نگهداری و تعمیرات پیشگویانه PDM چیست؟

نگهداری پیش بینانه PDM چیست؟

نگهداری پیش بینانه یا پیشگویانه (PdM) تکنیکی است که از ابزارها و روش‌های آنالیز داده برای تشخیص مشکلات اجرایی و نقص‌های احتمالی تجهیزات و فرآیندها استفاده می‌کند، به طوری که بتوانید آنها را قبل از بروز هر نقصی برطرف کنید. از تکنیک های نت پیش گویانه در پایش وضعیت تجهیزات استفاده می‌شود، با در نظر گرفتن این موضوع که نت پیشگویانه یکی از انواع نگهداری تعمیرات در حوزه نت است، اما همچنان به نسبت نت پیشگیرانه pm کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در شرایط ایده‌آل، نگهداری پیشگویانه باعث می‌شود که تعداد دفعات نگهداری در حد امکان پایین باشد تا بتوان از نگهداری و تعمیرات واکنشی برنامه‌ریزی نشده اجتناب کرد، بدون آن که هزینه‌های بیش از حدی در ارتباط با نگهداری پیشگیرانه به وجود بیاید.

فهرست مطالب
تعمیرات قابل پیش بینی

نگهداری پیشگویانه چگونه اثر می‌کند؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم که Pdm مخفف چیست؟ PDM مخفف عبارت predictive maintenance که معنای لغوی آن نگهداری پیشگویانه است. در این رویکرد، داده های تجهیزات، مانند دما، فشار، سرعت، شتاب و غیره توسط حسگرهای نصب شده در تجهیزات جمع آوری می‌شوند و به وسیله تجهیزات جمع آوری داده، به سیستم‌های هوشمند ارسال می‌شوند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، مانند یادگیری عمیق و شبکه های عصبی، داده‌ها به صورت خودکار تحلیل شده و به مدیران تجهیزات اطلاعات لازم درباره وضعیت فعلی تجهیزات و احتمال عیب آنها ارائه می‌شود. در نتیجه، مدیران می‌توانند به طور پیشگویانه و بهینه‌تر تعمیر و نگهداری تجهیزات را برنامه‌ریزی کنند و از هزینه‌های ناشی از خرابی تجهیزات و تعطیلی‌های ناگهانی جلوگیری کنند. نگهداری پیشگویانه از داده‌های قبلی و واقعی در بخش‌های مختلف فعالیت‌های نت برای پیش بینی مشکلات آینده قبل از وقوع آنها استفاده می-کند. سه زمینۀ اصلی در سازمان شما به نگهداری پیشگیرانه مربوط می‌شوند:

  • پایش واقعی شرایط اجرایی دارایی ها
  • تحلیل داده‌های ترتیب کار
  • محک زنی عملکر تعمیر و نگهداری MRO (Maintenance repair and operations)
  • برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ارزیابی می‌شود تا مشکلات و نیازهای قابل بهبود مشخص شوند و برای دوره بعدی اصلاح شود.

چند مولفۀ کلیدی برای نگهداری پیشگویانه وجود دارد که فناوری و نرم افزار یکی از این زمینه‌های اساسی هستند. مثلا، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی و سیستم‌های یکپارچه مانند نرم افزار CMMS به اتصال دارایی‌ها و سیستم‌های مختلف، یکپارچه سازی، اشتراک، تجزیه و تحلیل و کار روی داده‌ها کمک می‌کنند.
این ابزارها می‌توانند اطلاعاتی را با استفاده از سنسورهای نگهداری پیشگویانه، کنترل‌های صنعتی و سیستم‌های تجاری (مثل نرم افزار CMMS و نرم افزار ERP) دریافت کنند. همچنین قابلیت حسگری و استفاده از داده‌ها برای شناسایی زمینه‌های نیازمند توجه را دارند. برخی از مثال‌های نگهداری پیشگویانه و سنسورهای آن شامل آنالیز ارتعاش، آنالیز روغن، تصویربرداری حرارتی و مشاهدۀ تجهیزات هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها به صفحۀ نگهداری مبتنی بر شرایط ما مراجعه کنید. انتخاب تکنیک مناسب برای اجرای پایش شرایط یک فاکتور مهم است که برای انتخاب تکنیک مناسب بهتر است از تجربه کارشناسان نت و مشورت با تولیدکنندگان تجهیزات و متخصصان پایش شرایط استفاده شوند.

چه کسی از نگهداری پیشگویانه استفاده می‌کند؟

چه کسانی از نگهداری پیش بینانه استفاده می‌کند؟

به طور کلی، مدیر نگهداری و تیم نگهداری از ابزارهای نگهداری پیشگویانه و سیستم‌های مدیریت دارایی برای پایش احتمال وقوع نقص در تجهیزات و فعالیت‌های نگهداری استفاده می‌کند.
نگهداری پیشگویانه چگونه انجام می‌شود؟ فرض کنید در خط تولید خود یک پمپ دارید. اگر این پمپ بشکند، تولید متوقف می‌شود تا آن را تعمیر یا تعویض کنید، که به چند ساعت زمان احتیاج دارد. سیستم مدیریت دارایی شما می‌تواند دمای پمپ را تحت نظر بگیرد. اگر دما بعد از یک مقدار آستانۀ خاص افزایش پیدا کند، این نشان می‌دهد که پمپ تحت تنش است و احتمالا به زودی دچار نقص می‌شود. سپس می‌توانید برای اجرای نگهداری پیشگویانه برنامه‌ریزی کنید، قبل از این که نقص کامل سبب توقف تولیدتان شود.
نرم افزار نگهداری پیشگویانه به تیم نگهداری در مورد تنش‌های وارد شده روی یک ماشین خاص اطلاع رسانی می‌کند. این نرم افزار از تحلیل پیش بینی برای نشان دادن مسائل استفاده کرده و به تیم امکان آماده‌سازی برای نگهداری پیشگویانه را می‌دهد، که سبب کاهش تعمیرات اضطراری پرهزینه می‌شود.

بهترین روش برای اجرای برنامه ریزی نگهداری تعمیرات، استفاده از نرم افزرا cmms است این نرم افزار را رایگان دریافت و بررسی نمائید.

مزایای نگهداری پیشگویانه Pdm

در مقایسه با نگهداری پیشگیرانه، روش نگهداری پیشگویانه تضمین می‌کند که قطعات تجهیزاتی که نیازمند نگهداری هستند درست قبل از یک نقص آنی خاموش می‌شوند. در نتیجه زمان کلی و هزینۀ صرف شده برای نگهداری تجهیزات به حداقل می‌رسد. وقتی نگهداری پیشگویانه به اندازۀ یک استراتژی نگهداری موثر باشد، نگهداری فقط در صورت لزوم روی ماشین‌ها اجرا می‌شود. یعنی قبل از این که نقص امکان پذیر باشد. در نتیجه در چند زمینه صرفه جویی می‌شود:
  • به حداقل رساندن زمان نگهداری تجهیزات
  • به حداقل رساندن ساعت تولید از دست رفته به دلیل نگهداری

برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه سبب ده برابر افزایش بازگشت سرمایه یا ROI (Return on investment) در سطوح زیر می‌شوند:

  • 25-30 درصد کاهش در هزینه‌های نگهداری
  • 70-75 درصد کاهش زمان خرابی
  • 35-45 درصد کاهش زمان توقف دستگاه
اما پیاده سازی نت هوشمندانه (پیشگویانه) و رسیدن به این صرفه جویی‌ها نیز هزینه‌هایی دارند. برخی از تکنیک‌های پایش وضعیت پرهزینه بوده و نیازمند پرسنل متخصص و باتجربه برای آنالیز دادۀ موثر هستند.

معایب نگهداری پیشگویانه به وسیله پایش وضعیت 

در مقایسه با نگهداری پیشگیرانه، هزینۀ تجهیزات پایش وضعیت مورد نیاز برای نگهداری پیشگویانه زیاد است. سطح مهارت و تجربۀ لازم برای تفسیر صحیح داده‌های پایش وضعیت نیز بایستی بالا باشد. این ویژگی‌ها در مجموع نشان می‌دهند که پایش وضعیت هزینۀ مقدماتی بالایی دارند. برخی شرکت‌ها از پیمانکاران پایش وضعیت برای به حداقل رساندن هزینه‌های مقدماتی یک برنامۀ پایش وضعیت استفاده می‌کنند.

همۀ دارایی‌ها دچار نقص‌هایی نمی‌شوند که بتوان با استفاده از نگهداری پیشگیرانه یا یک استراتژی نت کارکرد تا خرابی به صورت هزینه نگهداری آن را کاهش داد. در این شرایط باید تصمیم گرفت که نگهداری پیشگویانه بهترین روش برای یک دارایی خاص است یا خیر. تکنیک‌هایی مثل نگهداری مبتنی بر پایایی یک روش نظام‌مند هستند که نشان می‌دهند نگهداری پیشگیرانه به اندازۀ استراتزی نگهداری دارایی برای دارایی مورد نظر گزینۀ خوبی است.

از فناوری نگهداری پیشگویانه برای توجه به مسائل بالقوه و نگهداری صحیح برنامه‌ریزی قبل از وقوع نقص استفاده می‌کند.

این تکنیک بر بازدهی دارایی، تحلیل پیشگویانه و جمع‌آوری داده برای خدمات مرتبط با ماشین آلات و تجهیزات متمرکز می‌شود.

اثربخشی کلی را بهبود می‌بخشد، زیرا قطعات ماشین در نت کارکرد تا خرابی نیستند، و خیلی زود تعویض نمی‌شوند

غالبا نیازی به توقف فعالیت ماشین نیست و معمولا این زمان بسیار کوتاه است

نگهداری برنامه‌ریزی شده، که معمولا برای زمان‌ها و تاریخ‌های تعیین شده یا پس از رسیدن به یک معیار دادۀ خاص است، از نرم افزار برنامه‌ریزی برای اطلاع رسانی به تیم‌ها یا افراد در مورد نزدیک شدن به زمان نگهداری تجهیزات استفاده می‌کند

به عنوان مثال، وقتی اتومبیل تعداد کیلومتر خاصی را طی می‌کند، به راننده برای تعویض روغن موتور هشدار می‌دهد، نشانه‌هایی از نگهداری و سلامت دارایی را مشخص می‌کند، معمولا نیازمند توقف فعالیت ماشین است.

اجرای یک برنامه نگهداری استاندارد در هتل، برج یا پاساژ می‌تواند عمر مفید تجهیزات را تا 45 درصد افزایش می‌دهد.

سخن آخر: تاثیرتکنیک های نت پیش گویانه

در نگهداری پیشگویانه بهترین زمان برای کار روی یک دارایی مشخص می‌شود،  بنابراین تعداد دفعات نگهداری در حد امکان پایین است و میزان دسترسی پذیری آن در حد امکان زیاد است، بدون آن که هزینه‌های نگهداری غیرضروری وجود داشته باشد. مدیران نت از نگهداری پیشگویانه، داده‌های سنسور، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای کمک به تیم-ها استفاده می‌کند تا دربارۀ زمان اجرای تعمیرات پیشگیرانه بهتر تصمیم‌گیری کنند.

استفاده از اینترنت اشیا کلیدی برای پیاده‌سازی یک برنامۀ نگهداری پیشگویانۀ موفق است، مثل استفاده از سنسورها و تکنیک‌های نگهداری پیشگویانه، مثلا آنالیز ارتعاش، آنالیز روغن، تصویربرداری حرارتی، و مشاهدۀ تجهیزات. با وجود آن که نگهداری پیشگویانه معایبی دارد (هزینه‌های راه اندازی بالا، نیاز به مهارت‌های تخصصی، محدودیت‌های برخی از تجهیزات)، این نگهداری فقط باید در صورت لزوم اجرا شود، که به کاهش هزینه‌های تاسیسات، صرفه جویی در زمان و به حداکثر رسیدن میزان منابع کمک می‌کند. مشاوره با تولیدکنندگان تجهیزات و متخصصان پایش وضعیت باید قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از نگهداری پیشگویانه برای دارایی‌های خاص مد نظر قرار بگیرند. 

لینکهای مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر انواع نگهداري و تعميرات از مطالب زیر کمک بگیرید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *