شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات

سیستم های مدیریتی از جمله مدیریت نگهداری و تعمیرات برای مدیریت صحیح اطلاعات و فعالیت های خود نیاز به شاخص ها و معیارهایی جهت سنجش عملکرد خود دارند. در این مسیر بایستی وضعیت اقدامات و مسیر حرکتی سازمان خود را ببینند و در مسیر بهبود اقدامات حرکت نمایند. فعالیت های متعدد در حوزه نگهداری و تعمیرات و اجرای این فعالیت ها توسط واحد های مختلف از جمله: واحد برنامه ریزی نت، واحد مکانیکی، برق، ابزار دقیق و سایر بخش های تعمیراتی در سازمان سبب شده که همسو بودن با اهداف کلان سازمان در واحد برنامه ریزی نت دشوار باشد. مدیریت نگهداری و تعمیرات نیازمند معیارها و شاخص هایی جهت سنجش هم راستایی واحد برنامه ریزی نت با استراتژی کلی سازمان می‌باشد

بهره‌گیری از انواع شاخص های نت استاندارد در کلاس جهانی مجوب افزایش بهره‌وری دستگاه ها و پرسنل خواهد شد. اهمیت نگهداری و تعمیرات در واحدهای فعال برای آماده نگهداشتن ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و کاهش خرابی های منجر به توقف نمایان می‌شود. افزایش کیفیت فعالیت های نت در سازمان ارتباط مستقیمی با افزایش ارزش آفرینی و تولید در واحدهای فعال دارد. بررسی این مهم به وسیله انواع شاخص های نت امکان پذیر می‌باشد.

فهرست مطالب

شاخص نگهداری و تعمیرات

شاخص های مختلف جهت اندازه گیری جنبه های متعدد برنامه نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده‌اند، چندین شاخص در کنار هم جهت تجزیه و تحلیل بکار گرفته می‌شوند. این شاخص ها را در ازریابی هر واحد تعمیراتی باید بصورت مجزا استفاده کرد تا در مقایسه مقادیر به دست آمده، تصویر روشنی از روند تعمیرات در هر واحد در اختیار مدیر نت سازمان قرار بگیرد. هزینه تعمیر و نگهداری در واحدهای تولیدی بین 15 تا 40درصد می‌باشد، باتوجه به تمایل مدیران در حرکت بسوی خودکار سازی، مکانیزه نمودن نگهداری و تعمیرات یکی از مقوله های مهم در در این مسیر می‌باشد.

حرکت در این مسیر به معنای استفاده از داده های واقعی در مدیریت نت سازمان است، داده ها در ارائه شاخص های عملکردی KPI  و انواع شاخص های نت بسیار پرکاربرد و ضروری می‌باشند. دستیابی به شاخص های عملکردی میسر نخواهد شد، مگر اینکه داده های دقیق و کامل از کلیه فرآیندهای انجام یافته در حوزه نت را در اختیار داشته باشید. این مهم در سایه بهره‌مندی از فرم های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در دسترس خواهد بود.

انواع شاخص نگهداری و تعمیرات پرکاربرد در صنایع

انواع شاخص های کلیدی عملکرد که در ارزیابی فعالیت های نگهداری و تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان راهنمای جامع در مورد عملکرد واحد برنامه ریزی نت استفاده نمود.

  • میزان اثر بخشی فعالیت های نگهداری پیشگیرانه (OEE)
  • میانگین زمان تعمیر (MTTR)
  • میانگین زمان بین خرابی ها (MTBF)
  • میانگین زمان تشخیص (MTTD)
  • میزان تکرار تعمیرات (توقفات اضطراری)

شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات (OEE)

شاخص OEE در واقع مخفف عبارت (Overall Equipment Effectiveness) است و از مهمترین و بهترین شاخص های اندازه گیری در حوزه نت می‌باشد. این شاخص نیاز به بهبود در مسیر حرکت را نمایش می‌دهد، تحلیل عملکرد دستگاه یا قطعه ای از دستگاه در تجهیزات تولیدی در مقایسه با عملکرد ایده آل آن در طول تولید می‌باشد. OEE را از ابزارهای ناب در تولید می‌دانند که بطور دقیق روش تفکر، برنامه ریزی و اجرا را مشخص نموده و ضررهایی که قابلیت تبدیل شدن به ارزش دارند را درکنار پتانسیل واقعی سازمان را شناسایی می‌کند.

بهینه سازی اثر بخشی کلی تجهیز می‌تواند منجر به کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت، افزایش ظرفیت و اثربخشی در خط تولید را بهبود ببخشد. برنامه نت بهینه و بهره برداری حداکثری از دارایی ها زمانی محقق خواهد شد که از انواع نگهداری و تعمیرات بصورت کاملا پویا (داینامیک) با توجه به نیاز و دغدغه سازمان استفاده گردد.

مزایای بهره گیری از شاخص اثر بخشی کلی تجهیز 

  • قابلیت ایجاد برنامه و زمان بندی صحیح و مناسب 
  • کاهش هزینه های ماشین آلات
  • بهبود انطباق پذیری خط تولید
  • حفظ مزایای رقابتی در صنایع رقابتی بازار
  • استفاده حداکثری از توان تجهیزات
  • افزایش بهره وری نیروی کار
فرمول شاخص OEE

همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید

شاخص نگهداری و تعمیرات میانگین زمان تعمیر (MTTR)

زمان در همه حوزه ها از جمله نگهداری و تعمیرات از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل شاخص متوسط زمان بین تعمیر MTTR در محبث نگهداری و تعمیرات بعنوان یک شاخص ارزشمند و رایج شناخته می‌‌شود. میانگین زمان بین تعمیر روشی است که به کمک آن می‌توان سرعت واکنش به یک خرابی در تجهیزات  ماشین آلات را اندازه گیری نمود. زمان لازم برای تکمیل وظیفه تعمیراتی در بخش نت سازمان را شاخص MTTR ارائه می‌نماید. در واقع شاخص میانگین زمان تعمیر MTTR از لحظه تشخیص خرابی تا لحظه بازگشت تجهیز به خط تولید را اندازه گیری می‌کند. به وسیله تحلیل MTTR دریچه ای برای بهبود فرآیند نگهداری و تعمیرات و افزایش بهره‌وری سازمان بازگشایی می‌شود.

 

کاربرد شاخص میانگین زمان تعمیر MTTR

اتخاذ تصمیمات داده محور و آگاهانه و بهره‌برداری حداکثری از منابع سازمان در نتیجه استفاده از اطلاعات مربوط به شاخص MTTR امکان پذیر می‌باشد. نرم افزار نت با ثبت دقیق اطلاعات مربوط به تعمیرات اضطراری، داده های مفیدی از میزان سلامت دارایی های یک واحد فعال را در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • تصمیم گیری درباره تعویض یا تعمیر تجهیزات

افزایش عمر دستگاه ها منجر به صعودی شدن شاخص MTTR می‌شود، این صعود نشان می‌دهد که تعمیر یک دستگاه زمان بیشتری از تیم تعمیر و نگهداری خواهد گرفت. این درست زمانی است که باید تصمیم بگیرید خرابی منجر به تعمیر شود یا تعویض!

  • اصلاح فرآیند دستور کار

اعلام خرابی و دستورکار تا زمان اجرا چه فرایندی را در سازمان شما طی می‌کند؟ پیگیری مستمر زمان اعلام خرابی تا زمان فعالیت مجدد دستگاه به شما کمک می‌کند مشکلات دستورکار سازمانی خود را کشف نمایید و تصمیماتی برای اصلاح آن اتخاذ نمایید. چنانچه شاخص MTTR عدد بالایی را نمایش می‌دهد به این معنی است که از زمان مشاهده خرابی تا زمان شروع مجدد تولید پیوند ضعیفی وجود دارد. از این عدد به عنوان زنگ خطر استفاده نمایید و از بروز ناکارآمدی و مشکلات جلوگیری کنید.

  • ساماندهی قطعات یدکی

سیر صعودی شاخص MTTR در واحد فعال دلایل متعددی دارد، زمانی که صرف پیدا کردن قطعات مورد نیاز می‌شود نیز از دلایل افزایش این شاخص می‌باشد. درصورتی که پس از تحلیل داده های شاخص MTTR به این نتیجه رسیدید که وضعیت بهم ریخته و عدم لیبل گذاری درست و کدگذاری اشتباه قطعات دلیل افزایش شاخص MTTR می‌باشد، میتوانید از یک سیستم بهتر برای قطعات یدکی بهره بگیرید.

 

شاخص نگهداری و تعمیرات میانگین زمان بین خرابی ها (MTBF)

شاخص نگهداری و تعمیرات مختلفی در سنجش کیفیت یک محصول استفاده می‌شود، یکی از شاخص های معتبر در بین صنایع شاخص MTBF (Mean Time Between Failures) می‌باشد. این شاخص متوسط زمان بین خرابی قبلی تا خرابی بعدی یک دستگاه (تجهیز یا ماشین) مکانیکی یا الکتریکی را اندازه گیری می‌نماید. این شاخص کمک می‌کند که بدانید دستگاه شما چه مدت کار می‌کند و تا خرابی بعدی چقدر زمان باقی مانده است.

شاخص mtbf

راهکارهای بهبود شاخص MTBF در تجهیزات

افزایش خرابی تجهیزات منجر به این موارد می‌شود: افزایش هزینه و کاهش جریان نقدینگی به طرف موضوعات اساسی. دقیقا یه همین دلیل است که تولیدکنندگان همواره در پی کاهش خرابی ها هستند و بهبود شاخص MTBF امری حیاتی می‌باشد. تلاش مستر در بهبود انواع شاخص های نت بایستی جزء اهداف اصلی هر مدیر نتی باشد؛ مواردی که منجر به بهبود شاخص MTBF می‌شود را در این قسمت ذکر کردیم.

  • بهبود فرآیندهای نگهداری پیشگیرانه

برنامه استاندارد و اجرای کامل برنامه نت پیشگیرانه در افزایش شاخص MTTR نقش بسیار مهمی ایفا می‌نماید. وجود دستوالعمل های نگهداری و تعمیر پیشگیرانه، چک لیست ها و آموزش تکنسین ها تاثیر چشم‌گیری در بهبود شاخص MTBF دارد.

  • تحلیل علل ریشه خرابی (RCA)

شناخت علت خرابی به سازمان ها کمک خواهد کرد که از تکرار آن جلوگیری کنند، یا حداقل اقداماتی انجام دهند که خرابی کم‌تر اتفاق بیافتد. این امکان که شما در کنار حل یک خرابی بتوانید راه حل بلند مدت این خرابی  را نیز کشف کنید. به جای تعویض قطعه نو با قطعه معیوب، تحقیق کنید که آیا در بازار جنس با کیفیت بهتری موجود است که جایگزین قطعه فعلی کنیم!! بسیاری از خرابی ها این قابلیت را دارند که با بازدید یا سرویس های دوره ای منظم بصورت کامل رفع گردند و از بروز مجدد آن جلوگیری شود.

  • استفاده از تکنیک پایش بر اساس وضعیت (CBM)

درصورتی که از یک سیستم هشدار هوشمند برای پی‌بردن به مشکلات دستگاه ها قبل از وقوع خرابی  استفاده نمایید، توقف ناشی از خاموشی پیشبینی نشده دستگاه ها کاهش و شاخص MTBF  را افزایش خواهید داد. درصورت بکار گیری سیستم هشدار هوشمند شما از تکنیک بسیار پرکاربرد نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت (condition-based maintenance) بهره مند شده‌اید. البته اسقرار کامل سیستم نت مبتنی بر وضعیت نیازمند کارگروهی و داده جامع از دستگاه ها می‌باشد. 

با شناخت و بکارگیری انواع شاخص های نت فعالیت های کلی و جزئی سازمان را در جهت افزایش بهره‌وری دستگاه ها و پرسنل برنامه ریزی نمائید. نظارت سازمان یافته و پایش مداوم درکنار افزایش بهره ‌وری کاهش چشم گیر هزینه هار را نیز در پی خواهد داشت. در ادامه سعی داریم سایر شاخص نگهداری و تعمیرات معرفی نماییم، همراهی شما سروران گرامی موجب دلگرمی ما خواهد بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سازه های اطلاعاتی و ارتباطی سامان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دانلود فایل

لطفا برای دریافت فایل وورد یا PDF لینک دانلود، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. <br> ما به حریم خصوصی کاربران متعهد هستیم.