نحوه محاسبه شاخص MTTR و MTBF با مثال و روش های بهینه سازی MTTR

شاخص MTTR و MTBF 

اهمیت زمان در شرکت و سازمان هایی که تجهیزات محور هستند یکی از مسائل مهم و کلیدی می باشد و مدیران و کارشناسان نت در جهت افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات با معیارهایی که باعث بهبود فرآیندهای نگهداری می شود ارتباط دارند. از جمله معیارهایی که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر چشم‌گیری در بهبود عملکرد و کارایی دارد تحلیل اطلاعات در قالب شاخص های نت است. یکی از این معیارهای مهم شاخص MTTR ( Mean Time to Repair ) است. تحلیل MTTR و سایر شاخص های عملکرد نگهداری و تعمیرات برای افزایش بهره وری و بهبود فعالیت های نگهداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از هر یک ابزارها و دانش به روز در مبحث نگهداری و تعمیرات گامی در جهت کاهش هزینه و افزایش تولید محسوب می‌شوند. هر یک از این اقدامات در دید کلی اقدامات ناچیزی به شمار می‌آیند، اما زمانی که در کنار یکدیگر و بصورت سازمان یافته بکارگرفته شوند، تاثیر مثبتی در سازمان خواهند داشت. از این رو شناخت مفهوم “mttr و mtbf چیست” و همچنین نحوه محاسبه MTTR و تفاوت آن با شاخص MTBF از مواردی‌ست که بایستی بدانید و در این مقاله به آن اشاره شده است.

فهرست مطالب

شاخص MTTR

‌MTTR چیست ؟

عبارت «میانگین زمان» به معنای بررسی زمان بین دو اتفاق است؛ میانگین زمان تعمیر یا MTTR، شاخصی است که زمان مورد نیاز برای تشخیص علت و رفع خرابی تجهیزات را محاسبه کرده و توسط بخش‌‎های مربوط به تعمیرات و نگهداری استفاده می‌‎شود.

این شاخص، اطلاعات کوتاه و جامعی را در اختیار تیم نگهداری و تعمیر قرار می‎دهد و به آنها می‎‌گوید که با چه سرعتی می‎توانند به توقف‎های برنامه‎ریزی نشده واکنش نشان داده و آنها را برطرف کنند. توجه داشته باشید که محاسبات MTTR، مدت زمان بین شروع اتفاق تا زمان بازگشت تجهیزات یا سیستم به چرخه تولید را نشان می‎دهد؛ این زمان شامل:

  • اطلاع ‎رسانی به تکنسین‎های بخش تعمیرات و نگهداری
  • تشخیص مشکل
  • رفع مشکل
  • جمع کردن و بستن قطعات، تراز کردن، ارزیابی تجهیزات
  • تنظیم، آزمایش و راه‎اندازی تجهیزات یا سیستم برای بازگشت به چرخه تولید

فرمول MTTR، زمان تهیه قطعات یدکی حساب نمی‎ کند؛ همچنین برای کارهای تعمیراتی برنامه‎ ریزی شده یا تعطیلات(زمانی که تجهیزات خاموش هستند) مورد استفاده قرار نمی‎گیرد. MTTR علاوه ‎براینکه به تعمیرات و نگهداری مربوط می‎ شود، مبنای خوبی برای تعیین روش‎های افزایش کارایی و کم کردن زمان توقف ‎های برنامه ‎ریزی نشده است؛ بنابراین می‎ توان از آن در پایین آوردن و صرفه‎ جویی در هزینه‎ ها استفاده کرد.

  • طولانی شدن زمان تعمیرات در شاخص MTTR

همچنین MTTR دلیل طولانی شدن زمان تعمیرات را نشان می‎‎‌دهد و در این‎صورت می‎توان تجهیزات خراب را به‌‎سرعت تعمیر کرد و به کار برگرداند، تعداد سفارشات انجام‎نشده را به حداقل رساند و ارائه خدمات به مشتری را افزایش داد. آنالیزهای MTTR موجب می‎شود که تیم شما در مورد نحوه خرید تجهیزات، برنامه‎ریزی تعمیرات و نگهداری و کنترل کارهای تعمیرات و نگهداری آگاهی کافی را به‎دست آورده، در نتیجه بازده کار بالا برود.

اگر MTTR به‎عنوان برنامه تعمیرات و نگهداری کنش‌گرایانه در نظر گرفته شود، بررسی آن به شما نشان می‎دهد که برنامه و کارهای تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه‎تان چقدر مؤثر و کارآمد بوده است؛ به‎عنوان مثال تجهیزاتی که مدت زمان تعمیر آنها طولانی است می‎توانند علل اصلی خرابی و عدم موفقیت باشند.

مثلا اگر متوجه شدید که MTTR در مورد تجهیزات خاصی رو به افزایش است، ممکن است به این دلیل باشد که کارهای تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه به‎درستی انجام نمی‌‎شوند. فرض کنید که تکنسینی دستور روغن‎‌کاری بخش خاصی را دریافت کند اما نوع روغن یا مقدار آن مشخص نشده باشد، در این‎صورت ممکن است عمل روغن‌‎کاری منجر به خرابی تجهیزات شود.

تجزیه‌ و تحلیل MTTR در زمان تصمیم‌گیری برای تعمیر یا جایگزینی تجهیزات نیز مؤثر است. اگر تعمیر قطعه‌ یکی از تجهیزات به دلیل کهنگی زمان زیادی بگیرد، تغییر و جایگزینی آن مقرون‎به‎صرفه‎تر از تعمیرش است. همچنین از تاریخچه MTTR می‎توان برای پیش‎بینی هزینه‎های دوره عمر تجهیزات و سیستم‎های جدید استفاده کرد.

  • تفاوت میانگین زمان تعمیر با میانگین زمان بازیابی

معمولا MTTR را معادل زمان میانگین تعمیر و بازیابی در نظر می‎گیرند؛ تفاوت این دو اصطلاح در این است که وقتی شما از میانگین زمان بازیابی صحبت می‎کنید در واقع به زمان تعمیر به‎ علاوه دوره آزمایش و مدت زمان لازم برای بازگشت تجهیزات به فرایند طبیعی اشاره می‎کنید.

اغلب افراد MTTR را برای هر دو فرایند در نظر می‎گیرند؛ به خاطر داشته باشید که تنها در زمینه قراردادهای تعمیرات و نگهداری یا توافق‎نامه‎های سطح خدمات(SLA) باید بین این دو مفهوم تمایز قائل شوید. به این ترتیب افراد دقیقا متوجه می‎شوند که چه چیزی را باید مدنظر قرار دهند.

محاسبه شاخص MTTR

برای محاسبه MTTR باید زمان کلی تعمیرات برنامه‎ریزی نشده را بر تعداد تعمیرات(خرابی‎‌ها) تقسیم کرد. معمولا MTTR بر اساس ساعات کاری بیان می‌‎شود؛ توجه داشته باشید که MTTR فرض را بر این می‌‎گذارد که کارها و وظایف توسط پرسنل آموزش‎ دیده و خبره بخش تعمیرات و نگهداری به صورت روتین انجام می‎شود.

یک مثال ساده از MTTR به این شکل است: فرض کنید که پمپی در یک روز کاری چهار بار از کار بیافتد و در مجموع یک ساعت صرف تعمیر خرابی این پمپ شود، MTTR شما پانزده دقیقه می‌شود. (60 دقیقه÷4=15 دقیقه).

مثال دیگر: تصور کنید که یکی از تجهیزات در یک دوره 90 روزه، 5 بار از کار بیافتد؛ زمان از کار افتادگی‎ها(زمان شناسایی مشکل تا زمان برگشت تجهیزات به چرخه تولید)، 24، 51، 79، 56 و 12 دقیقه است. MTTR برای این دوره 90 روزه معادل 44 دقیقه می‎شود. این زمان، میانگین زمان بین شناسایی مشکل تا بازیابی تجهیزات است.

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!

هنگام محاسبه شاخص MTTR دو فرض وجود دارد

• معمولا شدت خرابی‎ها متفاوت است، به این صورت که تعمیر برخی از خرابی‎ها چند روز و برخی دیگر چند دقیقه زمان می‎برد؛ بنابراین MTTR میانگین زمانی ارائه می‎دهد.

• نکته بسیار مهم این است که رسیدگی به خرابی‎ها توسط پرسنل شایسته و کارآزموده که از روش‎های استاندارد پیروی می ‎کنند، انجام شود؛ این موضوع، نتایج موثق را تضمین می‌‎کند.

گفته می‎‌شود که MTTR بهترین تیم‎های نگهداری و تعمیرات، کمتر از پنج ساعت است اما قطعیت در این مورد به دلیل وجود تعداد متغیرها تقریبا غیرممکن است و شما باید MTTR تجهیزاتتان را با معیارهای دیگری بسنجید. MTTR به عوامل مختلفی از جمله نوع تجهیزات مورد نظر، سن آنها، میزان اهمیت، آموزش تیم تعمیرات و نگهداری و غیره وابسته است.

تفاوت MTTR با MTBF

هنگام مواجهه با تجهیزات یا سیستم‎هایی که باید تعمیر شوند،شاخص MTTR و شاخص MTBF دو معیاری هستند که معمولا هنگام بررسی خرابی‎هایی که منجر به وقفه‌‎های پرهزینه می‎‌شوند، مورد تجزیه‌‎وتحلیل و مقایسه قرار می‌‎گیرند. تفاوت این دو چیست؟ میانگین زمان بین خرابی‎ ها (MTBF)، پیش‎بینی زمان بین خرابی‌های طبیعی یک قطعه در طول ساعات کاری یا مدت زمانی که یک قطعه بدون وقفه کار می‌‎کند، است.

برای محاسبه آن زمان کلی کارکرد یکی از تجهیزات (پریود زمانی که در طول آن یک سیستم فعال است) را بر تعداد خرابی هایی که در همان بازه زمانی اتفاق افتاده است، تقسیم می‌‎کنند.

فرمول محاسبه MTTR
فرمول محاسبه MTBF

محاسبه شاخص MTBF

تحلیل شاخص MTBF به بخش‌های تعمیرات و نگهداری کمک می‎کند که در مورد نحوه کاهش زمان بین خرابی ‎ها، تصمیم درست بگیرند.

MTTR و MTBF در کنار هم، يک دوره زمانى را که تجهيزات بدون خرابى کار مى‎کنند، نشان می‎‌دهند. برای محاسبه زمان کار سیستم با این دو معیار از فرمول زیر استفاده می‌‎شود:

MTBF ÷ (MTBF+MTTR) = زمان کار سیستم بدون خرابی

فرض کنید سیستم شما قرار است 40 ساعت فعال باشد، اما مدت 28 ساعت از زمان مقرر را کار نمی‎کند. در واقع فقط 14 ساعت کار می‎کند و در کل پنج خرابی رخ می‎دهد. اول باید شاخص MTBF را محاسبه کنیم که می‎شود:

 (5÷28) – 40 = 34.4

سپس باید MTTR را محاسبه کنیم:

5÷28=5.6

برای محاسبه دوره زمانی که سیستم بدون خرابی کار کرده به‎صورت زیر عمل می‎کنیم:

(5.6+34.4)÷34.4=0.86 (86%)

نحوه بهینه سازی شاخص MTTR

MTTR، شاخص اصلی عملکرد (KPI) است؛ بنابراین تیم‎های تعمیرات و نگهداری باید در بهینه‎سازی و بهبود آن تلاش بسیاری کنند. مزایای کاهش MTTR کاملا واضح هستند؛ کاهش زمان توقف‎ها و خرابی‎ها به معنی تولید پایدار، رضایت مشتری‎ها و کاهش هزینه‌‎های نگهداری و تعمیرات است.

بهترین راه برای بهینه‎ سازی و بهبود شاخص MTTR درک مراحل آن و تلاش در جهت کاهش هر کدام از آنهاست.

  • تشخیص: بازه زمانی بین لحظه بروز خرابی تا زمانی که تکنسین از آن موضوع مطلع می‎شود. استفاده از سنسورهای بی‎سیم و سیستم‎های هشداردهنده بهترین روش‎ها برای کوتاه کردن زمان تشخیص و شناسایی در شاخص MTTR هستند.
  • آگاهی: بازه زمانی بین شناسایی خرابی تا شروع تعمیرات. کشف و تشخیص مشکل، جزء وقت‎گیرترین قسمت‎‌های MTTR هستند.
  • تعمیر: مدت زمانی که برای برطرف کردن مشکل لازم است. استفاده از روش‎های استاندارد برای راهنمایی و آموزش تکنسین‌هایی که وظیفه حل مشکل را دارند، می‎تواند در کاهش مدت زمان لازم برای رفع خرابی ها مؤثر باشد.
  • تأیید: مدت زمانی که برای اطمینان از رفع قطعی مشکل لازم است. سیستم نظارت فوری، ابزاری مفید برای جمع‌‎آوری سریع اطلاعات و گزارش‎های است که رفع کامل خرابی و مشکل را نشان می‎دهند.
بهینه سازی MTTR

تشخیص علت خرابی، وقت‌‎گیرترین قسمت از شاخص MTTR است. در واقع هشتاد درصد MTTR صرف کشف علت خرابی سیستم و تجهیزات می‎شود.

مستندسازی، مدیریت و داشتن دفتر گزارشات دستگاه به‏ همراه چیزهایی مثل برنامه نگهداری و تعمیرات، قطعات تعمیر یا تعویض شده و تاریخچه سیستم‎‌‌های نظارت بر تجهیزات، برای کاهش علل احتمالی خرابی ها لازم است. هنگام بروز خرابی، خیلی مهم است که زمان طلایی را در جلسات و با تصمیم‌گیری‌‎های اشتباه از دست ندهید.

وقتی خرابی اتفاق می‎افتد، داشتن مستندات و سابقه تجهیزات به شما اجازه می‎دهد که به سرعت فاکتورهای مؤثر در خرابی را شناسایی و بررسی کنید. مدیریت باید با مطالعه تقویم نگهداری و تعمیرات، موضوعاتی از قبیل تعمیر روتین دستگاه، زمان تعویض یا تعمیر قطعات یا مشکلات قبلی دستگاه مورد نظر را بررسی کند.

فرم ها و چک لیست های موردنیاز برای نگهداری و تعمیرات را از همین جا دانلود نمایید .

آموزش و دستورالعمل‌ها

لازم است که دستورالعمل‎‌‌های کتبی کوتاه در دسترس همه پرسنل بخش تعمیرات و نگهداری قرار گیرد و برای کاهش ریسک آزمون و خطا در زمان انجام تعمیرات، باید این دستورالعمل‎‌‌ها به دقت انجام شوند. این دستورالعمل‎‌‌‌ها، نتایج ساختاریافته عملیات را در اختیار تکنسین‎‌‌‌ها قرار داده و به آنها در کاهش زمان حل مشکل کمک می‎کنند.

اگر تکنسین‌‎های شما برای تعمیر تجهیزات مهارت‎های لازم را کسب نکرده و آموزش ندیده باشند، مستندات و برنامه‎های از قبل اماده شده هم نمی‎توانند به کاهش MTTR شما کمک کنند. انجام تمرین‎‌های آموزشی مداوم و اشتراک‎‌گذاری آنها با تیم، امری حیاتی و مهم محسوب می‌‎شود. بحث در مورد ماتریس‎‌های بازگشتی و معرفی دستورالعمل‎‌های کوتاه(همراه با جملات کوتاه و کامل و تصاویر) از روش‎های مؤثر در انجام این کار است.

  • دستورالعمل‎‌های کوتاه، متونی کوتاه و بصری در مورد یک موضوع واحد هستند. در این دستورالعمل‌‎ها، با نشان مشکلات خاص و نحوه برطرف کردن آنها، دانش و مهارت شغلی ویژه‎ای ایجاد می‌‎کنند. دستورالعمل‎‌های کوتاه و تک‎صفحه‎‌ای به مواردی از قبیل ایمنی، دانش پایه، نواحی مشکل‎‌دار یا اصلاح مشکلات می‌‎پردازند. به‎‌منظور کمک به کاهش MTTR، می‌‎توان از دستورالعمل‌‎های کوتاه برای برطرف کردن خرابی‎ ها و توقف‎ ها استفاده کرد؛ حتی می‎توان در موقعیت‎‌های تمرینی نیز این دستورالعمل‎‌ها را به‎‌کار برد.
  • ماتریس‌های بازگشتی، بعد از تکمیل شدن تجزیه وتحلیل خرابی‎ ها و انجام گرفتن اقدامات متقابل، توقف‌های هفتگی را بررسی و پیگیری می‌‎کنند. اطمینان حاصل کنید که تیم‎تان روند خرابی‎هایی را که در ماتریس های بازگشتی نشان داده می‌‎‌‌‌شود، به خوبی درک کرده و از آن برای آگاهی از اینکه خرابی‎ها تحمیلی بوده یا ناشی از زوال طبیعی، استفاده می‌‎کنند.

قطعات یدکی

حتی اگر فرمول MTTR، مدت زمان تهیه قطعات یدکی را محاسبه نکند، مهم این است که بدانید چطور در دسترس بودن قطعات یدکی بر MTTR تأثیر می‎گذارد. بر اساس تحقیقات انجام‎شده، در دسترس بودن قطعات یدکی روی مدت زمان انجام کارهای تعمیرات و نگهداری تأثیر بسزایی می‎گذارد. در مواقع ضروری، عدم پشتیبانی مناسب از تجهیزات موجب بروز مشکل در انجام تعمیرات می‎شود؛ همچنین کمبود قطعات یدکی و عدم اطلاع از محل نگهداری آنها، روی MTTR تأثیر منفی می‎گذارد.

در ادامه به تأثیر مستقیم وجود انبار قطعات یدکی سازمان‎یافته روی کاهش MTTR پرداخته می‎شود.

  • تنظیم ساختار مکانی کاربردی: این مرحله شامل تهیه لیستی از تجهیزات کارخانه بر اساس موقعیت مکانی آنها یا مشخص کردن محل انجام کارهای تعمیرات و نگهداری طبق سلسله مراتب شغلی است.
  • تهیه فهرست تجهیزات: بر اساس طراحی کارخانه، فهرستی از تجهیزات تهیه کنید.
  • تدوین استاندارد نام‎گذاری و کدگذاری: مکان‎یابی و نگهداری از موجودات انبار یکی از مهمترین موارد برای تکنسین‎های بخش تعمیرات و نگهداری است. با انجام این مورد، می‎توانید اطمینان حاصل کنید که قطعات یدکی به‎درستی سفارش و ذخیره شده‎اند؛ همچنین با دانستن مکان دقیق قطعات، کارایی و سرعت افزایش می‎یابد.
  • ارزیابی میزان اهمیت قطعات یدکی: هر یک از قطعات یدکی موجود باید بر اساس میزان اهمیتش در پشتیبانی از استراتژی تعمیرات و نگهداری تجهیزات، ارزیابی شوند.
    تکمیل فهرست موجودی : بعد از انجام مراحل قبل باید فهرستی از موجودی‎های انبار در اختیار همه قرار بگیرد.
  • ایجاد استاندارد ذخیره‎سازی: برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت قطعات یدکی، توصیه‎های شرکت سازنده قطعات را اجرا کنید.
  • تضمین کیفیت: توجه داشته باشید که اقلام انبار شده و در دسترس، دارای استانداردهای لازم باشند. قطعات چک‎نشده را در مکانی جداگانه انبار کنید. تمام قطعات موجود در انبار باید از نظر کیفیت مورد بررسی قرار بگیرند.
  • بازرسی: بازرسی مداوم به شما اطمینان می‎دهد که سیستم به‎درستی کار می‎کند. تیم بازرسی متشکل از مدیر انبار، ناظر بخش تعمیرات و نگهداری و برنامه‎ریزان است

استفاده از تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی‌های مدرن تأثیر زیادی روی کاهش MTTR دارد. شما با نظارت در محل یا از راه دور به‌‎وسیله تلفن همراه و تب‎لت می‎‌توانید تمام روزهای هفته و به‎صورت 24 ساعته عملکرد سیستم را بررسی کنید. این اطلاعات برای شاخص MTTR مفید بوده و به مهندسان اجازه می‌‎دهد تا برنامه های تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه را طراحی و قبل از وقوع خرابی‎ ها برنامه ‎ریزی کنند.

    • بهره گیری از CMMS

سیستم‌های مدیریت تعمیرات و نگهداری کامپیوتری و مدرن (CMMS) به شما کمک می‎کنند که اطلاعاتی از قبیل ساعات کار در زمینه تعمیرات، تعداد توقف‎ها و زمان عملیات را بررسی کنید. علاوه‎ براین ها، CMMS می‎تواند به‌صورت اتوماتیک شاخص MTTR و شاخص MTBF را محاسبه کند. حتما در مورد اینترنت اشیا یا آی‎او‎تی(IoT) که به‎معنی اتصال دستگاه ‎ها دستگاه ‎های داخلی به اینترنت است، شنیده باشید. به این شکل می‎توانید تمام سیستم ‎ها و تجهیزات را به‎‌هم متصل کرده و از طریق نرم ‎افزارها و اپلیکیشن‎‌ها آنها را کنترل و مدیریت کنید.

