4 روش برای بهینه سازی برنامه نگهداری و تعمیرات
چهار روش بهینه سازی برنامه نگهداری و تعمیرات
اگر فرض را بر این بگیریم که سازمان شما قایقی باشد که به دلیل وجود سوراخ در بدنه آن، در حال غرق شدن در گرداب است، در این صورت نرم افزار تعمیر و نگهداری ماشین آلات به مثابه ناجی شما عمل میکند. نرم افزر cmms قابلیت برنامه ریزی و اجرای برنامه تعمیر و نگهداری استاندارد را در اختیار سازمان ها قرارا میدهد. پس از برنامه ریزی دقیق سرویس ها و بازدید های دوره ای بایستی اطلاعات مربوط به هر سرویس و بازدید در سامانه cmms ثبت شوند که ثبت اطلاعات به مثابه حفظ تاریخچه دستگاه میباشد. هدف این برنامه کاهش زمان خرابی تجهیزات و هزینه های تعمیر و نگهداری از دیدگاه افراد، مکان، زمان و ابزار است. این فرایند شامل شناسایی قطعات و ابزارهای مورد نیاز روتین تعمیر و نگهداری، اطمینان از در دسترس بودن و قرارگیری آنها در محل مناسب و تنظیم برنامههای شغلی همراه با دستورالعملهای استاندارد در جهت تکمیل یک سفارش کاری است.
در نتیجه، حتی اگر هنوز در مرحله انجام تعمیر و نگهداری واکنشی (reactive maintenance) به جای نگهداری پیشاقدام (proactive maintenance) هستید، میتوانید از برنامه تعمیر و نگهداری برای بهینهسازی ساعات کاری استفاده کنید. (افزایش زمان کارکردن با تعیین برنامه زمانبندی تعمیرات حداقل یک یا دو هفته قبل)
در ادامه به معرفی چهار مرحله برنامه نگهداری و تعمیرات میپردازیم.
تهیه برنامه کاری
یک برنامه کاری شامل مجموعهای از دستورالعملها و مشخصات نحوه انجام روتین تعمیر و نگهداری است و باید شامل فرادادههایی مانند تعداد تکنسین های مورد نیاز، مدت زمان کار، لیستی از ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای انجام کار و همچنین هرگونه فایل یا یادداشت بهجامانده از افرادی که در گذشته کار را انجام دادهاند، باشد. اگر کار نیاز به جوشکاری دارد، چند جوشکار مورد نیاز است؟ مهندس به چند دستیار نیاز دارد؟
ترسیم یک برنامه کاری جامع به برنامهریزان تعمیر و نگهداری این امکان را میدهد تا بر فعالیتهای کلیدی امور داخلی (housekeeping) جهت اجرای بیدردسر کارها تمرکز کنند، فعالیتهایی از قبیل:
- سفارش قطعات غیر انباری (non-stock)
- قطعات مرحلهبندی
- مدیریت خرابیها و لیست
- فروشندگان
- تضمین کیفیت
تهیه برنامه هفتگی
در بهینه سازی برنامه نگهداری و تعمیرات وجود برنامه های هفتگی به کارگران تعمیر و نگهداری این امکان را میدهد تا بدون نگرانی از تلنبار شدن کارها، بر سفارشات کاری با اولویت بالا تمرکز کنند. برای جلوگیری از زیادهروی یا کمکاری در برنامه ریزی، مطمئن شوید که برنامههای کاری را برای 100 درصد ساعات کاری موجود تهیه میکنید.
حتی با وجود برنامهریزی و سازماندهی مناسب، گاهی اوقات اتفاقات ناخوشایندی رخ میدهند. از قبل تعیین کنید که کار اضطراری شامل چه مواردی میشود و روشی را برای اولویتبندی و رسیدگی به کارهای غیرضروری در مقابل کارهای اضطراری مستند کنید.
به طور کلی، بهتر است کاری را که هنوز شروع نشده را به تعویق بیندازید تا اینکه کاری را که در حال انجام است، متوقف کنید. ایجاد برنامههای نگهداری مختلف برای سناریوهای متفاوت به این معنی است در صورت وقوع فاجعه میدانید چه اقدامی باید انجام دهید.
تمرکز بر کارهای آینده
تا جایی که میتوانید منطقی برنامهریزی کنید. برای یک شرکت بزرگ، برنامهریزی منطقی به معنای اجرای برنامه زمانبندی تعمیر و نگهداری از 12هفته قبل میباشد، به ویژه هنگام پیشبینی خرابی های برنامه ریزی شده اصلی. (این برنامه با عنوان «برنامه تعمیر و نگهداری خاموش» نیز شناخته میشود)
برای مشاغل کوچکتر، برنامه یک یا دو هفتهای کافی است. برنامه نگهداری طولانی مدت به کارکنان این امکان را میدهد تا عمدتاً به جای کارهای واکنشی روی کارهای برنامهریزی شده کار کنند، در نتیجه زمان آچاربهدستی (wrench-on time) و بهرهوری کار افزایش مییابد.
هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید برنامه ریزی دقیق تری از قبل داشته باشید. پس از اتمام هر کار، بازخورد خود را به برنامهریز ارائه دهید تا بتواند برآورد خود را از ساعات کار و هزینههای کار در آینده بهبود بخشد.
اگر برنامه ریز تعمیر و نگهداری قصد ارزیابی خود را داشته باشد، بهترین راه پیادهسازی برخی از KPI های مهم از قبیل موارد زیر میباشد:
- مدت زمان کار
- مصالح/ مقدار مصالح
- الزامات کار (آیا نیروی کار مازاد دارید یا با کمبود نیروی کار مواجهید؟)
- الزامات پیشبینی نشده (به عنوان مثال: داربست، نیروی اضافی، جرثقیل و غیره)
چهار KPI مناسب برای ارزیابی برنامهریز تعمیر و نگهداری
مدت زمان کار + مصالح/ مقدار مصالح + الزامات پیشبینی نشده + الزامات کار
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
برای دریافت نسخه دمو و قیمت نرم افزار CMMS با ما تماس بگیرید!
شناخت جدول کارنما یا صورت عملیات (logs) خود
کارهای عقب افتاده شما در برنامه تعمیر و نگهداری نقش کلیدی دارند، زیرا تا زمانی که کارهای عقب افتاده خود را انجام ندهید، نمیتوانید کارهای تعمیر و نگهداری جدیدی را پیش ببرید.
عقب ماندگی به هر کاری که دارای تاریخ اجرا قبل از تاریخ امروز باشد اشاره دارد، که میتواند به دو دلیل رخ دهد: یا کار قبل از تاریخ مقرر به پایان نرسیده است یا یک مشکل تسویه هزینه وجود دارد که مانع از اتمام کار میشود.
نرمافزار مدیریت تعمیر و نگهداری با اختصاص سطوح مختلف اولویت به کارهای ناتمام، به شما در پیگیری کارهای عقبافتادهتان کمک میکند.این فهرست باید به طور مرتب کنترل شود تا از برنامه ریزی مجدد کارهای عقب افتاده اطمینان حاصل شود. اگرچه وجود برخی از عقبافتادگیها اجتناب ناپذیر است اما سعی کنید آن را تا حد ممکن کاهش دهید. انجام مستمر فعالیت های برنامه ریزی شده نگهداری و تعمیرات و رصد این فعالیت ها در تبیین استراتژی نهداری و تعمیرات استاندارد بسیار تاثیر گذار میباشد. تجزیه تحلیل و آنالیز گزارشات و شاخص های نت از ارکان مهم اتخاذ سیاست های کلی سازمان به شمار میآید.
امروزه گزینههای CMMS مختلفی در دسترس است اما شما باید برنامه تعمیر و نگهداری را انتخاب کنید که به صرفه باشد، زندگی را برای تیم تعمیر و نگهداری شما آسانتر کند و به شما کمک کند که در چارچوب وظایف و بودجه خود عمل کنید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!