تعمیر و نگهداری معوق چیست؟

تعمیر و نگهداری معوق، به تعمیر زیرساخت ها و دارایی هایی گفته می‌شود که به‌دلیل کمبود بودجه و محدودیت سرمایه، به تاخیر می افتند یا متوقف می شوند.

تحقیقات مستدل نشان می‌دهند که به تاخیر انداختن فرآیند تعمیر و نگهداری، می‌تواند مخارج پیش‌رو و هزینه‌ های سرمایه‌ ای را تا 600 درصد افزایش دهد. به تاخیر انداختن تعمیراتِ مهم می‌تواند پیامدهای جدی من جمله تعمیر و نگهداری اضطراری، را به‌ دنبال داشته باشد. با این وجود، متاسفانه تعمیر و نگهداری معوق از انواع استراتژی های نگهداری و تعمیرات است که در تاسیسات، نیروگاه‌ها و کارگاه‌ های تولیدی مورد توجه قرار می گیرد. این مسئله همچنین باعث مخاطرات ایمنی، ناکارآمدی و هدررفت انرژی می‌شود و به اعتبار سازمان نیز لطمه وارد می‌کند.

به تاخیر انداختن تعمیرات و انباشته شدن این فرآیندهای ناتمام، رایج ترین علت تعمیرات معوق است، که خود یک سیکل معیوب ایجاد می‌کند. زمانی‌که بهسازی‌ های ضروری به تاخیر می‌افتند، نقص های سیستمی مرتبا تکرار می شوند و در ابعاد گسترده‌ تری افزایش می‌یابند. در نتیجه‌ی این فرآیند تیم نگهداری و تعمیر ناچار است، همواره در حالت واکنش متقابل باشد و تمرکز آن ها بر تعمیرات پیشگیرانه کاهش می‌یابد.

فهرست مطالب

نکاتی برای کاهش تعمیر و نگهداری معوق تجهیزات

چگونه تعمیر و نگهداری معوق را کاهش دهیم؟

گام اول: فعالیت های مربوط به نگهداری و تعمیرات را ثبت کنید

متمرکز کردن داده های مربوط به املاک و دارایی ها، تجهیزات، درخواست ها و سفارش های کاری برای کاهش میزان تعمیر و نگهداری های معوق،  حیاتی است. بسیاری از مدیران تأسیسات در CMMS (سیستم کامپیوتری مدیریت تعمیرات) یا EAM (مدیریت دارایی های سازمان) سرمایه‌گذاری می‌کنند تا زمان آچار به دستی ، زمان تکمیل، هزینه های تعمیر و نگهداری و گارانتی ها را ثبت و بازنمایی کنند. تمامی این داده‌ها طی فرآیندهای بازرسی و شکل‌دهی موارد ROI (بازگشت سرمایه گذاری) مفید هستند. بیشتر بخوانید: ویژگی نرم افزار نت

گام دوم: داده‌ها را ارزیابی کنید.

بعد از جمع‌ آوری داده‌ های مهم، زمان ارزیابی داده‌ ها است. این کار مقیاس و ابعاد مسئله‌ های مرتبط با تعمیر و نگهداری را به شما نشان می‌دهد. برای بازرسی و ارزیابی داده‌ ها باید به مجموعه‌ ای پرسش‌ ها پاسخ دهید:

  • آیا تجهیزاتی با تاریخ انقضای رو به اتمام داریم؟
  • آیا تجهیزات خاصی هستند که مدام خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند؟
  • آیا این خرابی‌ ها غیرمنتظره و غیر قابل پیش‌ بینی بودند؟
  • چه مواردی تهدیدکننده ایمنی کار هستند؟ چه چیزی بر کارکنان اثر می‌گذارد؟
  • چه مواردی بر تولید کالا و یا خدمات تاثیر می‌گذارد؟

پاسخ این سوالات در یافتن جواب مهم‎ترین سوال به شما کمک خواهد کرد:

  • فرض کنید هیچ محدودیتی در بودجه و منابع ندارید، لیست کامل تعمیرات و بهسازی‌ هایی که باید انجام دهید شامل چه مواردی است؟

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

گام سوم: موارد معوق را در اولویت قرار دهید.

بعد از پاسخ دادن به پرسش‌های بالا، بعید است که چک سفید امضا یا متخصصان بیشتری به دست بیاورید. بنابراین کلید حل مشکل، این است که موارد معوق را حول مجموعه‌ ای از ضوابط و معیارها اولویت‌ بندی کنید.
برای اولویت‌بندی، تعمیر و نگهداری تاخیری را در دو گروه اصلی دسته‌بندی کنید:

توجه مهم: پروژه‌ هایی که باعث نقض ایمنی می‌ شوند یا به تعمیرات نیاز دارند تا به عملکرد نرمال خود برگردند.
توجه ضروری (دیرهنگام): پروژه‌هایی که اگر در یک بازه زمانی مشخص به آن‌ها رسیدگی نکنید،‌ بحران ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

طبقه بندی اصولی موارد به تاخیر افتاده

هزینه بهسازی، زمان مورد نیاز برای تعمیر، چرخه عمر سرمایه، محل تعمیر، تعمیر وابسته به پیمانکار در مقابل تعمیر داخلی، و سایر موارد مرتبط (آن‌چه که حین انجام تعمیرات متوقف می‌شود.)

برخورداری از راه‌های متعدد برای جبران و برطرف کردن موارد معوق، به شما امکانی می‌دهد که برنامه ریزی دقیقی برای کاهش موارد معوق داشته باشید.

دو گام اساسی کاهش تعمیر و نگهداری معوق

1) مدیریت روند ارزیابی و برآورد فرآیندهای معوق 2)ثبت داده‌های تعمیر و نگهداری

گام چهارم: مراقبت‌های پیشگیرانه (PM) را افزایش دهید.

افزایش فعالیت‌ های بازدارنده یا مراقبت‌ های پیشگیرانه (PM)، راهی کاملا اطمینان‌ بخش است. با این کار، موارد اورژانسی و تعمیرات معوق تحت کنترل شما هستند. سرمایه‌ گذاری در یک CMMS (نرم افزار نگهداری و تعمیرات)، در برنامه‌ ریزی برای نگهداری‌ های پیشگیرانه به شما کمک می‌کند. در زیر برخی از امکانات متنوع این سیستم را شرح داده ایم:

  • برنامه‌ ریزی آسان همراه با نمایش تقویم و یادآورهای خودکار
  • تهیه فهرست بازبینی (چک لیست نگهداری و تعمیرات) سفارشی متناسب با شرایط شما
  • ارائه PM مبتنی بر زمان اجرا

گام پنجم: بودجه اضافی تامین کنید.

اگر بتوانید نشان دهید که بیشتر هزینه های مصرف شده در مجموعه شما مربوط به کدام بخشها  می باشد، تامین بودجه بیشتر، آسان‎تر می‌شود. سیستمی را به کار بگیرید که گزارشات و نمودارهای سود زیان کاملی را داشته باشد. اکنون نیاز دارید مسئولین بالادستی خود را متقاعد کنید که افزایش سود کوتاه‌ مدت یا پس‌انداز بودجه در بلندمدت در پی انباشت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، هزینه بیشتری را به سیستم وارد می‌کند. ارزیابی‌ های صورت‌ گرفته در سطح صنعت، نشان می‌دهند که نگهداری و تعمیر معوق، هرساله 7 درصد وخیم‌تر از سال قبل می‌شوند.

ترفند تامین بودجه اضافی در سازمان

تامین بودجه نباید فقط در یک مرحله اجرا شود. درگیر کردن سایر بخش‌ها در فعالیت‌ های تعمیر و نگهداری‌ تان و همراه کردن آن‌ها با استراتژی‌ هایی که در نظر گرفته ‎اید، شما را چندین گام به موفقیت نزدیکتر می‌کند. نظرسنجی‌ های نشان می‌ دهند تیم‌ های تعمیر و نگهداری که به سیستم CMMS پایبند هستند به احتمال 28 درصد در تامین بودجه اضافی موفقتر خواهند بود.

مثالی از تعمیر و نگهداری معوق

سازمان خدمات پارک‌های ملی (NPS )، به بودجه دولت آمریکا اتکا دارد. از دیگر سو، دولت منبع اصلی تامین بودجه‌ی صدها منطقه مختلف است. بنابراین بروز تعمیر و نگهداری معوق در سازمان خدمات پارک‌های ملی امری اجتناب‌ناپذیر است.

در سال 2017 مجموع هزینه تعمیر و نگهداری تاخیری این سازمان 11.6 میلیارد دلار اعلام شد. در نتیجه تمامی امور تعمیرات و نگهداری‌ های سازمان اعم از تعمیرات پل‌ها، تونل‌‌ها، بناهای تاریخی و سالن‌ های آمفی تئاتر به تعویق افتادند. حال آن‌که NPS بیان کرده بود، در سال 2019 بودجه اضافی دریافت می‌کند تا تعمیرات و نگهداری‌ های معوق خود را به سطحی قابل کنترل کاهش دهد.

سازوکار پارک های ملی آمریکا برای کاهش تعمیر و نگهداری معوق

سازمان خدمات پارک‌ های ملی سازوکار سفت و سختی را برای شناسایی و گزارش تعمیر و نگهداری‌ های معوق درپیش گرفت. همین مسئله از دلایل اصلی موفقیت آن‌ها در تامین بودجه اضافی است. NPS در پایان سال باید گزارشات مربوط به 75 هزار دارایی مدون خود را به نهادهای بالادستی ارائه کند. کارکنان NPS برای هرچه ساده و موثرتر کردن این گزارش‌ها، دو گام مهم را در رابطه با تعمیر و نگهداری معوق اجرا می‌کنند: 1) مدیریت روند ارزیابی و برآورد فرآیندهای معوق و 2) ثبت داده‌های تعمیر و نگهداری. این گزارش‌ها به NPS کمک می‌کنند تا از سازمان برنامه و بودجه، کنگره، و بخش‌های دیگر دولت، بودجه اضافی دریافت کند.

نتیجه‌گیری

بروز تعمیر و نگهداری معوق امری اجتناب‌ناپذیر است. اگر نمی‌خواهید این فرآیندهای انباشته‌شده از کنترل شما خارج شوند، باید حتما یک رویکرد چندجانبه را در پیش بگیرید.

اگر در جایگاه رهبر سازمان در حل این چالش پیش‌ قدم شوید، علاوه بر صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها، به ایمنی بهتری نیز دست می‌یابید. هم‌چنین می‌ توانید با کارآیی و اثرگذاری بالاتری برای آینده برنامه‌ ریزی کنید.

منبع: wikipedia

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *