بهترین تکنیکهای عیبیابی تعمیر و نگهداری
بهترین روشها و تکنیکهای عیبیابی تعمیر و نگهداری
عیبیابی تعمیر و نگهداری اغلب بر پایه تصادف و با تکیه بر انجام آزمون و خطاها و تجربه تکنسینها صورت میپذیرد. علیرغم تلاشهای بسیار در شرکتها برای تدوین برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه با زمانبندیهای مشخص، آموزش کارکنان و الزام اجرای روالهای عملیاتی منسجم، اما همچنان تجهیزات بطور غیرقابل اجتنابی خراب میشوند. این خرابیها میتوانند بدلیل طیف وسیعی از دلایل باشند، برای به حداقل رساندن تاثیر این خرابیها بر بهرهوری سازمان و شناسایی و حل آنها، به متخصص عیبیابی نیاز دارید.
عیبیابی تعمیر و نگهداری چیست؟
عیبیابی تعمیر و نگهداری به فرآیندی گفته میشود که یک متخصص تعمیر و نگهداری به منظور شناسایی دلیل ریشهای خرابی در عملکرد تجهیزات طی میکند. بطور ایدهآل، او با بررسی اطلاعات سازنده تجهیز، لیستهای کنترلی مربوط به تعمیر و نگهداری، سابقه خرابی هر یک از تجهیزات، مشاهدات اُپراتور و تجربه کارشناس، دلیل ریشهای خرابیها کشف کند.
دلایلی که منجر به خرابی تجهیزات میشوند ممکن است شامل: شکستن یک قطعه، فشار محیطی، خطای اپراتور، یا سایر دلایل باشند. از آنجاییکه این دلایل گسترده هستند، عیبیابی تعمیر و نگهداری به صحت دادههای میدانی موجود و توانایی کارشناس برای در کنار هم گذاشتن صحیح تمامی این اطلاعات جهت شناسایی راهحل درست یا حداقل محتملترین راهحل بستگی دارد.
عیبیابی تعمیر و نگهداری چگونه اجرا میشود؟
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
بهترین روش برای اجرای نگهداری پیشگیرانه PDM با نرم افزار آلکا
اهمیت گزارش خرابی تجهیزات یا ماشین آلات
چگونگی گزارشدهی اپراتورها در زمان خرابی تجهیزات، نخستین گام کلیدی در مسیر عیب یابی تعمیر و نگهداری است. از آنجاییکه آنها افرادی هستند که هر روز با تجهیزات سروکار دارند، میتوانند دقیقترین توصیف از خود مشکل را ارائه دهند. نرم افزار CMMS بایستی زیرساختی را فراهم کند که اپراتورها به راحتی چگونگی و زمان وقوع مشکل؛ ثبت علایمی نظیر صدای ناهنجار، بو، مشکلات عملکردی و تصاویری از نقاط مشکلساز را درفضایی مناسب انجام دهند. این بستر در گذشته نرم افزار تحت وب بود که امروزه با ارائه اپلیکیشن موبایل روند ثبت اطلاعات و تهیه گزارشی دقیق را تسهیل نموده است. در واقع استفاده همزمان از نرم افزار تحت وب و اپلیکیشن میتواند کارشناسان تعمیر و نگهداری را مستقیما به نقطه شروع درست هدایت کند.
تاریخچه کامل از تجهیزات
بهمحض اینکه کارشناسان دستورات کاری را دریافت کنند، آنها بایستی بتوانند تا به دفترچههای راهنما، نمودارها و مسایل معمول عیبیابی برای آن قطعه خاص از ماشین دسترسی داشته باشند. دسترسی مستقیم از خود دستور کار به این اطلاعات، یعنی کارشناسان میتوانند به سرعت سر وقت آن دستگاه خاص رفته و با جدا کردن معمولترین دلایل برای خرابی دستگاه شروع کنند.
سابقه خرابی تجهیزات
درهمین راستا، سیستم CMMS بایستی سابقه کاملی از خرابی تجهیزات مورد نظر را ذخیره داشته باشد. ممکن است این دادهها در حافظه کارشناسان ارشد باسابقه شرکت ذخیره شده باشند که برای پاسخ به سئوالات و آموزش کارکنان جوانتر استفاده میشوند. مشکل این روش مدیریت دادهها این است که سازمانها همواره بایستی نگران از دست دادن طیف وسیعی از اطلاعات همراه با بازنشستگی ویا خروج آن کارکنان ارشد از شرکت باشند.
زمانی که این دادهها در نرم افزار تعمیر و نگهداری ذخیره شوند، کارشناسان میتوانند مستقیما به دستورهای کاری متصل شوند و درخصوص آنچهکه برای یک دستگاه درحال وقوع است دید گستردهتری را داشته باشند. برای مثال، اگر قطعه پیدرپی باعث خرابی دستگاه باشد، ممکن نیست که مشکل خود قطعه باشد ولی ممکن است ناشی از یک عامل محیطی بیرونی یا خطای انسانی در کار با آن تجهیزات باشد. اگر یک ماشین قدیمیتر بطور متواتر (پیدرپی رخ دادن) شروع به خراب شدن کند و برای شرکت هزینه تعمیراتی یا عدم کارکرد بالایی را به همراه داشته باشد، در این حالت بهتر است گزینه که جایگزینی آن ماشین با یک ماشین جدید را در دستور کار قرار داده شود قطعا این انتخاب مناسبتر از تعمیر مستمر آن است.
پنج گام برای عیب یابی نت سازمان
با داشتن این اطلاعات، عیبیابی تعمیر و نگهداری میتواند با دنبال کردن این پنج گام در هر موقعیتی آغاز شود:
علایم و نشانهها را درنظر بگیرید
در این گام ابتدا، اطلاعاتی که توسط اپراتور یا ناظر خط ارایه میشوند حیاتی خواهند بود. درک آنچیزی که اتفاق افتاده است و علایم و نشانهها از حیث صدای ناهنجار، اختلال در عملکرد دستگاه، یا کیفیت پایین محصول به کوتاهتر کردن لیست دلایل کمک خواهد کرد.
دلایل را جدا کنید.
ازطریق ترکیب علایم و نشانهها با دانش درخصوص خود تجهیزات، کارشناس بایستی قادر به جداسازی و نتیجه گیری به سوی یک ناحیه یا قطعه خاص باشد.
فرضیه را آزمون کنید.
بهمحض روشن شدن مشکل، آزمون اینکه آیا آن قطعه نهتنها درون خود ماشین خوب عمل نمیکند بلکه در خارج از ماشین نیز نادرست کار میکند، مهم است.
تعمیر یا تعویض کنید
بعد از آزمون قطعه معیوب، تعمیر یا تعویض بایستی انجام شود.
کل سیستم را بیازمایید.
بهمحض تعویض قطعه معیوب با قطعه جدید، خود دستگاه برای تضمین اینکه این علایم و نشانهها برطرف شدهاند بایستی آزمون شود.
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
چرا عیب یابی نگهداری تعمیرات مهم است؟
اتلاف نیروی کار
زمانی که تجهیزات خراب میشوند، این احتمال وجود دارد که شرکت همچنان به پرداخت حقوق کارکنانی که فعلا امکان ادامه کار بدلیل خرابی تجهیزات را ندارند، ادامه دهد. برای مثال، اگر کامیونی درطول تحویل بار دچار خرابی شود، بهگونهای که راننده مجبور شود تا خودرو را به کناری زده و خود نیز فعلا در کنار خیابان بنشیند. اگر خط تولید بواسطه خرابی ماشینی متوقف شود، تمامی آن کارکنان شاغل برروی آن خط دیگر قادر به ادامه تولید نخواهند بود.
تعمیر نادرست
حل مشکل برای سازمان هزینهبر است، خصوصا اگر راهحل درست سریع تشخیص داده نشود. آزمون و خطاها یعنی تعویض قطعهای نادرست یا تعمیر آنچیزی که تنها علامت درمانی باشد اغلب به دستور کاری دیگری در روزهای بعد منجر میشود.
خاموشی دستگاه ناشی از خرابی
زمانی که خطوط تولید بواسطه خرابیهای تجهیزات از کار میایستند، یعنی تولید محصول متوقف میباشد. این از دست رفتن عایدی همراه با هزینههای کارگری که همچنان برقوت خود باقی هستند میتواند هزینه بالایی را به همراه داشته باشد.
شکایات مشتریان
خرابی تجهیزات یعنی سفارشات را نمیتوان بهموقع تحویل داد، لذا کسب و کار متحمل هزینههایی از باب پاسخگویی به شکایات مشتریان، جبران خسارت درقالب ارایه محصول رایگان یا تخفیفاتی در سفارشات آتی و از دست دادن مشتریان وفادار به رقبا خواهد شد. دستیابی به مشتریان جدید و کسب اعتبار مجدد در بازار میتواند هزینهبر باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!