مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟
مدیریت نگهداری و تعمیرات، فرآیند حفظ داراییها و منابع یک شرکت در عین کنترل زمان و هزینهها، و حصول اطمینان از حداکثر بهرهوری فرآیند تولید است.
مدیریت نگهداری و تعمیرات به عنوان فرآیند حفظ داراییها و منابع یک شرکت در حالی که زمان و هزینهها را کنترل میکند، تعریف میشود و در نتیجه افزایش بهرهوری فرآیند تولید را تضمین میکند. مدیریت نگهداری و تعمیرات از فرآیندی قدیمی، خستهکننده و دستی به نرم افزار نگهداری و تعمیرات pm (CMMS) تبدیل شده است؛ نرمافزاری که تمام جنبههای برنامه نگهداری و تعمیرات را در یک سیستم مرکزی، برنامهریزی، ردیابی، اندازهگیری و بهینهسازی میکند. نرم افزار CMMS در قدم اول بایستی قابلیت پوشش حداکثری انواع تعمیر و نگهداری را داشته باشد.
فهرست مطالب

برنامه مدیریت نگهداری و تعمیرات
مدیریت نگهداری و تعمیرات تنها یک سیستم نرمافزاری نیست؛ بلکه ترکیبی از نرمافزار، بهترین روشها و نیروی آموزشدیده است که همگی روی یک هدف متمرکز هستند. برنامههای مدیریت نگهداری و تعمیرات قابلیت شخصیسازی زیادی دارند و حول نوع (یا انواع) نگهداری و تعمیراتی که در کارخانه به کار گرفته میشوند، متمرکز هستند. چه از برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط مثل نگهداری و تعمیرات پیشگویانه استفاده کنید یا اینکه از برنامهای که بیشتر مبتنی بر زمان است مثل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بهره ببرید، مهم است که برنامه خود را بر روی نوع نگهداری و تعمیرات مورد استفاده و نقش آن در سازمان خود متمرکز کنید. بهبود مدیریت نگهداری و تعمیرات باید برای هر شرکتی که ماشینآلات دارد هدفی مستمر باشد، اما هیچ راهحل یکسان برای همه وجود ندارد.
چرا مدیریت نگهداری و تعمیرات مهم است؟
مدیریت نگهداری و تعمیرات برای تضمین موفقیت بلندمدت برنامه نگهداری و تعمیراتتان با نظارت بر تضمین کیفیت، حفظ بهرهوری عملیات و حفظ داراییها در حالت بهینه در حال اجرا، حیاتی است. داراییها و منابعی که به درستی نگهداری شوند، تولید شما را پایدار نگه میدارند و احتمال توقفهای برنامهریزینشده را تا حد زیادی کمینه میسازد. توقف برنامهریزینشده باعث ایجاد اثر گلوله برفی میشود که منجر به افزایش شدید هزینههای غیرمنتظره مرتبط با مواردی مانند تعمیرات (اضافه کاری، قطعات یدکی و غیره)، تاخیر در ارسال، درآمد از دست رفته یا خرابی کامل ماشینآلات میشود.
مزایای مدیریت نگهداری و تعمیرات
مدیریت نگهداری و تعمیرات به بهبود بهرهوری عملیاتی تاسیسات کارخانه کمک میکند که با کاهش هزینههای عملیاتی و بهبود کیفیت (و کمیت) محصولات تولیدی به درآمد نیز کمک میکند. علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، مزایای دیگر شامل بهبود ایمنی محل کار، افزایش بهرهوری و کمینهسازی خطای انسانی میباشند.
اهداف مدیریت نگهداری و تعمیرات
همه مدلهای مدیریت نگهداری و تعمیرات هدف مشترک تحلیل تولید و یافتن بهترین شیوهها و فرآیندها در زمینهای خاص را دنبال میکنند. برای مثال، تجزیه و تحلیل گزارشهای یک CMMS به شما امکان میدهد هزینهها را کنترل کرده، کار را بهدرستی و به طور موثر برنامهریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که نقصها و خرابیها به حداقل میرسد. اهداف اصلی مدیریت نگهداری و تعمیرات عبارتند از:
کنترل هزینه و بودجه
ابزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات اطلاعات لازم را برای تخصیص صحیح وجوه از بودجه در اختیار مدیران قرار میدهد. کنترل هزینهها مهم است زیرا برخی از هزینهها، سرمایههای شرکت را نسبت به سایرین در جای بهتری استفاده میکنند. به عنوان مثال، یک مدیر نگهداری و تعمیرات ممکن است نیاز به خرید قطعه جایگزین برای یک دارایی داشته باشد. او ممکن است مجبور شود بین یک قطعه ارزانتر که دوام کمتری دارد و یک قطعه گرانتر و ماندگارتر یکی را انتخاب کند.
زمانبندی کار یا تخصیص منابع
زمانبندی کار و تخصیص زمان و منابع نیروی کار به گونهای که در بالاترین سطح بهرهوری خود قرار گیرند، نقشی کلیدی در بهرهوری دارد. مدیریت نگهداری و تعمیرات به مدیر نگهداری و تعمیرات درک بسیار بالایی از فرآیند کلی میدهد تا به تصمیمگیری در مورد سطوح اولویت فعالیتهای مختلف کمک کند. به عنوان مثال، اگر مدیر نگهداری و تعمیرات نیاز به تأیید تحویل به موقع یک محصول داشته باشد، ممکن است تمایل پیدا کند که نگهداری و تعمیرات لیفتراک را در اولویت قرار دهد تا مطمئن باشد که محصول میتواند بدون وقفه از انبار به کامیون باربری منتقل شود.

تبعیت قانونی و مقررات
ابزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات به سازمانها کمک میکند تا از مقررات در سطوح محلی، ایالتی و فدرال پیروی کنند. به عنوان مثال، ممکن است به نظر ارزانتر باشد که یک اپراتور به یک دستگاه تخصیص داده شود، حتی اگر قانون به دلایل ایمنی الزام کند که دو اپراتور به هر دستگاه تخصیص یابند.
کاهش حداکثری زمان خرابی/تلفات
یک برنامه مدیریت نگهداری و تعمیرات خوب با ایجاد یک برنامه نگهداری و تعمیرات برنامهریزی شده به کاهش اتلاف زمان تولیدی ناشی از خرابی کمک میکند. توقف تولید کمتر به معنای کاهش درآمد از دست رفته است.
افزایش عمر تجهیزات
سازمانها سرمایه زیادی را به ماشینآلات اختصاص میدهند. برنامههای مدیریت نگهداری و تعمیرات کمک میکند تا مطمئن شویم که تجهیزات و زیرساختها همیشه در شرایط خوبی قرار دارند. نگهداری و تعمیرات منظم عمر مفید ماشینآلات، تاسیسات و سایر اجزا را با کمینهسازی سایش و فرسودگی افزایش میدهد.
تقویت تجهیزات
مدیریت نگهداری و تعمیرات جدا از هدف افزایش عمر تجهیزات، تجهیزات موجود را نیز از طریق اصلاحات، افزونهها یا قطعات جدید کمقیمت تقویت میکند.
آموزش پرسنل تعمیر و نگهداری
برنامههای مدیریت نگهداری و تعمیرات باید شامل آموزش پرسنل در مهارتهای نگهداری و تعمیرات خاص، بهبود ایمنی عملیاتی، مشاوره در مورد خرید، نصب و راهاندازی ماشینآلات و افزایش کیفیت محصول نهایی باشد.
کشف روندهای نگهداری و تعمیرات: بررسی دادههای قدیمی به مدیران کمک میکند تصویر واضحی از آنچه دقیقاً در طول عملیات روزانه میگذرد داشته باشند. برای مثال، نرمافزار CMMS میتواند مواردی مانند اینکه چرا یک دستگاه به طور مداوم عملکرد ضعیفی دارد را کشف کند.
مدیریت نگهداری و تعمیرات در مقابل مدیریت دارایی

یکی از اجزای بزرگ مدیریت نگهداری و تعمیرات، کار با داراییها برای اطمینان از قابلیت اطمینان آنها است. چند تفاوت کلیدی بین این دو وجود دارد.
مدیریت دارایی
مدیریت دارایی حد اعلی فعالیتها و شیوههای دنبال کردن و بررسی عملکرد داراییهای سازمان است و از آن اطلاعات برای بهبود تولید استفاده میکند. سیستمهای مدیریت دارایی باید با طرح کلی کسب و کار همجهت باشد تا موفقیت شرکت را تضمین کند. فرآیندهای مدیریت دارایی به کسبوکارها اجازه میدهند تا مزایایی داشته باشند؛ برای مثال، عملکرد تجهیزات مطابق با برنامه باشد، هزینههای عملیاتی در حال کاهش باشند و بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری روی داراییهای خود داشته باشند.
مدیریت نگهداری و تعمیرات
همانطور که پیشتر بیان شد، مدیریت نگهداری و تعمیرات اساساً به معنی استفاده از نرم افزاری بصری مانند CMMS برای ردیابی منابع یک کسب و کار از جمله نیروی کار، مواد و تجهیزات است. اطلاعات به دست آمده از این سیستم به شما امکان میدهد تصمیمات آگاهانهای در مورد شروع یا بهبود فرآیندهای تعمیر و نگهداری بگیرید. مدیریت نگهداری و تعمیرات تضمین کننده شرایط کاری بسیار عالی و استثنایی برای تجهیزات شرکت شماست که خرابی و تعمیرات غیرمنتظره آنها را به حداقل میرساند.
بنابراین، چه تفاوتی دارد؟
اگرچه این دو از نظر فنی متفاوت هستند، مدیریت دارایی و مدیریت نگهداری اغلب با هم ادغام میشوند و به خوبی یکدیگر را تکمیل میکنند. مدیریت نگهداری و تعمیرات بیشتر با عملکرد فیزیکی و نگهداری تجهیزات سر و کار دارد، در حالی که مدیریت دارایی، تمام دادهها را در مورد کارهایی که باید روی هر دارایی انجام شود تجزیه و تحلیل میکند، کارهای مورد نیاز را شناسایی و اولویتبندی میکند و به این ترتیب به بازگشت سرمایه هر دارایی کمک میکند. اکثر نرم افزارهای مدرن CMMS این دو عملکرد را ادغام میکنند تا پرسنل تعمیر و نگهداری بتوانند هر دو مجموعه داده را به طور متمرکز در یکجا ببینند.
نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آلکا را به رایگان دریافت و بررسی نمایید.
نرم افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات
نرم افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS) یک پلتفرم نرم افزاری هستند که برای ساده سازی مدیریت نگهداری طراحی شده است. این نوع بسته نرم افزاری بصری، یک پایگاه داده کامپیوتری از اطلاعات مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری شرکت را نگه میدارد و میتواند گزارش وضعیت و خلاصهای دقیق از فعالیتهای مربوط به تعمیر و نگهداری را ارئه کند. تجزیه و تحلیل این اطلاعات، به پرسنل تعمیر و نگهداری اجازه می دهد تا وظایف خود را به طور مؤثرتری انجام دهند و همچنین مدیران تعمیر و نگهداری را قادر میسازد تصمیمات آگاهانه بگیرند و به آنها در مدیریت هزینهها و تخصیص منابع کمک میکند.
یک نرم افزار CMMS به سازمانها اجازه میدهد ثبت دستی دادهها را حذف کنند و امکان ردیابی و سازماندهی چند جانبه کسبوکار را به طور متمرکز و دیجیتال فراهم میکند. نرم افزار CMMS کاملا قابل تنظیم است و سازمان ها را قادر می سازد تا مواردی مانند مدیریت اطلاعات تجهیزات، مدیریت نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی کننده، سیستم های سفارش کار، زمان بندی و برنامه ریزی، مدیریت فروشنده، کنترل موجودی و غیره را اضافه کنند.

مدیریت سفارش کار
یک CMMS با قابلیت های مدیریت سفارش کار، همه مراحل فرآیند سفارش کار تعمیر و نگهداری را بسیار سادهتر میکند. مدیران تعمیر و نگهداری میتوانند سفارشات کاری را از دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه خود طراحی، اولویت بندی، بررسی، تخصیص و پیگیری کنند، در حالی که اپراتورها میتوانند درخواستهای کار را ارسال کنند.
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را نیز میتوان با استفاده از محرکهای مبتنی بر زمان، میزان مصرف و یا شرایط به کار برد تا در هنگام نیاز به طور خودکار به نرم افزار برای انجام یک کار برنامه ریزی شده هشدار دهد. این امر، امکان زمانبندی خودکار سفارشهای کاری را فراهم میکند و حتی میتواند به انبار برای اطمینان از موجود بودن قطعات پیام دهد.
تکنسینها و مدیران همگی میتوانند با نرم افزار ارتباط برقرار کنند و به روز رسانیهای آن را مشاهده کنند. تکنسین ها میتوانند به وظایف روزانه خود نگاه کنند، کارها را بعد از انجام علامت بزنند و وضعیت یک دارایی را از حالت آفلاین به آنلاین تغییر دهند. به همین ترتیب، مدیران میتوانند ببینند که چه زمانی کارها تکمیل میشوند.

عملکرد/گزارش دارایی
نرم افزار CMMS در سطح شرکت روشی عالی برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به هر دارایی به سازمان میدهد، به این ترتیب، مدیران تعمیر و نگهداری میتوانند راحتتر نقاطی را که نیاز به بهبود کارایی و بهرهوری دارند پیدا کنند. بخش بزرگی از مدیریت نگهداری و تعمیرات، پیگیری میزان مصرف داراییهای شما و همچنین نحوه عملکرد آنهاست. این مسئله شامل بررسی تعداد ساعتهای عملیاتی، خواندن معیار مورد نظر بر اساس زمان، مسافت پیموده شده و موارد دیگر است.
یک نرم افزار CMMS با استفاده از این اطلاعات به طور خودکار شناسنامه دارایی را میسازد و اطلاعات مخصوص آن دارایی مانند چک لیستهای تعمیر و نگهداری، کدهای خرابی، اطلاعات ایمنی و محل های استقرار را نیز وارد میکند. با استفاده از این شناسنامه ها، میتوانید نگاهی کامل به عملیات تعمیر و نگهداری خود با تهیه گزارشهای اختصاصی در مواردی مانند خرابی دارایی و نحوه تأثیر هر دارایی بر هزینه موجودی، داشته باشید.

مدیریت موجودی
پیگیری قطعات یدکی یک کار دلهره آور است. یک نرم افزار نگهداری تعمیرات به شما کمک میکند تا با خرید خودکار موجودی، این کار را برای همیشه سازماندهی کنید. به این ترتیب میتوانید قطعات درست را در زمان مورد نیاز و به مقدار مناسب داشته باشید.
بسیاری از سامانههای نگهداری و تعمیرات به شما امکان میدهند تمام قطعات یدکی را ثبت کنید و یادداشت کنید کجا انبار شدهاند، چه زمانی خریداری شدهاند، چگونه از آنها استفاده شود و دسترسی به آنها از تمام نقاط سازمان چگونه است. به این ترتیب، تکنسینها میدانند که برای تعمیر یا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به چه قطعاتی نیاز دارند، آن قطعات کجا هستند و چگونه از آنها استفاده کنند.
در نهایت، یک سامانه نگهداری و تعمیرات به شما کمک میکند تا میزان موجودی بهینهای را از طریق ردیابی هزینههای موجودی، ارجاع به تاریخچه سفارش، تعداد چرخهها، دادههای میزان مصرف و جزئیات اولین ورودی اولین خروجی حفظ کنید.

قابلیت های حسابرسی
آماده شدن برای ممیزیها با داشتن یک رکورد مستمر و قابل جستجو از هر کار بسیار سادهتر میشود. این رکورد به تیم مدیریت نگهداری اجازه میدهد تا تاریخچه تعمیر و نگهداری دارایی را بررسی کنند. بسیاری از سیستمهای نرمافزاری CMMS به شما امکان میدهند پروفایلهای کاربری ایجاد کنید که بهطور خودکار بر گواهیها و تاریخهای تمدید نظارت میکنند و فیلمهای آموزشی استانداردی را برای کسانی که نیاز به تجدید اطلاعات و حفظ سازگاری با سیستم دارند ارائه میکنند. تمام دستورات کاری، لیست وظایف و عکسها بایگانی میشوند و هر مدرکی را که ممکن است برای اطمینان از دریافت گواهی ISO نیاز داشته باشید به شما ارائه میشود.
قابلیت نمایش در موبایل
تقریباً تمام نرمافزارهای CMMS قابلیت دسترسی از راه دور (تبلت یا تلفن هوشمند) را دارند. این یک امر حیاتی است، زیرا کارگران تعمیر و نگهداری بیشتر وقت خود را در محوطه یا در فضای کارخانه و دور از دفتر میگذرانند. قابلیتهای موبایل، تکنسینهای تعمیر و نگهداری را قادر میسازد تا کارهایی را که انجام میدهند، در حین انجام آن ثبت کنند. این قابلیت همچنین شامل گرفتن عکس و درخواست کمک در محل میشود. یک سامانه نگهداری و تعمیرات با قابلیت تحت وب بودن در کنار ریسپانسیو بودن (واکنشگرا) امکان ثبت آنلاین فعالیت های انجام یافته را در اختیار تکنسین ها قرار میدهد.
قابلیتهای یکپارچه سازی
یکی از بهترین نکات در مورد نرم افزار CMMS مدرن، توانایی ادغام آن با سایر سیستمهای شرکت شما است. به عنوان مثال، ترکیب نرم افزار فروش شما باCMMS، به تیم فروش امکان نگاهی درونی به دادههایی را میدهد که معمولاً به آنها دسترسی ندارند. یک ارائه دهنده خوب CMMS دارای گزینههای ادغام متنوعی است که به شما امکان میدهد ترکیب مناسب را برای سازمان خود ایجاد کنید.
دسترسی مدیریت نگهداری و تعمیرات
بسیاری از اوقات این بحث مطرح است که چه کسانی باید به نرم افزار CMMS شما دسترسی داشته باشند. در برخی از شرکت ها، این دسترسی تنها برای عده کمی از مدیران تعمیر و نگهداری وجود دارد. با گذشت زمان، این مسئله میتواند به چند مشکل منجر شود. هرچه افراد کمتری از سیستم استفاده کنند، کار بیشتری برای افرادی که از آن استفاده میکنند ایجاد میشود و این گروه کوچک از کاربران را مسئول رسیدگی به همه چیز از ثبت سفارشهای کاری گرفته تا اجرا و تجزیه و تحلیل گزارشها میکند.
موضوع دیگر این است که اثرگذاری تمام افراد در تیم را محدود میکند. آن دسته از اعضای تیم که نمیتوانند تصویر کلی عملیات تعمیر و نگهداری را ببینند، معمولاً در مورد شغل خود گیج میشوند، بیشتر کار را از دست میدهند، تصمیمات نادرست میگیرند و در نهایت روحیه پایینتری دارند.
برعکس، دسترسی اعضا و بخشهای متنوع تیم به CMMS میتواند با تبدیل مدیریت نگهداری و تعمیرات به یک مسئولیت مشترک در سراسر سازمان شما، بسیار سودمند باشد. این مسئله باعث میشود که تیم تعمیر و نگهداری در سایر زمینهها پیشرفت کنند. همچنین به بخشهای دیگر این امکان را میدهد تا با تجزیه و تحلیل همه جانبه بخشهای مختلف شرکت، تصمیمهای مبتنی بر داده اتخاذ کنند.
مدیر تعمیر و نگهداری
احتمالاً بدیهی ترین انتخاب این است که مدیر تعمیر و نگهداری باید مدیر سیستم نیز باشد. مدیران سیستم بر استفاده روزانه از نرم افزار CMMS نظارت دارند و به شدت درگیر انتخاب سیستم مناسب، پیاده سازی و بهینه سازی آن هستند. تقریباً همه جوانب کاری تعمیر و نگهداری زیر نظر مدیر تعمیر و نگهداری اجرا می شود، از ایجاد، برنامه ریزی و اولویت بندی سفارشات کاری تا مدیریت داراییها و تهیه گزارش.
مدیر تسهیلات/عملیات
دسترسی مدیر(های) تاسیسات شما به نرم افزار CMMS به آنها امکان میدهد اطلاعات تعمیر و نگهداری، برنامه زمانی، معیارها و عملکرد کلی را از طریق امکانات مختلف مشاهده کنند. این داده ها میتواند به آنها در بهبود کارایی، تصمیم گیری در مورد بودجه، آماده شدن برای ممیزی و همچنین خرید لیست موجودی کمک کند.
مهندسان قابلیت اطمینان
مهندسان قابلیت اطمینان افرادی هستند که دادههای گزارشهای CMMS را خرد میکنند و آنها را به اطلاعات کاربردی تبدیل میکنند. دسترسی آنها به تمام دادههای تهیه شده توسط یک CMMS به آنها امکان میدهد تا به راحتی و با دقت بیشتری گزارشها و بهینه سازی فرآیندها را تهیه کنند.
مدیران موجودی
پیش از این اشاره کردیم که یک سامانه نگهداری و تعمیرات CMMS چه نقش بزرگی در مدیریت موجودی بازی میکند. مدیران موجودی انبار و قطعات میتوانند از اطلاعات ارائه شده توسط یک نرم افزار CMMS برای ثبت و ردیابی اطلاعات مربوط به قطعات یدکی، بررسی دادههای تاریخی، تعیین حداقل مقادیر و ارسال درخواستهای خرید استفاده کنند. مزایای این امر به ردههای پایینتر یعنی تیم تعمیر و نگهداری نیز میرسد، زیرا بهبود پیگیری موجودی و خرید قطعات به آنها کمک میکند تا اطمینان داشته باشند که قطعات مناسب در مکان مناسب و در هر زمان که به آنها نیاز دارند، موجود باشند. همچنین تضمین میکند که اطلاعات و سوابق بهتر نگهداری می شوند و بر هزینهها نظارت میشود.
پرسنل ایمنی
داشتن تمام اطلاعات ایمنی و بهداشت در یک سیستم واحد، به سازمان کمک میکند سازگار بماند. همه کارکنان میتوانند به گواهیها، سیاستهای شرکت، چک لیستها و نتایج ممیزی دسترسی داشته باشند.
تکنسین ها
تکنسین ها همیشه باید به عنوان کاربران مهم نرم افزار CMMS در نظر گرفته شوند، زیرا آنها بیشترین استفاده را از ویژگیهای سیستم نت دارند. در عین حال، نیاز نیست به همه تکنسینها دسترسی مدیریتی بدهید، آنها باید بتوانند سفارشات کاری را ببینند، اعلانها را دریافت کنند، اطلاعاتی را به پروفایل دارایی اضافه کنند و کارهای دیگری را انجام دهند که مستقیماً به تعمیرات و بازرسیها مربوط میشود. دسترسی به این اطلاعات آنها را قادر میسازد تا کارآمد و دقیق باشند و همچنین به آنها امکان ثبت دادهها را در زمان واقعی میدهد.
پرسنل تولید
این گروه شامل اپراتورهای ماشین آلات، سرپرستان خط و سایر اعضای تیم میشود که به صورت روزانه با تجهیزات کار میکنند. اغلب، پرسنل تولید اولین کسانی هستند که متوجه خرابیهای قریبالوقوع میشوند، بنابراین دسترسی به نرم افزار نگهداری و تعمیرات ماشین آلات CMMS به آنها این امکان را میدهد که درخواست ارسال کنند یا جزئیات را به سفارشهای کاری اضافه کنند و فرآیند تعمیر را کارآمدتر کنند. مدیران تعمیر و نگهداری همچنین میتوانند از طریق نرم افزار CMMS وظایف تعمیر و نگهداری اولیه یا تعمیر و نگهداری مستقل مانند تمیز کردن تجهیزات را به اپراتورها محول کنند.
پیمانکاران
پیمانکاران یا تکنسینهایی که مستقیماً به شرکت شما وابسته نیستند اما وظایف نسبتاً معمولی را انجام میدهند باید به نرم افزار CMMS شما دسترسی مهمان داشته باشند. به این ترتیب، آنها میتوانند دستورات کاری، لیست وظایف و منابع در دسترس را ببینند. آنها همچنین میتوانند از طریق دسترسی تلفن همراه با مدیران تعمیر و نگهداری بهتر ارتباط برقرار کنند.
مدیران اجرایی
در نهایت، تیم اجرایی و رهبری ارشد از تمام دادههای ممکن برای اتخاذ تصمیمهای مبتنی بر داده استفاده میکنند. دسترسی به نرم افزار تعمیر نگهداری CMMS یک راه آسان برای در جریان قرار دادن آنها در مورد عملکرد، دستاوردها، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و موارد دیگر است.
نرم افزار CMMS نقش کلیدی در کاهش هزینه ماشین آلات و تجهیزات ایفا میکند، اطلاعات بیشتر در جلسه آنلاین از ما بخواهید.
تفاوت ها و شباهت های بین نرم افزار CMMS و EAM
در گذشته، نرم افزار CMMS و سیستمهای مدیریت دارایی سازمانی (EAM) راهحلهایی بسیار متفاوت برای مدیریت نگهداری و تعمیرات در نظر گرفته میشدند. امروزه، سیستمهای مدرن فاصله بین این دو را محو کرده و نرمافزارهایی با قابلیتهای هر دو آنها در یک بسته نرمافزاری واحد ارائه کردهاند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که آنها یکسان نیستند.
نرم افزار های نگهداری و تعمیرات CMMS شامل پایگاههای داده با اطلاعات لحظهای و تاریخی در مورد عملیات یک شرکت است. نرم افزار CMMS همچنین برای برنامهریزی و تخصیص کار، بهبود بهرهوری، پشتیبانی از تبعیت از مقررات و کمک به مدیریت نگهداری و تعمیرات در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر استفاده میشود. سیستمهای CMMS کمی متمرکزتر از سیستمهای EAM هستند و به طور خاص برای سر و کار داشتن با کارهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات و مدیریت مواد طراحی شدهاند. بسیاری از سازمانها این شکافها را با ادغام CMMS خود با نرمافزارهایی مثل برنامهریزی، خرید و حسابداری پر میکنند.
نرم افزار EAM روی بهینهسازی چرخه عمر داراییهای یک شرکت تمرکز دارد؛ که دید جامعی از داراییهای فیزیکی و زیرساختها در کل چرخه عمر ارائه میدهد. این شامل طراحی، اجرا و تهیه و همچنین عملیات، نگهداری و تعمیرات، دفع و تعویض میشود. نرم افزار EAM بعد از نرم افزار CMMS توسعه یافت و شامل قابلیتهای مدیریت نگهداری و تعمیرات میشود؛ اما کل هزینه مالکیت داراییهای فیزیکی یک شرکت را در نظر میگیرد.
سیستمهای EAM به تمامی جنبههای شرکتی که با مدیریت دارایی درگیر هستند خدمت میکنند؛ که شامل نگهداری و تعمیرات و موجودی، تدارکات، مهندسی، مدیریت پروژه، حسابداری، اجرای عملیات، مدیریت قابلیت اطمینان و برنامهریزی استراتژیک میشود.
نرم افزار CMMS در مقابل نرم افزار EAM
همانطور که مشاهده میکنید، این دو سیستم قابلیتهای بسیار مشابهی دارند، اما چیزی که واقعا آنها را از یکدیگر متمایز میکند، فلسفه و حوزه آنهاست. یک نرم افزار CMMS بر نگهداری و تعمیرات تمرکز دارد و پس از خرید و نصب دارایی، ردیابی و جمعآوری دادهها را آغاز میکند. یک سیستم EAM جامعتر است؛ از طراحی شروع شده و تا پایان عمر دارایی ادامه مییابد. چند ویژگی که در سیستم EAM مشاهده میکنید اما در نرم افزار CMMS وجود ندارد، به شرح زیر است:
- قابلیتهای مدیریت بودجه
- نظارت بر کالیبراسیون
- نظارت بر انرژی
- مدیریت ناوگان
- نقشه ها، پلانها و شماتیکهای تعاملی
- تجهیزات خطی
- مدیریت فرآیند
تفاوت ها و شباهت های بین نرم افزار CMMS و EAM
بهبود بهرهوری عملیاتی
طی فعالیت مستمر تاسیسات و تجهیزات و ماشین آلات فرسایش و فرسودگی معمولی برای هر تجهیزی قابل پیش بینی است. به طبع تجهیزات بخشی از بهرهوری خود را از دست میدهند. بنابراین، مدیریت مناسب نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بهترین شرایط عملیاتی را برای تجهیزات تضمین کرده و همچنین طول عمر مفید آنها را افزایش میدهد
صرفهجویی در زمان
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برنامهریزی شده، توقفهای ناشی از خرابی تجهیزات را کاهش میدهد. به این ترتیب، میتوان در زمان صرف شده برای تعمیرات و تعویض اضطراری صرفهجویی کرد.
ایمنی پرسنل و تجهیزات
با استمرار نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، نه تنها عملکرد تجهیزات تضمین میشود، بلکه از عملکرد آنها در شرایط ایمن نیز اطمینان حاصل میشود. که این مسئله به ریسک کمتر برای تکنسینها که به صورت روزانه با تجهیزات در ارتباط هستند منجر میشود.
برای سادهسازی کل این روند، یک نرمافزار مدیریت نگهداری و تعمیرات یا CMMS (سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات کامپیوتری) وجود دارد. استفاده از این سیستمها، به دلیل سادهسازی تمامی این پروسه، کامپیوتری کردن تمامی اطلاعات و کمک به ارتباطات میان مدیران نگهداری و تعمیرات و تکنسینها ارزش افزودهای برای مدیریت محسوب میشود.
نرمافزار نگهداری و تعمیرات به ما اجازه میدهد تا به اهداف اصلی مدیریت نگهداری و تعمیرات که شامل برنامهنویسی موثر کار و کنترل هزینهها و منابع برای اطمینان از کیفیت محصولات و خدمات شرکت است، جامه عمل بپوشانیم.
لینکهای مرتبط :
لینک های مهم
آخرین مطالب
- برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
- نرم افزار نگهداری و تعمیرات تجهیزات بیمارستانی
- پشتیبانی و آموزش نرم افزار cmms آلکا
- تعمیر و نگهداری تجویزی
- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
- نگهداری توربین بادی
- معرفی مراجع و کتب نگهداری و تعمیرات
- نصب سامانه نگهداری و تعمیرات در آب شیرین کن شایا
- مدیریت نگهداری و تعمیرات
- نت بهره ور فراگیر TPM روش اجرا و راهکارها
ارتباط با ما
پست الکترونیکی:
info@SamanGroups.comhttps://samangroups.com
ارتباط مستقیم:
مهندس آقـانیا : 0982 345 0914مهندس اصغری : 7309 067 0912
نماينده تهـران : 0116 301 0901
دفتر مرکزی:
33457350 - 04433440487 - 044
33460306 - 044