در صنعت به آن اینترنت صنعتی اشیا(IIoT) گفته می‎‌شود که اتوماسیون، تحلیل فوری اطلاعات و تصمیم‌‎گیری‎‌های هوشمندانه را وارد دنیای صنعتی کرده است. تکنولوژی ماشین ‎به ‎ماشین با اینترنت صنعتی اشیا ترکیب شده و منجر به تجزیه‎‌وتحلیل فوری اطلاعات و داده‎‌ها می‌‎شود. این ارتباط می‌‎تواند مواردی مثل بررسی سریع اطلاعات خرابی در هنگام توقف تجهیزات و جمع‌‎آوری اتوماتیک، دسته‎‌بندی و تحلیل اطلاعات قبل از ارسال پیشنهاد به تکنسین‎‌ها را فراهم آورد.

از این طریق شما می‎توانید از اطلاعات مربوط به خرابی‎ ها -مثل شرایط فعالیت تجهیزات قبل از خرابی- و تاریخچه تعمیرات موجود درCMMS برای جهت‎‌دهی به روند تعمیرات استفاده کنید؛ به‎عبارت دیگر IIoT می‌‎تواند مرحله تشخیص را که بیشترین زمان را در  شاخص MTTR می‎گیرد، تا حد زیادی کاهش دهد.

چکیده

شاخص MTTR معیاری است که توسط بخش تعمیرات و نگهداری به‏ منظور اندازه‎‌گیری میانگین زمان لازم برای شناسایی و تعمیر تجهیزات خراب استفاده می‌‎شود. این شاخص دارای چهار بخش تشخیص، آگاهی، تعمیر و تأیید بوده که شما با استفاده از تکنولوژی‎‌ها موجود و پایین آوردن زمان هر بخش می‌‎توانید میزان MTTR را کاهش داده و در وقت و هزینه‎‌ها صرفه‏ جویی کنید. با مطالعه این مقاله شما اکنون mttr و mtbf چیست؟ را بطور کامل درک نموده‌اید. 

شما می‌‎توانید برای دیدن اطلاعات واقعی از محاسبه و نمایش شاخص‌‎های MTTR و MTBF و سایر شاخص های کلیدی نت، دموی نرم افزار CMMS الکا را ثبت درخواست و از منوی گزارشات بخش شاخص های کلیدی، هر کدام از شاخص ها (MTBF, MTTR, MTTF, OEE , …) را بررسی نمایید. علاوه بر دریافت دموی نرم افزار جلسه آنلاین جهت ارائه مشاوره نیز به شما تعلق خواهد گرفت، طی این جلسه بخش ها و ماژول های نرم افزار در محضر شما تشریح خواهند شد، این امکان وجود دارد با توجه به نیاز و دغدغه سازمان خو بخش ها و ماژل های مختص خودرا انتخاب نمایید.

آیا می خواهید قابلیت های یک نرم افزار جامع ماشین آلات و تجهیزات را بررسی کنید ؟

منابع :

fiixwikipedia

مقالات مرتبط :

شاخص های کلیدی عملکرد KPI

بهترین KPI ها برای ارزیابی عملکرد CMMS کدام‌اند؟
شاخص عملکرد KPI

شاخص OEE

نکات کلیدی محاسبه شاخص اثربخشی کلی تجهیز بهمراه مثال کاربردی محاسبه oee
شاخص OEE

شاخص MTTR

فرمول و نحوه محاسبه شاخص MTTR با مثال و روش های بهینه سازی MTTR
شاخص MTTR
1 پاسخ
  1. آنتوني آندون
    آنتوني آندون گفته:

    سلام استاد گرامی ممنون از زحمات جنابعالی
    یک ابهامی برای بنده پیش آمده در خصوص MTBF طبق استاندارد EN15341 جمع زمانهای عملیاتی تقسیم بر تعداد خرابی است که مطابق توضیحات شماست اما در برخی استانداردها MTBF از زمان آغاز خرابی تا زمان خرابی بعدی است که در این روش زمان رفع عیب نیز در آن مستتر بوده و عدد بزرگتری خواهد بود.

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *