تعمیر و نگهداری دقیق

در حالی که سایر انواع تعمیر و نگهداری مانند تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یا پیش‌ بینی کننده برنامه‌ی زمانی و وظایف خاص خود را دارند،تعمیر و نگهداری دقیق فرهنگ نگهداری در یک تأسیسات را توصیف می‌کند. به بیان دقیق‌ تر، یک برنامه‌ ی تعمیر و نگهداری دقیق شامل انجام کارهای تعمیر و نگهداری به روشی ثابت، دقیق و مورد قبول صنایع است. اگر برنامه‌ ی تعمیر و نگهداری دقیق به درستی اجرا شود، بدان معناست که تعمیر و نگهداری باید بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی کار را انجام می‌دهد، نتایج مشابهی را به‌همراه داشته باشد.

فهرست مطالب
فواید تعمیر و نگهداری دقیق

فاکتورهای تعمیر و نگهداری دقیق

نت دقیق برای رسیدن به موفقیت نیاز به چند فاکتور خاص دارد، از جمله:

تعمیر و نگهداری توسط کارکنان باتجربه و حرفه‌ ای کنترل شود

نوع کار طبق استانداردهای صنعت انجام شود (عملی بودن آن اثبات شده است)

تمام فعالیت‌ های تعمیر و نگهداری به‌صورت دقیق مستندسازی شود تا گزارش دقیقی از آنچه انجام شده و اینکه چه پیشرفت‌ هایی صورت گرفته موجود باشد.

یک سناریو برای نت دقیق

به‌ عنوان مثال، فرض کنید که برای یک دستگاه یک وظیفه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به‌صورت هفته‌ ای و در روز دوشنبه برنامه‌ ریزی شده است. در برخی از شیفت‌ های دوشنبه (A)، دستگاه به‌ خوبی کار می‌ کند و تولید بدون مشکل انجام می‌شود. بااین‌ حال، در شیفت‌ های دیگر دوشنبه (B)، دستگاه چندین بار خراب شده و باعث توقف تولید می‌ شود.

چنین مشکلاتی ناشی از تعمیر و نگهداری افراد مختلف بدون داشتن یک برنامه‌ ی ثابت برای دنبال کردن است. از آنجایی که هر یک از کارکنان از یک برنامه‌ ی تعمیر و نگهداری دقیق پیروی نمی‌ کند، کارهای تعمیر و نگهداری آنها نتایج بسیار متفاوتی دارد که در نهایت بر تولید تأثیر می‌گذارد.

سناریوی دوم نت دقیق

بیایید همان سناریو را ولی اینبار با اعمال یک برنامه‌ی تعمیر و نگهداری دقیق در نظر بگیریم. با اجرای این برنامه، هر تکنسین تعمیر و نگهداری کار خود را به یک روش مشترک تعمیر و نگهداری دقیق و با ابزار استاندارد صنعتی مشترک انجام می‌دهند. همچنین کار خود را نیز به دقیق‌ ترین شکل ممکن انجام می‌دهند. آنها دستورالعمل‌ های مستند شده را دنبال کرده و از بهترین متریال موجود استفاده می‌کنند.

در چنین حالتی، صرف‌ نظر از اینکه کدام تکنسین تعمیر و نگهداری در شیفت باشد، دستگاه بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد. در حقیقت، از آنجایی که دستگاه در بالاترین کیفیت عملکردی خود نگهداری می‌شود، سرعت تولید به سطح بالاتری افزایش خواهد یافت.

روند تعمیر و نگهداری دقیق

روند اجرای تعمیر و نگهداری دقیق

الزامات تعمیر و نگهداری دقیق

برای اینکه یک برنامه‌ ی نت دقیق عملی شود، یک مدیر تأسیسات باید از وجود موارد زیر اطمینان حاصل کند:

چگونه تعمیر و نگهداری دقیق مدت زمان از کار افتادگی را کاهش می‌دهد

تعمیر و نگهداری دقیق با اطمینان از اینکه هر یک از تجهیزات با حداکثر راندمان نظری خود کار می‌کنند، زمان از کار افتادگی دستگاه‌ ها را کاهش می‌دهد. در اینجا هدف، افزایش اطمینان‌ پذیری دستگاه است. بدین معنی که وقتی بخش‌ های مختلف تجهیزات با استانداردهای بالا نگهداری می‌شوند، خیلی کمتر پیش می‌آید که از کار بیفتند. به این ترتیب، کمتر به تعمیر و نگهداری اضطراری و واکنشی نیاز خواهد بود، زیرا تجهیزات به مدت طولانی‌ تری کار خواهند کرد.

به‌عنوان مثال، یک خودرو را در نظر بگیرید. اگر صاحب خودرو برای انجام تعمیر و نگهداری همیشه تا آخرین لحظه منتظر بماند، از روغن با کیفیت پایین یا مشکوک استفاده کند و اجازه دهد اول قطعات خراب شوند و بعد آنها را تعمیر کند، خودرو در سطحی معادل تعمیر و نگهداری ضعیف به حرکت خود ادامه خواهد داد. درعین‌حال، اگر صاحب خودرو تعمیر و نگهداری دقیق را با استفاده از روغن باکیفیت انجام دهد و زمانی که مشکلات ظاهر می‌شوند بلافاصله آنها را برطرف کند، خودرو به‌خوبی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

اصولاً، خودرویی که به‌ خوبی سرویس شده باشد می‌تواند سال‌ها بیشتر از خودرویی که به اندازه‌ی کافی سرویس نشده دوام بیاورد و در وقت و هزینه‌ ی صاحب آن صرفه‌ جویی کند.

مطالب مرتبط: 

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!

نمونه‌ هایی از نت دقیق

از آنجا که نت دقیق تعریف خاص کمتری دارد، از آن می‌توان در طیف وسیعی از صنایع و بخش‌ های مختلف تجهیزات استفاده کرد. این یعنی که تأسیسات تصمیم می‌ گیرند که نگهداری دقیق برای تجهیزات آنها به چه صورت باید باشد. آنچه می‌تواند برای یک دستگاه «دقیق» باشد، ممکن است برای یک دستگاه دیگر نباشد.
با در نظر گرفتن این موارد، در اینجا چند مثال کلی از تعمیر و نگهداری دقیق در عمل ذکر شده است:

یک مثال عملی در نیروی چرخشی است. اگر مهره‌ های موجود در یک دستگاه برای کاهش ارتعاش به نیروی چرخشی خاصی نیاز دارند، مهره‌ ها همیشه باید با یک مشخصات دقیق نیروی چرخشی داشته باشند. یک برنامه‌ ی تعمیر و نگهداری دقیق این اعداد را مستند می‌کند تا تکنیسین‌ ها مجبور نباشند آن را حدس بزنند. در عوض آنها می‌ توانند برنامه و نیروی چرخشی را به عدد دقیق ارجاع دهند.

مزایای نت دقیق

علاوه بر کاهش زمان از کار افتادگی، برنامه‌ های تعمیر و نگهداری دقیق:

جمع‌ بندی

هنگامی که یک برنامه‌ ی نت دقیق به درستی اجرا شود، می‌تواند یک مزیت بزرگ در کاهش زمان از کار افتادگی و افزایش سطح تولید باشد. بااین‌ حال، برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری در بالاترین سطح ممکن، به برنامه‌ریزی دقیق، مستندات بسیار دقیق و کارکنانی ماهر نیاز است.

منابع : onupkeep fiixsoftware

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *