معرفی مراجع و کتب نگهداری و تعمیرات
معرفی مراجع و کتاب های نگهداری و تعمیرات
معرفی منابع معتبر و کاربردی در حوزه نگهداری و تعمیرات با هدف افزایش اطلاعات کارشناسان فعال در این حیطه بسیار مفید خواهد بود. منابع نگهداری و تعمیرات در زیرشاخه های مختلفی موجود هستند، کسب دانش بروز در تمام زیر شاخه های زمان و هزینه بالایی نیاز دارد. به طور کلی در حوزه های تخصصی همچون نت مراجع و کتاب های متعددی وجود دارد، این مراجع ممکن است علیرغم جامع بودن قادر نباشند نیاز لحظه ای کارشناسان را برطرف نمایند. سایت PMEM با عنایت به این نکته که در مسیر افزایش آگاهی مهندسان و متخصصان نت فعالیت مینماید، اقدام به تهیه لیستی از پرکاربردترین کتابهای نگهداری و تعمیرات نموده است. با توجه به اینکه در دنیای امروز علاقه به کتاب و کتاب خوانی کاهش پیدا کرده است و کاربران در فضای مجازی با جستجوی ساده به پاسخ سوالات خود دست پیدا میکنند معرفی کتاب بایستی بسیار هوشمندانه و مطابق با نیاز کاربران فعلی تدوین شود. امید است که لیست مراجع و کتابهای معرفی شده در این مقاله بتواند نیاز کاربران را در شاخه های متعدد نت برطرف نمایید و باعث افتخار ماست که در مسیر افزایش دانش متخصصین نت قدمی برداریم.
مقدمه ای بر قابلیت اطمینان و مهندسی قابلیت نگهداری
-
زبان کتاب انگلیسی
مقدمهای بر مفاهیم اساسی مهندسی قابلیت اطمینان و نگهداری در پوشش گسترده و عملی. مدلها و تکنیکهای تحلیل لازم برای انجام مهندسی R&M منحصر به فرد هستند و به شیوه ای منظم و ساده ارائه میشوند، این کتاب برای دورههای مهندسی، فناوری مهندسی، تحقیقات عملیات و زمینه های فنی مشابه طراحی و تالیف شده است. Ebeling به مدل های پایایی اولیه می پردازد. مدل های متغیر؛ و توابع نرخ خطر، قابلیت اطمینان سیستم، FMECA، تجزیه و تحلیل درخت خطا و همچنین روشهای طراحی R&M بر اساس در دسترس بودن و هزینه های چرخه عمر دارایی در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.. همچنین پایهای برای مدلهای تعمیر و نگهداری، تجدید و کاهش تعمیرات ارائه شده است. دسترسی به درمان داده های سانسور شده و جنبه های متعدد تست قابلیت اطمینان؛ و یک طرح کلی از نمودارهای احتمال، برازش منحنی، تخمین حداکثر احتمال، و آزمون های خوب بودن برازش. برخلاف سایر کتابهای R&M، در این کتاب فرض براین است که مخاطب آشنایی محدودی با احتمالات و آمار دارد. به منظور تمرکز بر مفاهیم و کاربردهای R&M، این اصول در صورت نیاز تعریف و توسعه مییابند. همچنین شامل مثالها، تصاویر و تمرینهای متعددی است که با نرمافزاری تکمیل میشوند که به انجام محاسبات تحلیل دادههای متعدد و اجرای بسیاری از مدلهای R&M کمک میکند.
تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان
-
زبان کتاب انگلیسی
تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) که در ابتدا توسط صنعت هوانوردی توسعه یافت، به سرعت در حال تبدیل شدن به اصولی برای مدیریت تعمیر و نگهداری است و اکنون در صدها سازمان صنعتی و خدماتی در سراسر جهان استفاده می شود. این کتاب توضیحی معتبر و کاربردی در مورد اینکه RCM چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد، ارائه می دهد. تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان برای هر سازمانی که به بهرهوری، کیفیت، ایمنی و یکپارچگی محیطی توجه دارد، مناسب است. نویسنده کتاب یک متخصص در زمینه نگهداری و تعمیرات است که به کاربران کمک کرده است تا RCM و مشتق مدرن تر آن، RCM2 را در بیش از 600 سایت در 32 کشور پیاده کنند. نسخه دوم شامل بیش از 100 صفحه مطالب جدید در مورد:
• نظارت بر وضعیت
• تجزیه و تحلیل عملکردها و خرابی ها
• خطای انسانی
• ریسک مدیریت
• شکست یافتن
• عملکرد تعمیر و نگهداری اندازه گیری
کتاب مهندسی تعمیر و نگهداری و مدیریت
(Maintenance Engineering and Management)
-
زبان کتاب انگلیسی
تعمیر و نگهداری تجهیزات، سیستمهای ماشینآلات و زیرساختهای وابسته شامل؛ راهها و ابزارهای بهینهسازی منابع موجود نیروی انسانی، مواد، ابزار و تجهیزات آزمایشی، برای کمک به دستیابی به اهداف یک سازمان درجهت به حداقل رساندن زمانهای خرابی مورد استفاده قرار میگیرند. فرقی نمیکند هدف تولید و فروش یک محصول با سود باشد یا صرفاً انجام یک ماموریت به شیوهای مقرون به صرفه باشد، اصول تعمیر و نگهداری که در این متن مورد بحث قرار گرفته است به طور یکسان برای هر سازمانی قابل اجرا هستند. نظام آموزش مهندسی همگام با رشد صنعت و نوسازی آن، نیاز به حداقل رساندن خرابی ماشین آلات و تجهیزات را احساس کرده است به همین منظور مهندسی تعمیر و نگهداری را به عنوان بخشی از برنامه درسی خود قرار داده است. ویرایش دوم این کتاب همچنان بر روی مبانی این موضوعِ در حال گسترش تمرکز کرده است همچنین بحث گسترده ای در مورد جنبههای مدیریت نیز برای دانشجویان مهندسی را باز کرده است.. مفهوم سیستم تعمیر و نگهداری، ارزیابی عملکردهای تعمیر و نگهداری، برنامه ریزی و برنامه ریزی تعمیر و نگهداری، اهمیت انگیزه در تعمیر و نگهداری، استفاده از رایانه در تعمیر و نگهداری و جنبه های اقتصادی نگهداری را توضیح می دهد. این کتاب همچنین در مورد برنامه ریزی نیروی انسانی و صرفه جویی در انرژی در مدیریت نگهداری بحث می کند. این کتاب که به سبک خواندنی ارائه شده است، جنبه های متعددی از عملکردهای تعمیر و نگهداری را گرد هم می آورد و بر اهمیت این رشته در آموزش مهندسی تأکید می کند..
کتاب سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات
-
سر فصل ها
طرح و برنامه ریزی، سازماندهی کنترل کمی و کیفی و مستند سازی کاربردی
-
نویسنده ابوافضل راهزانی
-
تعداد صفحات 150
-
ناشر موسسه علمی دانشپژوهان برین
-
قطع و نوع جلد وزیری (شومیز)
-
موضوع نگهداری و تعمیر، مدیریت نگهداری و تعمیر، کارخانه ها، مدیریت
در این کتاب ابزارهای مدیریتی موردنیاز جهت بهره برداری بهینه از پرسنل و منابع در مبحث نگهداری و تعمیرات ارائه میگردد. اصول راه اندازی سازمان، روشهای کار و مسئولیت در راستای انجام فعالیت نگهداری و تعمیرات دستگاه ها، ماشین آلات و تجهیزات در این کتاب تبیین میگردد. مؤلف در این کتاب سعی دارد مفاهیم کلی نگهداری و تعمیرات، طرح ریزی و استقرار سازمان نگهداری و تعمیرات را بطور کامل تشریح نماید. با پیشرفت کار نحوه تشریح اندام های موردنیاز (مهندسی بدنه و سازه، مهندسی گیربکس و موتور، آرشیو فنی و ...) و نحوه تعامل بین بخش های مختلف سازمان ارائه مینماید.
کتاب مدیریت نگهداری و قابلیت اطمینان
-
سر فصل ها
اصطاحات و مفاهیم مقدماتی نگهداری و تعمیرات و آمار، توزیعهای آماری گیوسته در نگهداری و قابلیت اطمینان، توزیعهای آماری گسسته در نگهداری و قابلیت اطمینان، قابلیت اطمینان، قابلیت اطمینان سیستمهای مرکب، شاخصهای نگهداری و تعمیرات، کاربردهای اقتصاد مهندسی در نگهداری و تعمیرات، طراحی فرایند نگهداری و تعمیرات، جداول آماری، جداول اقتصاد مهندسی
-
نویسندگان دکتر احمد جعفر نژاد، مجید اسماعیلیان
-
تعداد صفحات 560 صفحه
-
تاریخ انتشار 1390
-
شابک 9789645306654
-
ناشر سازمان سمت
-
قطع و نوع جلد وزیری (شومیز)
-
موضوع مدیریت
دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته مدیریت صنعتی این کتاب را به عنوان منبع اصلی درس "برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات" به ارزش 3 واحد درسی میگذرانند. در عصر حاضر، یکی از بنیان های اساسی در صنعت و تولید، بدون شک، تجهیزات و ماشین آلات است. از طرفی، افزایش بهره وری و کارآیی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی، صیانت از سرمایه های ملی، رقابت در صحنه های تولید و حضور فعال تر در بازارهای داخلی و جهانی، بدون افزایش زمان قابلیت استفاده و بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات و سیستم های تولید و همچنین کاهش هزینه های تعمیراتی و زمان از کارافتادگی میسر نخواهد بود. بنابراین، برخورداری از نظام نگهداری و تعمیرات مناسب از مباحث مهم هر صنعت است؛ و یکی از مسائل مهمی که در شرکتها، کارگاههای صنعتی، کارخانجات و به طور کلی مراکز عمرانی، صنعتی و خدماتی مطرح است، نحوه سرویس نگهداری و تعمیرات تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه ها، یا به عبارت دیگر، حفاظت فنی از دارایی های فیزیکی است.
کتاب برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
-
سر فصل ها
مبانی و اصول نگهداری و تعمیرات، اصول نگهداری و تعمیرات،طبقهبندی مباحث نگهداری و تعمیرات، مباحث آماری نگهداری و تعمیرات، قابلیت اطمینان، شبیهسازی نگهداری، صف تعمیرات، نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر، مراقبت وضعیت یا نت بر اساس شرایط دستگاه CM، نگهداری و تعمیرات مدرن، فرایندها و مناطق کلیدی نگهداری و تعمیرات، سیستمهای مدیریت نگهداری و تعمیرات مکانیزه، اجرای سیستمهای مدیریت نت مکانیزه در سازمان
-
نویسندگان دکتر نظام الدین فقیه، دکتر مرتضی باقرپور و سمانه حسنلی
-
تعداد صفحات 396 صفحه
-
ناشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)
-
شابک 978-964-530-850-4
-
قطع و نوع جلد رقعی، جلد نرم
-
موضوع مدیریت نگهداری و تعمیرات
دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته مدیریت صنعتی این کتاب را به عنوان منبع اصلی درس "برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات" به ارزش 3 واحد درسی میگذرانند. در عصر حاضر، یکی از بنیان های اساسی در صنعت و تولید، بدون شک، تجهیزات و ماشین آلات است. از طرفی، افزایش بهره وری و کارآیی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی، صیانت از سرمایه های ملی، رقابت در صحنه های تولید و حضور فعال تر در بازارهای داخلی و جهانی، بدون افزایش زمان قابلیت استفاده و بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات و سیستم های تولید و همچنین کاهش هزینه های تعمیراتی و زمان از کارافتادگی میسر نخواهد بود. بنابراین، برخورداری از نظام نگهداری و تعمیرات مناسب از مباحث مهم هر صنعت است؛ و یکی از مسائل مهمی که در شرکتها، کارگاههای صنعتی، کارخانجات و به طور کلی مراکز عمرانی، صنعتی و خدماتی مطرح است، نحوه سرویس نگهداری و تعمیرات تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه ها، یا به عبارت دیگر، حفاظت فنی از دارایی های فیزیکی است.
نگهداری و تعمیرات پیش بینانه پمپھا با پایش وضعیت
-
سر فصل ها
پایش وضعیت و سهم آن در نگهداری و تعمیرات (نت)، عملکرد پمپ و اثر سایش، آنالیز عملکرد و تست پمپها برای مراقبت وضعیت، آنالیز عملکرد و کاربرد آن برای بهینه کردن زمان تعمیرات اساسی، روش های دیگر آنالیز عملکرد برای پایش وضعیت پمپ، آنالیز ارتعاش پمپها – پایه، آنالیز ارتعاش پمپها– متدهای پیشرفته، دیگر استفادههای اطلاعات پایش وضعیت، روشهای دیگر مراقبت وضعیت، پمپهای جابجایی مثبت، موردکاوی در پایش وضعیت پمپها
-
نویسنده ریموند اس بیبه
-
مترجم مهندس غلامرضا کاظمی
-
تاریخ چاپ 1393
-
موضوع نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پایش وضعیت)
هدف بنیادی نت در هر تجارتی فراهم کردن ظرفیت لازم برای تولید در پایینترین قیمت است. باید کارکرد نت را از نقطه نظر قابلیت اطمینان سنجید، نه به عنوان کارکردی تعمیراتی. “تولید” دلیل وجود هر سازمانی است. تولید برای کارخانه های تولیدی یا فرآیندی آشکار است، اما سازمانهای دیگری نظیرساختمان سازی، بیمارستان، ارتش و حمل و نقل، نیاز به اندازهگیری خروجی یا بهبود موثر خاص خودشان دارند یعنی همان شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) کار نت عبارتست از تعویض ماشین اصلی یا ارتقا آن، که اغلب واقعا پروژه های کاری اصلی به شمار میروند. قابلیت اطمینان آنچه ماشین باید انجام بدهد در وقتی که لازم است را اندازه گیری میکند. از نظر آماری، قابلیت اطمینان احتمالی است که ماشین آنچنانکه برای دوره زمانی مورد نظر لازم است در خط تولید باقی بماند که تابعی از طراحی ماشین، مواد اولیه مورد استفاده، کیفیت طراحی، کیفیت ساخت و فلسفه نت است. قابلیت اطمینان بالاتر، هزینه بالاتر ساخت ماشین و احتمالا هزینه بالاتر نگهداشت آن در سرویس را به دنبال خواهد داشت اما نقطه بهینه مشخصی وجود دارد. کوتاه سخن اینکه، قابلیت اطمینان پایینتر یعنی افزایش هزینه تولید، یا ناتوانی در رسیدن به تقاضای مورد نیاز، مگر با هزینه بیشتر. به عبارت دیگر، با افزایش قابلیت اطمینان و در نهایت تولید و با به تعویق انداختن هزینه های اصلی کارخانه در نهایت میتوان به صرفه جویی رسید. میتوان هدف بنیادی نت را به عنوان مشارکت در رسیدن به تولید و اهداف سودمند سازمان با نگهداشت قابلیت اطمینان در سطح مطلوب، به همراه ایمنی نفرات و کارخانه بیان کرد. نت ابزار استراتژیکی برای تجارت تا رسیدن به امتیاز رقابتی به حساب میآید. بیان شده است که تنها 10 تا 20 درصد ماشینها به عمر طراحیشان میرسند، لذا کار وسعت زیادی دارد!
نگهداری و تعمیرات پیش بینانه پمپھا با پایش وضعیت
-
سر فصل ها
پایش وضعیت و سهم آن در نگهداری و تعمیرات (نت)، عملکرد پمپ و اثر سایش، آنالیز عملکرد و تست پمپها برای مراقبت وضعیت، آنالیز عملکرد و کاربرد آن برای بهینه کردن زمان تعمیرات اساسی، روش های دیگر آنالیز عملکرد برای پایش وضعیت پمپ، آنالیز ارتعاش پمپها – پایه، آنالیز ارتعاش پمپها– متدهای پیشرفته، دیگر استفادههای اطلاعات پایش وضعیت، روشهای دیگر مراقبت وضعیت، پمپهای جابجایی مثبت، موردکاوی در پایش وضعیت پمپها
-
نویسنده ریموند اس بیبه
-
مترجم مهندس غلامرضا کاظمی
-
تاریخ چاپ 1393
-
موضوع نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پایش وضعیت)
هدف بنیادی نت در هر تجارتی فراهم کردن ظرفیت لازم برای تولید در پایینترین قیمت است. باید کارکرد نت را از نقطه نظر قابلیت اطمینان سنجید، نه به عنوان کارکردی تعمیراتی. “تولید” دلیل وجود هر سازمانی است. تولید برای کارخانه های تولیدی یا فرآیندی آشکار است، اما سازمانهای دیگری نظیرساختمان سازی، بیمارستان، ارتش و حمل و نقل، نیاز به اندازهگیری خروجی یا بهبود موثر خاص خودشان دارند یعنی همان شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) کار نت عبارتست از تعویض ماشین اصلی یا ارتقا آن، که اغلب واقعا پروژه های کاری اصلی به شمار میروند. قابلیت اطمینان آنچه ماشین باید انجام بدهد در وقتی که لازم است را اندازه گیری میکند. از نظر آماری، قابلیت اطمینان احتمالی است که ماشین آنچنانکه برای دوره زمانی مورد نظر لازم است در خط تولید باقی بماند که تابعی از طراحی ماشین، مواد اولیه مورد استفاده، کیفیت طراحی، کیفیت ساخت و فلسفه نت است. قابلیت اطمینان بالاتر، هزینه بالاتر ساخت ماشین و احتمالا هزینه بالاتر نگهداشت آن در سرویس را به دنبال خواهد داشت اما نقطه بهینه مشخصی وجود دارد. کوتاه سخن اینکه، قابلیت اطمینان پایینتر یعنی افزایش هزینه تولید، یا ناتوانی در رسیدن به تقاضای مورد نیاز، مگر با هزینه بیشتر. به عبارت دیگر، با افزایش قابلیت اطمینان و در نهایت تولید و با به تعویق انداختن هزینه های اصلی کارخانه در نهایت میتوان به صرفه جویی رسید. میتوان هدف بنیادی نت را به عنوان مشارکت در رسیدن به تولید و اهداف سودمند سازمان با نگهداشت قابلیت اطمینان در سطح مطلوب، به همراه ایمنی نفرات و کارخانه بیان کرد. نت ابزار استراتژیکی برای تجارت تا رسیدن به امتیاز رقابتی به حساب میآید. بیان شده است که تنها 10 تا 20 درصد ماشینها به عمر طراحیشان میرسند، لذا کار وسعت زیادی دارد!
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!
کتاب جمع آوری اطلاعات تجهیزات برای قابلیت اطمینان و نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک
-
سر فصل ها
تجهیز، دارایی، جایگاه فرآیندی، درخت واره های استقرار، تکنیکی و اجزاء تجهیز، داده های خرابی، درخت واره فرآیندی تجهیز، کدگذاری تجهیزات و قطعات، شاخص بحرانی بودن تجهیزات، جمع آوری اطلاعات، سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری و تعمیرات و جمع آوری اطلاعا.، مروری بر استاندارد ISO 14224، مروری بر استاندارد NORSOK-Z-008
-
نویسنده محمّد اقبالی
-
ناشر بین المللی شمس
-
تعداد صفحات 160 صفحه
-
تاریخ چاپ 1395
-
شابک 964669683X
-
قطع و نوع جلد وزیری (شومیز)
-
موضوع مدیریت
کتاب بسیار ارزشمند فوق که توسط مهندس اقبالی نوشته و منتشر گردیده است باب جدیدی در مجموعه کتاب های کاربردی برای صنایع تشنه ایران است. از نقاط قوت کتاب تاکید بر اصول پایه ای پیاده سازی سیستم های نگهداری و تعمیرات است و همچنین نکته دیگر استفاده از استانداردهای مطرح این حوزه است. پیش گفتار کتاب توسط جناب آقای پروفسور آدولفو کرسپو مارکز رئیس دپارتمان مدیریت صنعتی دانشکده مهندسی دانشگاه سویل اسپانیا تقریر شده که بدین وسیله از ایشان تقدیر و تشکر می شود.
راهنمای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
این منبع که توسط یک متخصص تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان (CMRP) با بیش از سه دهه تجربه نوشته شده است، استراتژیهای برنامه ریزی و زمان بندی اثبات شدهای را ارائه میدهد که هر سازمان تعمیر و نگهداری را به سطح بالاتر عملکرد می رساند. این کتاب ناامیدی رایج صنعت را با برنامه ریزی برطرف می کند و پیچیدگی زمان بندی را علاوه بر رسیدگی به تعمیر و نگهداری واکنشی کاهش میدهد. شما پوششی از برآورد ساعات کار، تنظیم سطح جزئیات برنامه، ایجاد برنامههای هفتگی و روزانه عملی، قطعات کیت و موارد دیگر را خواهید یافت که همگی برای افزایش بهرهوری نیروی کار شما طراحی شده اند. بخش اعظم متن اصول مدیریت جاودانه دکتر دبلیو. ادواردز دمینگ و دکتر پیتر اف. دراکر را به کار میگیرد. شما یاد خواهید گرفت که وقتی دستان شما پر از کارهای واکنشی است چگونه میتوانید کارهای پیشگیرانهتری انجام دهید.
ویرایش چهارم کتابچه راهنمای برنامهریزی و برنامهریزی تعمیر و نگهداری، دارای مطالعات موردی جدیدی است که موفقیتهای دنیای واقعی را نشان میدهد. این کتاب فصل جدیدی در به دست آوردن پشتیبانی بهتر انبار و بازبینیهای عمدهای که بهترین KPI را برای برنامه ریزی توصیف می کند را ارائه کرده است. اضافات عمده به موضوع برنامه ریزی «فروش» برای به دست آوردن پشتیبانی، بازبینی هایی برای مفیدتر کردن کدهای سفارش کار، یک ضمیمه جدید در مورد موفقیت برنامه ریزی حسابرسی عددی، و یک ضمیمه جدید که کاملاً به انتخاب یک برنامه ریز نگهداری عالی اختصاص دارد.
کتابچه راهنمای برنامه ریزی و برنامه ریزی نگهداری، ویرایش چهارم شامل موارد زیر است:
• پرونده تجاری به نفع برنامه ریزی
• اصول برنامه ریزی
• رسیدگی به تعمیر و نگهداری واکنشی
• برنامه ریزی یک سفارش کار
• ایجاد برنامه هفتگی
• برنامه ریزی و نظارت روزانه
• قطعات و برنامه ریزان
• CMMS کامپیوتر در تعمیر و نگهداری
• چگونه برنامه ریزی با PM، PdM، و پروژه ها کار می کند
• برنامه ریزی کنترل: بهترین KPI برای برنامه ریزی و نگهداری کلی
• خاموشی، چرخش، تعمیرات اساسی، و مدیریت خاموشی
• برنامه ریزی فروش، سازماندهی، تجزیه و تحلیل و حسابرسی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!