تعمیر و نگهداری اضطراری em
EM در نگهداری و تعمیرات
تعمیر و نگهداری اضطراری (تعمیر و نگهداری شکست – Breakdown maintenance ) از انواع تعمیر و نگهداری است که در زمان وقوع خرابی بخشی از تجهیزات و ماشین الات به صورت غیر منتظره و یا تغییر در شرایط (بدون برنامه ریزی) رخ میدهد، به طوری که باعث تهدید ناگهانی کار، سلامت و یا ایمنی میشود. شرایط اضطراری تقریبا همیشه بدون هشدار رخ میدهند، بنابراین نگهداری و تعمیرات em قابل زمان بندی نیست، اما هر برنامه تعمیر و نگهداری باید دارای چند طرح برای شرایط اضطراری در هنگام وقوع باشد.
با توجه به اینکه در این نوع نت، تعمیرات بعد از وقوع خرابی و بصورت سریع انجام می پذیرد؛ این مسئله باعث افزایش هزینههای نگهداری، کاهش راندمان کاری، کاهش کیفیت محصولات و ایجاد فشار مضاعف بر تیم مهندسی نت شود. موارد ذکر شده هزینه نگهداری ماشین آلات و تجهیزات را بطور فزاینده این افزایش میدهد. با این حال برخی از سازمان ها این تکنیک را برای نگهداری ماشین آلات و تجهیزات انتخاب نمودهاند، در هر حال تعمیرات اضطراری بخش جدای ناپذیر از حوزه نت به شمار میآید، شناخت و آشنایی با این تکنیک نیز در مدیریت نت خالی از لطف نمیباشد.
چه موقع تعمیر و نگهداری از نوع اضطراری محسوب میشود؟
تعمیر و نگهداری اضطراری اغلب با سایر انواع تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده ، اشتباه گرفته میشود. معمولترین اشتباه بین تعمیر و نگهداری اضطراری و واکنشی رخ میدهد و تبدیل به تعمیر و نگهداری شکست میشود. شباهتهای زیادی بین این سه نوع تعمیر و نگهداری وجود دارند، اما درک هریک از آنها ساده است و دارای چند تفاوت هستند که آنها را از هم متمایز میکند.
نگهداری و تعمیرات واکنشی (Reactive Maintenance) زمانی اتفاق میافتد که خرابی بدون برنامه قبلی به منظور جلوگیری یا تعمیر آن رخ میدهد. تفاوت بین تعمیر و نگهداری واکنشی و اضطراری، مربوط به زمان بندی و ضرورت تعمیرات است. تعمیر و نگهداری واکنشی زمانی شروع میشود که تجهیزات دچار مشکل تعمیر و نگهداری در سطح شکست (نه تنها شکست کامل) از هر نوع میشود و میتواند در هر نوع سرمایه (نه تنها مواردی که عامل ایجاد بزرگترین خطرات برای تولید و ایمنی هستند) بوجود آید.
تعمیر و نگهداری کار تا خرابی ، نوعی انتخاب عمدی توسط تیم نگهداری و تعمیرات است که به منظور کار با تجهیزات تا زمان خرابی آنها اجرا میشود.
وقتی هیچ فعالیتی برای جلوگیری از شکست انجام نشود (درست مانند تعمیر و نگهداری واکنشی و اضطراری)، این تصمیمی است که از قبل گرفته میشود ( برخلاف تعمیر و نگهداری واکنشی و اضطراری). این نوعی استراتژی است که معمولا در مورد سرمایههای کم اهمیت استفاده میشود که معمولا تعمیر و نگهداری آنها سریع و آسان است و طول عمر کوتاهی دارند.
چند مثال در مورد تعمیر و نگهداری اضطراری:
سه الگو و سناریو متداول وجود دارد که میتوان در آنها تعمیر و نگهداری اضطراری را شروع کرد:
- زمانی که یک مشکل تعمیر و نگهداری مشاهده میشود و آن مشکل، سلامت و ایمنی را تهدید میکند.
برای مثال مرتبط با این بخش می توان به این شرح اشاره کرد : نشتی آبی در کنار یک سیستم الکتریکی رخ داده و یا میله های محافظ یک ماشین با اجزای متحرک و خطرناک دچار خرابی شده است.
- در مورد معایب جدی که عامل خرابی مربوط به یک دستگاه مهم تولیدی است و آن خرابی یا شکست بر میزان تولید سازمان یا ایمنی افراد اثر میگذارد.
- وقتی که سیستم ها به هم مرتبط و پیوسته هستند و خرابی یا خاموشی یک بخش، کل بخش ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بطو مثال می توان بخش های یک شبکه برق را در نظر گرفت که خرابی یک بخش باعث از کار افتادن آبشاری یک شبکه بزرگتر خواهد بود.
ماژول تعمیرات اضطراری نرم افزار cmms آلکا
ماژول تعمیرات اضطراری
ماژول تعمیرات اضطراری EM
چگونه از تعمیر و نگهداری اضطراری جلوگیری کنید:
بهترین راه برای تیم مهندسی نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از تعمیر و نگهداری اضطراری، اطمینان از فعال بودن تعمیر و نگهداری موثر برنامه ریزی شده و زمان بندی شده است.
این تعمیر و نگهداری ممکن است به شکل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (Preventive Maintenance) ، تعمیر و نگهداری متکی بر وضعیت (Condition Based Maintenance) ، تعمیر و نگهداری پیشگویانه (Predictive maintenance ) ، یا تعمیر و نگهداری تجویزی (Prescriptive Maintenance ) ظاهر شود. راهبرد تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و زمان بندی شده مبتکرانه مشکلات را تشخیص داده و ترتیب قرارگیری فرآیندها را به شکلی انجام میدهند که پیش از خرابی کامل دارایی، تعمیرات انجام شود.
به منظور اثر بخشی بیشتر عملیات تعمیرات و نگهداری، برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل آموزش لازم به کاربران به منظور درک تفاوت بین نگهداری فوری و اضطراری باشد. آیا گزینه حمایت منطقی برای دارایی معیوب وجود دارد؟ در صورت وجود، تعمیر و نگهداری میتواند براساس حالت فوری برنامه ریزی شود. اما، اگر خرابی آن دارایی، تهدیدی برای ایمنی کارگران و یا مربوط به تولید باشد، تعمیر و نگهداری اضطراری لازم است.
بیشتر بخوانید: نرم فزار تعمیر و نگهداری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
آیا می خواهید یک نرم افزار CMMS را دانلود و بررسی کنید ؟
چگونه با وضعیت های مختلف تعمیر و نگهداری اضطراری روبرو شوید؟
شما هرگز نمی خواهید در وضعیتی قرار بگیرید که مجبور با رویارویی با تعمیر و نگهداری اضطراری شوید. اما اگر این وضعیت اتفاق افتاد، مهم است که از قبل برنامه ای برای رویایی با آن داشته باشید.
اولویت اول همیشه باید تضمین سلامت و ایمنی باشد. همانطور که روشن است کارگران همیشه در حالت خطر نیستند در نتیجه دسترسی سریع و کافی برای انجام کارها توسط نیروی فنی و حل مشکلات به طور سریع و موثر و بی خطر وجود دارد.
فهرست کارهای لازم برای تعمیر و نگهداری اضطراری باید شامل موارد زیر باشد:
- ایمنی
- تمیزکاری (clean)
- تنظیم کردن (Adjust)
- بازرسی (Inspect)
- ذخیره مجدد (Replenish)
- جایگزینی (Replace)
- بازسازی (Rebuild)
- ایمنی
بعد از تشخیص علت ناگهانی شکست، انجام یک تجزیه و تحلیل علت ریشه ای ( Root cause analysis ) ، به منظور تشخیص مشکل و راه های رفع آن و کاهش حداکثری احتمال وقوع آن در آینده، لازم است.
نتیجه گیری
در بین انواع روشهای تعمیر و نگهداری، تعمیر و نگهداری اضطراری، نوعی از نگهداری است که شما تا حد امکان از آن دوری میکنید زیرا هم پر هزینه است و هم به خاطر مشکل زمانی و برنامه ریزی کوتاه مدت امکان مدیریت مواد، قطعات و همچنین منابع انسانی به نحو احسن مشکل است. بی نظمی و نبود روال کاری در این روش مشهود است زیرا هیچ یک از تکنسین ها و اپراتورها برنامه کاری منظمی و از پیش تعیین شده ای در دست ندارند و اولویت بندی فعالیت ها در این روش بکار گرفته نمیشود.
خوشبختانه یک نوع برنامه نگهداری موثرتر با نام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه pm وجود دارد که به شما کمک میکند تا دچار شرایط اضطراری نشوید و خطر و هزینه انجام تعمیرات بی نظم و ناگهانی را کاهش میدهد. نیروی انسانی در تعمیرات پیشگیرانه به طور کاملا سازمان یافته مدیریت خواهد شد، برنامه کاری بر اساس زمان بندی از پیش تعیین شده در اختیار نیروی انسانی بخش نت قرار دارد.
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!