی است که ممکن است خراب شوند اما همچنان می‌‌توان آن‌‌ها را تعمیر کرد. این شاخص برای شناسایی روندها و الگوهای خرابی مفید است که به شرکت‌‌ها کمک می‌‌کند تا استراتژی تعمیر و نگهداری خود را بهینه کنند.

بااینکه MTTD، MTTR، MTTF و MTBF همگی شاخص‌‌های مهمی برای سنجش بازدهی و بهره‌وری در صنعت تولید هستند، اما هرکدام روی جنبه‌‌ی متفاوتی از فرآیند تولید تمرکز دارند.

با استفاده از ترکیبی از این شاخص‌‌ها، شرکت‌ها می‌‌توانند درک جامع‌‌تری از سیستم‌‌ها و فرآیندهایشان به دست آورند که به آن‌‌ها در تصمیم‌‌گیری مبتنی بر داده کمک خواهد کرد و باعث افزایش بازدهی و بهره‌‌وری می‌‌شود.

 

چگونه میانگین زمان تشخیص را در صنعت تولید بهبود دهیم؟

بهبود MTTD نیازمند رویکردی پیشگیرانه برای شناسایی و کاهش ایرادات است، قبل از اینکه این ایرادات تبدیل به مشکل شوند. در اینجا به چند مورد از بهترین کارهایی که سازمانتان می‌‌تواند برای بهبود MTTD انجام دهد، اشاره می‌‌کنیم.

از استراتژی تعمیر و نگهداری پیش‌‌بینانه استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری پیش‌‌بینانه یک رویکرد پیشگیرانه در تعمیر و نگهداری است که به داده‌‌ها و تحلیل‌‌ها برای شناسایی ایرادات بالقوه قبل از اینکه منجر به مشکل شوند، تکیه می‌‌کند. با پایش دقیق عملکرد تجهیزات، تیم تعمیر و نگهداری شما می‌‌تواند زمان فرارسیدن تعمیر و نگهداری یک دارایی را پیش‌‌بینی کند که به آن‌‌ها این امکان را می‌‌دهد تا قبل از اینکه مشکلات اساسی پیش آید، دست به اقدامات اصلاحی بزنند.

برنامه‌‌های بهبود مستمر را به‌کارگیرید.

برنامه‌‌های بهبود مستمر شامل تحلیل و بهبود مستمر فرآیندهای تولید باهدف شناسایی حوزه‌‌های بالقوه برای بهبود است. با پایش و تحلیل مستمر داده‌‌ها که اغلب به کمک نرم‌‌افزارهای CMMS انجام می‌‌شود، شرکت شما می‌‌تواند ایرادات بالقوه را قبل از اینکه روی کسب‌‌وکارتان تأثیر منفی داشته باشند، شناسایی و از آن‌‌ها جلوگیری کند.

از نظارت در لحظه استفاده کنید.

نظارت در لحظه به تیم‌‌های تعمیر و نگهداری این امکان را می‌‌دهد تا اولین نشانه‌‌های هشداردهنده‌‌ از مشکلات بالقوه را تشخیص دهند و به‌سرعت وارد عمل شوند. با استفاده از حسگرهای خودکار و همچنین نرم‌‌افزارهای CMMS نظیر نرم افزار نت آلکا، شرکت‌‌ها می‌‌توانند نشانه‌‌های هشداردهنده نظیر نوسانات دما، تغییرات فشار، بد عمل کردن تجهیزات و غیره را به‌سرعت تشخیص دهند.

نرم افزار مدیریت تعمیر و نگهداری آلکا را بصورت آزمایشی نصب و راه‌اندازی کنید.

یکی از مهم‌‌ترین راه‌‌هایی که تولیدکنندگان می‌‌توانند MTTD خود را بهبود دهند، سرمایه‌‌گذاری روی فناوری‌‌های نظارت و تشخیص پیشرفته نظیر حسگرهای دیجیتال و نرم‌‌افزارهای CMMS است. این ابزار می‌‌توانند به سازمان شما کمک کنند تا ایرادات را قبل از اینکه به مشکل جدی تبدیل شوند، تشخیص دهید و به‌سرعت اپراتورها را از مشکلات بالقوه آگاه کنید.
با بهره بردن از فناوری‌‌های مدرن، تولیدکنندگان می‌‌توانند بدون زحمت زیاد و با دسترسی آنی به داده‌‌ها و تحلیل تاریخچه‌‌ای زمان MTTD را کاهش دهند، تیم‌‌های تعمیر و نگهداری می‌‌توانند الگوها و روندها را در عملکرد تجهیزات تشخیص داده و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از پیش آمدن مشکل انجام دهند. 

فرم ها و چک لیست های موردنیاز برای نگهداری و تعمیرات را از همین جا دانلود نمایید .

مقالات مرتبط :

شاخص های کلیدی عملکرد KPI

بهترین KPI ها برای ارزیابی عملکرد CMMS کدام‌اند؟
شاخص عملکرد KPI

شاخص OEE

نکات کلیدی محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیز بهمراه مثال کاربردی محاسبه oee
شاخص OEE

شاخص MTTR

فرمول و نحوه محاسبه شاخص MTTR با مثال و روش های بهینه سازی MTTR
شاخص MTTR
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *