تعمیر و نگهداری اضطراری em

EM در نگهداری و تعمیرات

تعمیر و نگهداری اضطراری (تعمیر و نگهداری شکست – Breakdown maintenance ) از انواع تعمیر و نگهداری است که در زمان وقوع خرابی بخشی از تجهیزات و ماشین الات به صورت غیر منتظره و یا تغییر در شرایط (بدون برنامه ریزی) رخ می‌دهد، به طوری که باعث تهدید ناگهانی کار، سلامت و یا ایمنی می‌شود. شرایط اضطراری تقریبا همیشه بدون هشدار رخ می‌دهند، بنابراین نگهداری و تعمیرات em قابل زمان بندی نیست، اما هر برنامه تعمیر و نگهداری باید دارای چند طرح برای شرایط اضطراری در هنگام وقوع باشد.

با توجه به اینکه در این نوع نت، تعمیرات بعد از وقوع خرابی و بصورت سریع انجام می پذیرد؛ این مسئله باعث افزایش هزینه‌های نگهداری، کاهش راندمان کاری، کاهش کیفیت محصولات و ایجاد فشار مضاعف بر تیم مهندسی نت شود. موارد ذکر شده هزینه نگهداری ماشین آلات و تجهیزات را بطور فزاینده این افزایش می‌دهد. با این حال برخی از سازمان ها این تکنیک را برای نگهداری ماشین آلات و تجهیزات انتخاب نموده‌اند، در هر حال تعمیرات اضطراری بخش جدای ناپذیر از حوزه نت به شمار می‌آید، شناخت و آشنایی با این تکنیک نیز در مدیریت نت خالی از لطف نمی‌باشد.

فهرست مطالب
تعمیر و نگهداری اضطراری

سیستم EM چیست؟

سیستم EM (Emergency Maintenance) یا تعمیرات اضطراری به مجموعه‌ای از فرآیندها و تکنیک‌ها اطلاق می‌شود که در مواقع خرابی ناگهانی و بحرانی تجهیزات یا ماشین‌آلات برای جلوگیری از تهدیدات ایمنی، بهداشتی و تولیدی به‌طور فوری اعمال می‌شود. سیستم EM معمولاً در شرایطی که تعمیرات پیشگیرانه و یا برنامه‌ریزی‌شده امکان‌پذیر نبوده و خرابی به‌طور غیرمنتظره و فوری رخ می‌دهد، وارد عمل می‌شود EM شامل شناسایی سریع خرابی، تحلیل علت آن، تخصیص منابع به‌طور فوری و اجرای اقدامات لازم جهت بازگرداندن تجهیزات به وضعیت عملیاتی می‌باشد.

چه موقع تعمیر و نگهداری از نوع اضطراری محسوب می‌شود؟

تعمیر و نگهداری اضطراری اغلب با سایر انواع تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده ، اشتباه گرفته می‌شود. معمول‌ترین اشتباه بین تعمیر و نگهداری اضطراری و واکنشی رخ می‌دهد و تبدیل به تعمیر و نگهداری شکست می‌شود. شباهت‌های زیادی بین این سه نوع تعمیر و نگهداری وجود دارند، اما درک هریک از آنها ساده است و دارای چند تفاوت هستند که آنها را از هم متمایز می‌کند.

تفاوت نگهداری و تعمیرات واکنشی با تعمیرات اضطراری

تعمیر و نگهداری واکنشی (Reactive Maintenance) زمانی انجام می‌شود که تجهیزات به‌طور ناگهانی خراب می‌شوند و هیچ برنامه پیشگیرانه‌ای برای آن وجود نداشته است. در این روش، تعمیرات پس از بروز خرابی انجام می‌شود و معمولاً برای مشکلات کوچک و کم‌اهمیت است. اما تعمیر و نگهداری اضطراری (Emergency Maintenance) برای مشکلات جدی و فوری است که نیاز به تعمیر فوری دارند، چون این خرابی‌ها ممکن است تهدیدی برای ایمنی یا عملکرد سیستم ایجاد کنند. به عبارت دیگر، در تعمیرات واکنشی فقط وقتی که خرابی رخ دهد، عمل می‌شود، ولی در تعمیرات اضطراری فوراً و در پاسخ به شرایط بحرانی، اقدامات لازم صورت می‌گیرد. در نتیجه، تفاوت اصلی بین تعمیرات اضطراری و تعمیرات واکنشی در میزان فوریت است. EM باید بلافاصله و بدون تأخیر انجام شود، زیرا خرابی ممکن است خطرات جدی برای ایمنی، تولید یا عملکرد سیستم ایجاد کند. در حالی که تعمیرات واکنشی، که پس از وقوع خرابی انجام می‌شود، در برخی موارد می‌تواند با کمی تأخیر انجام شود.

تفاوت PM و EM؟

نگهداری پیشگیرانه  (Preventive Maintenance)  یا PM  به اقداماتی گفته می‌شود که به‌طور برنامه‌ریزی‌شده و منظم انجام می‌شود تا از بروز خرابی‌های احتمالی جلوگیری شود. در این نوع نگهداری، تجهیزات به‌طور دوره‌ای بررسی و تعمیر می‌شوند تا مشکلات جدی پیش نیاید و عملکرد سیستم پایدار بماند. در مقابل، تعمیرات EM  زمانی انجام می‌شود که خرابی به‌طور ناگهانی و بحرانی رخ دهد و هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای آن وجود ندارد. در این شرایط، تعمیرات باید به‌سرعت و فوراً انجام شود تا از آسیب‌های بیشتر یا تهدیدات جدی برای ایمنی و تولید جلوگیری شود. به‌طور کلی، نگهداری پیشگیرانه به‌دنبال جلوگیری از مشکلات است، اما نگهداری و تعمیرات  اضطراری واکنشی به مشکلات ناگهانی و بحرانی است که نیاز به اقدامات سریع دارند.

چند مثال در مورد تعمیر و نگهداری اضطراری:

سه الگو و سناریو متداول وجود دارد که می‌توان در آنها تعمیر و نگهداری اضطراری را شروع کرد:

برای مثال مرتبط با این بخش می توان به این شرح اشاره کرد : نشتی آبی در کنار یک سیستم الکتریکی رخ داده و یا میله های محافظ یک ماشین با اجزای متحرک و خطرناک دچار خرابی شده است.

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!

نقش نرم ‌افزار CMMS در مدیریت تعمیرات اضطراری

نرم ‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات کامپیوتری (Computerized Maintenance Management System) به اختصار  CMMS ابزاری حیاتی در مدیریت فرآیندهای نگهداری و تعمیرات هستند، به‌ویژه در شرایط اضطراری. این نرم‌افزارها فرآیندهای مرتبط با خرابی‌های ناگهانی را به‌طور سیستماتیک مدیریت می‌کنند و امکان ثبت، پیگیری و اجرای تعمیرات فوری را فراهم می‌آورند. یکی از مزایای اصلی نرم افزارنت ها این است که امکان گزارش‌گیری فوری را فراهم می‌کنند، بنابراین تیم‌های تعمیراتی می‌توانند بلافاصله از وقوع خرابی مطلع شوند و اقدامات لازم را بدون تأخیر شروع کنند. علاوه بر این، این نرم ‌افزارها با مدیریت زمان‌بندی و تخصیص منابع به تیم‌های فنی، موجب بهینه‌سازی عملیات و کاهش زمان خاموشی تجهیزات.

انتخاب نرم ‌افزار مناسب برای سازمان شما در مدیریت تعمیرات اضطراری بسیار مهم است. نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نیازهای خاص سازمان شما باشد تا به بهینه‌سازی فرآیندها کمک کند. اگر به دنبال بهترین و کامل‌ترین نرم ‌افزار CMMS هستید، نرم‌ افزار آلکا گزینه‌ای عالی است که تمام نیازهای شما را در مدیریت تعمیرات اضطراری برآورده می‌کند.

ماژول تعمیرات اضطراری  نرم افزار cmms آلکا 

ماژول تعمیرات اضطراری

ثبت اطلاعات مربوط به تعمیرات اضطراری صورت گرفته در سازمان با قابلیت گزارش گیری از این اطلاعات

ماژول تعمیرات اضطراری EM

جهت مشاهده قابلیت ها و امکانات ماژول EM در نرم افزار نگهداری و تعمیرات آلکا کلیک کنید.
ماژول EM

چگونه از تعمیر و نگهداری اضطراری جلوگیری کنید؟

بهترین راه برای تیم مهندسی نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از تعمیر و نگهداری اضطراری، اطمینان از فعال بودن تعمیر و نگهداری موثر برنامه ریزی شده و زمان بندی شده است.

این تعمیر و نگهداری ممکن است به شکل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (Preventive Maintenance) ، تعمیر و نگهداری مبتنی بر وضعیت (Condition Based Maintenance) ، تعمیر و نگهداری پیشگویانه (Predictive maintenance) ، یا تعمیر و نگهداری تجویزی (Prescriptive Maintenance) ظاهر شود. راهبرد تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و زمان بندی شده مبتکرانه مشکلات را تشخیص داده و ترتیب قرارگیری فرآیندها را به شکلی انجام می‌دهند که پیش از خرابی کامل دارایی، تعمیرات انجام شود.

به منظور اثر بخشی بیشتر عملیات تعمیرات و نگهداری، برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل آموزش لازم به کاربران به منظور درک تفاوت بین نگهداری فوری و اضطراری باشد. آیا گزینه حمایت منطقی برای دارایی معیوب وجود دارد؟ در صورت وجود، تعمیر و نگهداری می‌تواند براساس حالت فوری برنامه ریزی شود. اما، اگر خرابی آن دارایی، تهدیدی برای ایمنی کارگران و یا مربوط به تولید باشد، تعمیر و نگهداری اضطراری لازم است.

بیشتر بخوانید: نرم فزار تعمیر و نگهداری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

چگونه با وضعیت های مختلف تعمیر و نگهداری اضطراری روبرو شوید؟

شما هرگز نمی خواهید در وضعیتی قرار بگیرید که مجبور با رویارویی با تعمیر و نگهداری اضطراری شوید. اما اگر این وضعیت اتفاق افتاد، مهم است که از قبل برنامه ای برای رویایی با آن داشته باشید.

اولویت اول همیشه باید تضمین سلامت و ایمنی باشد. همانطور که روشن است کارگران همیشه در حالت خطر نیستند در نتیجه دسترسی سریع و کافی برای انجام کارها توسط نیروی فنی و حل مشکلات به طور سریع و موثر و بی خطر وجود دارد.

فهرست کارهای لازم برای تعمیر و نگهداری اضطراری باید شامل موارد زیر باشد:

کارهای تعمیر و نگهداری اضطراری

بعد از تشخیص علت ناگهانی شکست، انجام یک تجزیه و تحلیل علت ریشه ای خرابی (Root cause analysis) ، به منظور تشخیص مشکل و راه های رفع آن و کاهش حداکثری احتمال وقوع آن در آینده، لازم است.

سخن پایانی

نتیجه گیری 

در بین انواع روش‌های تعمیر و نگهداری، تعمیر و نگهداری اضطراری، نوعی از نگهداری است که شما تا حد امکان از آن دوری می‌کنید زیرا هم پر هزینه است و هم به خاطر مشکل زمانی و برنامه ریزی کوتاه مدت امکان مدیریت مواد، قطعات و همچنین منابع انسانی به نحو احسن مشکل است. بی نظمی و نبود روال کاری در این روش مشهود است زیرا هیچ یک از تکنسین ها و اپراتورها برنامه کاری منظمی و از پیش تعیین شده ای در دست ندارند و اولویت بندی فعالیت ها در این روش بکار گرفته نمی‌شود.

خوشبختانه یک نوع برنامه نگهداری موثرتر با نام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه pm وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا دچار شرایط اضطراری نشوید و خطر و هزینه انجام تعمیرات بی نظم و ناگهانی را کاهش می‌دهد. نیروی انسانی در تعمیرات پیشگیرانه به طور کاملا سازمان یافته مدیریت خواهد شد، برنامه کاری بر اساس زمان بندی از پیش تعیین شده در اختیار نیروی انسانی بخش نت قرار دارد.

آیا می‌خواهید سیستم EM را در یک نرم افزار CMMS با استانداردهای جهانی پیاده سازی کنید؟

لینکهای مرتبط: 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر انواع نگهداري و تعميرات از مطالب زیر کمک بگیرید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *