هماهنگ‌ کننده تعمیر و نگهداری چه‌کارهایی را انجام می‌دهد؟

هماهنگ‌ کننده تعمیر و نگهداری

هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری وظیفه مدیریت، برنامه‌ریزی و خریداری خدمات و ملزومات تعمیر و نگهداری برای مشاغل و سازمان‌ های مختلف را بر عهده دارد. وظایف آن‌ها ممکن است وابسته به شرکتی که در آن مشغول به کار هستند بسیار گسترده باشد. در برخی از حالات هماهنگ‌ کننده، پیمان‌کارانِ تعمیر و نگهداری را نظم دهی کرده و برنامه کاری آن‌ها را نیز مشخص می‌کند تا وظایف مختلف خود را در راستای حفظ شرایط پایدار برای فرایندهای تعمیر و نگهداری به‌خوبی انجام دهند. آن‌ها خدمات نظافت، برق‌کاری، لوله‌کشی و متخصصان HVAC را استخدام نموده و برنامه کاری آن‌ها را تدوین و مدیریت می‌کنند. این بدان معناست که هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری درواقع بخش از مدیریت نگهداری تعمیرات را در بخش های غیر استراتژیک بر عهده دارد.

فهرست مطالب
هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری

وظایف هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری

از دیگر وظایف هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری، مدیریت کردن بودجه تعمیر و نگهداری و کنترل نمودن پرداخت‌های در رابطه با خدمات تعمیر و نگهداری و خرید ملزومات و تجهیزات مرتبط با این خدمات است.

در یک حالت دیگر، هماهنگ‌ کننده از کارکنان مقیم در شرکت پشتیبانی کرده و درزمینه مدیریت نقش یک دستیار را برای مسئول بخش تعمیر و نگهداری ایفا می‌کند. وظایف او در این بخش عبارت‌اند از مدیریت اولویت‌بندی کارها، برقراری ارتباط با ساکنین یا دپارتمان‌ها به‌منظور یافتن بخش‌هایی که نیازمند تعمیر و نگهداری هستند، مدیریت خرید تجهیزات و مواد موردنیاز و همکاری با فروشنده‌های خارج از مجموعه.

مسلما یک شخص به تنهایی برای انجام امور مربوط به هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری، نیازمند ابزارهای مناسب برای برنامه ریزی و تقسیم وظایف بین کارکنان واحد تعمیر و نگهداری می‌باشد. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی نرم افزار cmms بوده، این نرم افزارها با در اختیار قرار دادن بخش های متنوع با امکان تعیین سطوح دسترسی در برنامه ریزی و مدیریت انواع تعمیر و نگهداری به سازمان ها کمک شایانی می‌نمایند.

هماهنگ‌ کنندگان تعمیر و نگهداری می‌توانند برخی از امور روزمره مانند تعویض لامپ و فیلتر، پاک‌سازی و رفع نشتی و انجام خدمات باغبانی را برای مشاغل مختلف مدیریت کنند. آن‌ها در خط مقدم انجام تعمیرات در کارخانه‌های تولیدی و یا در ساختمان‌های مسکونی قرار دارند. هماهنگ‌ کننده‌ها باید از در دسترس بودن تجهیزات و ابزار موردنیاز برای متخصصین اطمینان حاصل کرده و انجام تعمیرات و نگهداری‌های مربوط به پیشگیری از وقوع اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را نیز زیر نظر داشته باشند. آن‌ها می‌توانند مانند یک بخش بازرسی برای بررسی کیفیت و سازگاری نیز ایفای نقش‌نمایند.

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

ازجمله مهم‌ترین عوامل تعیین کیفیت عملکرد یک هماهنگ‌ کننده عبارت‌اند از؛

زمان پاسخ‌گویی به اولویت‌های کاری، مدیریت بودجه و میزان رضایت مشتریان.

وظایف 

  1. هماهنگ نمودن کارکنان قراردادی در بخش‌های خدمات نظافتی، برق‌کاری، لوله‌کشی و ارائه‌کنندگان خدمات HVAC.
  2. مدیریت کارهای درخواست شده و برقرار کردن ارتباط با ساکنین و دپارتمان‌های داخلی
  3. خرید ملزومات نظافت، تجهیزات و سایر موارد موردنیاز جهت انجام تعمیر و نگهداری و درعین‌حال، کنترل بودجه مصرفی
  4. پشتیبانی از مسئول بخش تعمیر و نگهداری یا متخصصینی که در وظایف مدیریتی فعالیت دارند

ویژگی‌های هماهنگ کننده تعمیر و نگهداری

    • توانایی حفظ نظم و سازمان‌ دهی در مشاغلی که برنامه کاری فشرده و تقاضاهای مداوم کاری دارند
    • امکان برقراری ارتباط شفاف و اغلب با کارکنان قراردادی، ساکنین، کارکنان تعمیر و نگهداری و مدیران
    • پایبندی به بودجه مصوب در هنگام تصمیم‌ گیری برای خریدهای مختلف
    • پیش‌بینی کردن کارهایی که باید زودتر انجام شوند و ارائه پشتیبانی کارآمد برای مدیران
    • هماهنگ‌ کنندگان تعمیر و نگهداری برای چه منظوری و در چه سازمان‌هایی باید استخدام شوند؟

هماهنگ‌ کنندگان می‌توانند کارکنان تعمیر و نگهداری قراردادی را بسته به نیاز و به‌منظور کاهش هزینه‌ها استخدام نمایند. آن‌ها مجازند تا در مورد یک قرارداد جاری با یکی از تأمین‌کنندگان معتمد مذاکره نموده یا لیستی از تأمین‌کنندگان خدمات تهیه نموده و از آن‌ها استفاده نماید.
سازمان‌های بزرگ یا متوسط نیز می‌توانند از خدمات یک هماهنگ‌ کننده تعمیر و نگهداری جهت حمایت از مدیر بخش تعمیر و نگهداری بهره‌مند شوند. با انتقال دادن وظایف مدیریتی و سازمانی به هماهنگ‌ کننده، مدیران تعمیر و نگهداری می‌توانند بر روی برنامه‌های بلندمدت، سازمان‌دهی پرسنل و پیشرفت آن‌ها، روندهای کاری پیشگیرانه و مدیریت سامانه‌های تعمیر و نگهداری تمرکز نمایند.

هماهنگ‌ کنندگان تعمیر و نگهداری چه انواعی دارند؟

انواع هماهنگ‌ کنندگان ممکن است که بسته به نیازها و ویژگی‌های مشاغلی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داشته باشند.

هماهنگ‌ کنندگان تعمیر و نگهداری برای چه منظوری و در چه سازمان‌هایی باید استخدام شوند؟

هماهنگ‌ کنندگان می‌توانند کارکنان تعمیر و نگهداری قراردادی را بسته به نیاز و به‌منظور کاهش هزینه‌ها استخدام نمایند. آن‌ها مجازند تا در مورد یک قرارداد جاری با یکی از تأمین‌کنندگان معتمد مذاکره نموده یا لیستی از تأمین‌ کنندگان خدمات تهیه نموده و از آن‌ها استفاده نماید.
سازمان‌های بزرگ یا متوسط نیز می‌توانند از خدمات یک هماهنگ‌ کننده تعمیر و نگهداری جهت حمایت از مدیر بخش تعمیر و نگهداری بهره‌مند شوند. با انتقال دادن وظایف مدیریتی و سازمانی به هماهنگ‌ کننده، مدیران تعمیر و نگهداری می‌توانند بر روی برنامه‌های بلندمدت، سازمان‌دهی پرسنل و پیشرفت آن‌ها، روندهای کاری پیشگیرانه و مدیریت سامانه‌های تعمیر و نگهداری تمرکز نمایند.

هماهنگ کننده تعمبرات

انواع هماهنگ‌ کنندگان تعمیر و نگهداری

انواع هماهنگ‌ کنندگان ممکن است که بسته به نیازها و ویژگی‌های مشاغلی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داشته باشند.

  • زیرساختی

مدیران تعمیر و نگهداری را در وظایف مدیریتی برای نظارت بر سامانه‌های زیرساختی و تجهیزاتی شامل تسمه‌نقاله‌ها، سیستم‌های الکتریکی و پولی‌ها پشتیبانی می‌کنند.

  • ساختمانی

به پشتیبانی از مدیر برای نظارت بر فعالیت‌های تعمیر و نگهداری ساختمان پرداخته یا انجام هماهنگی‌های لازم با پیمان‌کاران بیرونی برای ارائه خدمات موردنیاز

  • مجموعه‌ها

پشتیبانی مدیریتی از مدیران تعمیر و نگهداری یا متخصصان به‌منظور اینکه فرایندهای جزئی تعمیر و نگهداری و کارهای مهندسی به شکلی مناسب و در زمان مقرر انجام شوند.

  • عمومی

برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارکنان خدمات عمومی جهت پاسخ‌گویی سریع و مناسب به کارهای موردنیاز در بخش خدمات خیابانی، تعمیر و نگهداری پارک‌ها یا تعمیر و نگهداری ساختمان‌های دولتی.

چه مدارکی برای هماهنگ‌ کنندگان ارشد وجود دارد؟

الزامی کردن ارائه مدارک موردنیاز برای افرادی که می‌خواهید استخدام کنید شما را یک گام به جلو می‌اندازد. از دیگر سو این مدارک باعث فراهم شدن موقعیت‌های مناسبی برای پیشرفت متخصصین فعال در بخش هماهنگی تعمیر و نگهداری سازمان شما نیز می‌شوند.

    • هماهنگ‌ کننده تعمیر و نگهداری رسمی

این مدرک از سوی سازمان ملی مدیران ملک‌های مسکونی اعطا می‌شود. در این دوره عناوینی مانند تعمیر و نگهداری پایه، قوانین رنگ‌های سرب و اصول تدریس می‌شوند. این مدرک، سند معتبری برای هماهنگ‌ کنندگانی است که در امر مدیریت تیم‌های داخلی یا خارجی فعال‌اند و خودشان برخی از امور تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهند.

    • دستیار مدیریتی رسمی

بورد ملی تأیید شغل آزمون تأیید رسمی هماهنگ‌ کنندگانی که در نقش‌های مدیریتی فعالیت دارند را برگزار می‌کند. در این دوره آموزشی مباحثی مانند توانایی‌های سازمان‌بخشی، مدیریتی و ارتباطی آموزش داده می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *