تعریف نگهداری و تعمیرات اصلاحی و نمونه‌های آن

نگهداری و تعمیرات اصلاحی چیست؟

نگهداری و تعمیرات اصلاحی گروهی از خدمات تعمیر و نگهداری است که به‌منظور برپا کردن یا تعمیر سامانه‌ها و تجهیزاتی که دچار مشکل شده‌اند انجام می‌شود. هدف از نگهداری اصلاحی به چرخه فعالیت بازگرداندن سامانه‌هایی است که ازکارافتاده‌اند. این انوع استراتژی های نگهداری و تعمیرات را می‌توان با نت از کار افتادگی یا تعمیر و نگهداری واکنشی نیز هم‌معنی دانست، اما هر یک از این تکنیک های نگهداری و تعمیرات بایستی در زمان مناسب و به‌موقع استفاده شوند که بازدهی مدنظر را داشته باشند. آشنایی و شناخت هر یک از تکنیک ها می‌تواند به شما در انتخاب درست و به‌موقع آنها کمک کند. نگهداری و تعمیرات اصلاحی را بشناسید و در زمان و مکان درست از آن بهره‌مند شوید.

فهرست مطالب

تعمیر و نگهداری اصلاحی

جریان کاری نگهداری و تعمیرات اصلاحی

تعمیرات اصلاحی

چگونه می‌توان نیاز به این تعمیر و نگهداری را تشخیص داد؟

معمولاً نیاز به تعمیر و نگهداری اصلاحی هنگامی مشخص می‌شود که یک مشکل جدید در طول انجام یک کار جداگانه نمایان می‌شود. برای مثال، اگر یک تکنسین تعمیر و نگهداری درحالی‌که مشغول انجام تعمیرات فوری است، در حال بررسی‌های مداوم، یا در جریان انجام تعمیر و نگهداری‌های پیشگیرانه متوجه وجود یک مشکل جدید شود، آنگاه آن مشکل می‌تواند تبدیل به یک دستور کار برای انجام تعمیر و نگهداری اصلاحی شود.

در مرحله بعدی آن دستور کار تعمیر و نگهداری اصلاحی برنامه‌ریزی‌شده و برای انجام شدن در آینده در برنامه‌ها قرار می‌گیرد. در هنگام انجام این تعمیر و نگهداری، قسمت مربوطه برحسب نیاز تعمیر، بازیابی و یا جایگزین می‌شود.

نمونه‌های نگهداری و تعمیرات اصلاحی

ویژگی بارز این تعمیر و نگهداری این است که؛ می‌توان بر گستره بزرگی از تجهیزات، سامانه‌ها و فرآیندها اعمال کرد. در ادامه چند نمونه ارائه‌شده است:

  • خط تولید

یک تکنسین در حال انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر روی تجهیزات مربوط به خط تولید است که متوجه وجود خوردگی شدید دریکی از قطعات حیاتی می‌شود. در اینجا می‌توان یک دستور کار تعمیر و نگهداری اصلاحی را برای تعمیر یا بازیابی قطعه خورده شده در ماه آینده تعریف نمود.

  • ماشین آلات

در زمان انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه PM، امکان دارد تکنسین ها عیب های فنی و یا حتی غیر فنی در ماشین آلات را مشاهده نمایند. در این صورت با صدور دستور کار تعمیر اصلاحی و انجام تعمیرات مورد نیاز از توقف ماشی آلات جلوگیری می‌نمایند.

  • سامانه‌های HVAC

یک تکنسین برای برطرف کردن مشکل فوری در سامانه حرارتی و انجام تعمیرات در میانه فصل زمستان به محل موردنظر رفته و در آنجا متوجه آلودگی فیلترها یا گرفتگی جزئی در آن‌ها می‌شود. این مشاهده می‌تواند شروعی باشد برای تعریف یک دستور کار تعمیر و نگهداری اصلاحی به‌منظور پاک‌سازی یا جایگزین کردن فیلترها در آینده نزدیک و باهدف بهبود راندمان و جلوگیری از هدر رفت بیشتر حرارت.

  • خدمات عمومی

در هنگام انجام مرمت روزانه راه‌ها، ممکن است یک تکنسین متوجه آسیب‌دیدگی برخی از علائم جاده‌ای در اثر طوفانی که به‌تازگی آنجا را درنوردیده است شود. در اینجا نیز یک دستور کار تعمیر و نگهداری اصلاحی را می‌توان آغاز کرد تا در آینده عملیات تعمیر بر روی علائم انجام شود.

اجرای موفق تعمیر و نگهداری اصلاحی در قالب نرم افزار cmms آلکا امکان پذیر است.

مزایای نگهداری و تعمیرات اصلاحی

ازآنجایی‌که تمرکز فعالیت‌های تعمیر و نگهداری اصلاحی بازیابی کردن دارایی‌ها به‌گونه‌ای است که به‌خوبی و باراندمان بالا کار کنند، مزایای بسیاری را در پی‌دارند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای این فعالیت‌ها اشاره‌شده است:

1

کاهش دستور کارهای تعمیر و نگهداری فوری

اگر دستور کارهای اصلاحی پس از تعریف شدن، در زمان مناسب انجام شوند باعث می‌شوند که شرکت‌ها بتوانند دستور کارهای تعمیر و نگهداری فوری خود را کاهش دهند. در کل تعمیر و نگهداری اصلاحی نسبت به تعمیر و نگهداری فوری ارزان‌تر هستند.

2

افزایش ایمنی برای کارکنان

در برخی از موارد، مشکلاتی که به‌عنوان کارهای نیازمند تعمیر و نگهداری اصلاحی در نظر گرفته می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد خطرات بزرگی برای کارکنانی که در نزدیکی آن بخش‌های نیازمند تعمیر هستند شوند.

3

کاهش توقف‌های ایجادشده درروند خدمت‌رسانی

ازآنجایی‌که دستور کارهای تعمیر و نگهداری اصلاحی به‌وسیله یک سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS) برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی می‌شوند، باعث می‌شوند که تیم‌های تعمیر و نگهداری مشکلات را قبل از اینکه باعث ایجاد تأخیر در تولید یا خدمت‌رسانی شوند، برطرف کنند.

4

افزایش طول عمر تجهیزات

تعمیر و نگهداری اصلاحی در کنار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به یک کسب‌وکار کمک می‌کند تا طول عمر دارایی‌ها و تجهیزات خود را افزایش دهد. با تشخیص بخش‌های نیازمند تعمیر و نگهداری اصلاحی قبل از اینکه بر دیگر قسمت‌های یک ماشین تأثیر بگذارند، شرکت‌ها می‌توانند از تجهیزات حساس خود محافظت کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهند.

6

کاهش مدت‌زمان توقف

در برخی از موارد، نگهداری و تعمیرات اصلاحی می‌تواند باعث کاهش زمان توقف عملیات کارخانه‌ها شود. برای مثال اگر یک تکنسین تعمیر و نگهداری در حال انجام تعمیر و نگهداری روزانه بر روی یک قطعه یا تجهیز باشد و متوجه خرابی یک قطعه دیگر شود، یک دستور کار تعمیر و نگهداری اصلاحی را فوراً ارسال می‌کند. در شرایط ایده‌آل، این کار برنامه‌ریزی‌شده و قبل از وقوع خرابی یا توقف عملیات، مشکل برطرف می‌شود.

پیشینه کردن نگهداری و تعمیرات اصلاحی

نگهداری اصلاحی نقش مهمی در کل خدمات تعمیر و نگهداری انجام‌شده در یک کسب‌وکار، مجتمع مسکونی یا کارخانه دارد. تکنسین‌هایی که بتوانند مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل به مشکلات فوری تشخیص دهند، باعث جلوگیری از هدر رفت شدید سرمایه یک کارخانه می‌شوند.

برای به حداکثر رساندن مزایای تعمیر و نگهداری اصلاحی، شرکت‌ها باید مدیران و تکنسین‌های تعمیر و نگهداری را درزمینه اینکه در هنگام انجام خدمات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یا فوری باید به دنبال چه چیزی بگردند آموزش و تمرین دهند.

سازمان‌ها می‌توانند چک‌لیستی از قطعاتی که تکنسین‌ها قادر به بررسی آن‌ها به‌طور چشمی و به‌سرعت هستند را تهیه نمایند. همه سازمان‌ها مایل‌اند که کارکنان تعمیر و نگهدار آن‌ها بتوانند تا جای ممکن بیشترین میزان مشکلات را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنند. یک چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا بتوانید دستور کارهای تعمیر و نگهداری اصلاحی بیشتری ایجاد کنید و باعث روان‌تر شدن عملکرد تجهیزات در بلندمدت شوید.

چگونه  نگهداری اصلاحی می‌تواند منجر به افزایش اطمینان شود؟

بااینکه عملیات تعمیر و نگهداری مورد بحث بر بازیابی یک تجهیز برای داشتن بهترین عملکرد متمرکز هستند، استفاده از فرصت برای انجام بررسی‌های سریع در هنگام انجام عملیات تعمیر و نگهداری اصلاحی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با انجام این کار، تعمیر و نگهداری اصلاحی فرصت مناسبی را برای افزایش اطمینان فراهم می‌کند.

برخی از بخش‌های یک کارخانه بر اساس شرایط نظارت می‌شوند و لزوماً برنامه‌ریزی زمانی مشخصی برای بررسی آن‌ها وجود ندارد. اگر یک دستور کار نگهداری اصلاحی درنتیجه یک خرابی ایجاد شود، استفاده از این فرصت برای تحقیق در مورد عوامل اولیه احتمالی برای رخ دادن این خرابی از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی‌که یک تیم تعمیر و نگهداری از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کرده و سایر مشکلاتی که باید برطرف شوند را شناسایی کند، احتمال وقوع مجدد یا مکرر خرابی کاهش‌یافته و همین امر موجب افزایش ضریب اطمینان می‌شود.

برای مثال: می‌توان به زمانی اشاره کرد که در یک پمپ فرآیند خرابی ایجاد می‌شود. این اتفاق معمولاً درنتیجه استفاده شدن به میزان مشخص است و بر اساس زمان بررسی نمی‌شود. به همین دلیل هر زمان که یک تکنسین برای برطرف کردن مشکل پمپ فراخوانده شود، یک چک‌لیست از بررسی‌های ساده باید ایجاد شود. وظایف موجود در چک‌لیست ممکن است شامل مواردی مانند بررسی خوردگی و پارگی در گلوگاه بوش‌ها، بررسی شافت‌ها یا چک کردن فشار آب باشد. در هنگام تعریف یک دستور کار از این تعمیر و نگهداری برای رفع مشکلات پمپ فرآیند، این بررسی‌ها نیز باید انجام شوند تا سایر نیازهای تعمیر و نگهداری اصلاحی نیز مشخص شوند.

با استفاده از چنین بررسی‌هایی که در کنار رفع خرابی‌ها انجام می‌شوند، یک شرکت می‌تواند فرایندهای نگهداری اصلاحی را بهینه‌سازی کرده و ضریب اطمینان کل را نیز افزایش دهد.

مزایا و معایب نگهداری و تعمیرات اصلاحی

مانند هر برنامه تعمیر و نگهداری دیگری، این برنامه نیز مزایا و معایب خود را دارد. در نظر گرفتن مزایا و معایب در هنگام به‌کارگیری تعمیر و نگهداری اصلاحی برای بهینه‌سازی کلی تولیدات و راندمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
اکثر کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا از تعمیر و نگهداری واکنشی یا اصلاحی به سمت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه حرکت کنند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در تلاش‌اند تا از این هم بیشتر جلو رفته و دستوراتی برای تعمیر و نگهداری پیش‌دستانه ایجاد کنند. مشخصاً قرار دادن سامانه‌هایی که قادرند مشکلات را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند مزایای زیادی دارد. هرچند باوجود بهترین تلاش‌ها، خرابی‌های پیش‌بینی‌نشده همچنان رخ خواهند داد. تعمیر و نگهداری اصلاحی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بیشترین بهره را در هنگام وقوع این خرابی‌های غیرقابل پیش‌گیری ببرید.

جنبه مثبت تعمیر و نگهداری واکنشی

ازآنجاکه نگهداری اصلاحی بر تعمیر یا بازیابی یک دارایی در زمانی که آن دارایی دچار خرابی می‌شود متمرکز است، نیازمند حجم کار کم، هزینه پایین و برنامه‌ریزی اندک برای انجام است. هنگامی‌که خرابی در یک بخش مشخص تأثیر کمی بر ایمنی، تولید یا خدمت‌رسانی داشته باشد، تعمیر و نگهداری اصلاحی بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل خواهد بود.

برای مثال: به کار بردن یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه پیچیده و گران‌قیمت برای نظارت بر تعویض یک چراغ روشنایی دریکی از اتاق‌ها چندان عاقلانه به نظر نمی‌آید.

در اینجا به برخی از مزایای این برنامه تعمیر و نگهداری اشاره‌شده است:

    •  هزینه کمتر

در بازه زمانی کوتاه‌تر، تعمیر و نگهداری اصلاحی می‌تواند در برخی از موارد کم‌هزینه‌تر باشید زیرا در هنگام وقوع خرابی آن را برطرف می‌کنید. به همین دلیل نیازی برای ردیابی، نظارت و مدیریت شرایط ندارید.

    •  فرایند ساده

به دلیل اینکه تعمیر و نگهداری واکنشی یا اصلاحی ذاتاً امری واکنش‌گر است، می‌توان تنها یک تعمیر ساده باشد که نیازی به برنامه‌ریزی و مدیریت چندانی ندارد.

    •  فرصتی برای بررسی

کامل کردن یک عملیات نگهداری اصلاحی این فرصت را فراهم می‌کند تا یک قطعه را به دلیل خرابی و احتمالاً قبل از وقوع یک وقفه بزرگ در کارها، موردبررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

تعمیر و نگهداری تجویزی

مزایای تعمیر و نگهداری اصلاحی

نرم افزار cmms بهترین ابزار برای افزایش کارایی تجهیزات، ماشین آلات و پرسنل است.

جنبه منفی تعمیر و نگهداری واکنشی 

در مواردی که یک خرابی می‌تواند تأثیر شدیدی بر تولید، ایمنی کارکنان یا محیط‌ زیست داشته باشد، تنها به تعمیر و نگهداری واکنشی تکیه کردن می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به مشکلات هزینه‌بر و خطرناکی شود.

برخی از معایب تکیه بیش‌ازاندازه بر نگهداری اصلاحی عبارت‌اند از:

  •  غیرقابل‌پیش‌بینی بودن

اگر فقط زمانی که یک تجهیز خراب می‌شود آن را تعمیر کنید، استفاده از آن تجهیز در بلندمدت بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود. افزون بر آن، دلایل ریشه‌ای وقوع مشکل معمولاً مشخص نمی‌شوند و درنتیجه نمی‌توان آن‌ها را به‌خوبی برطرف کرد.

  •  وقفه در تولید

اگر یکی تجهیز حیاتی خراب شود، می‌توان کل خط تولید را متوقف کند و منجر به ایجاد وقفه طولانی و کاهش بهره‌وری کارکنان شود.

  • کاهش طول عمر دارایی‌ ها

اگر از تجهیزات مراقبت نشود و تنها در هنگامی خرابی آن‌ها تعمیر و نگهداری انجام شود، شما در حال کاستن از طول عمر دارایی‌های خود هستید.

چگونه می‌توان نگهداری و تعمیرات اصلاحی را کاهش داد؟

ازآنجاکه نگهداری اصلاحی معمولاً با تعمیر و نگهداری واکنشی هم‌معنی است، منطقی است که سازمان‌ها در تلاش باشند تا بتوانند تعداد دستور کارهای تعمیر و نگهداری اصلاحی را از روش‌های مختلف کاهش دهند. بااینکه در مواقع مشخصی منطقی‌ترین کار این است که مشکل را پس از وقوع برطرف کنید، اما از سوی دیگر در بسیاری مواقع بهتر است که از وقوع مشکل در وهله اول پیش‌گیری کنید.

در اینجا به ارائه ایده‌هایی برای کاهش دستور کارهای تعمیر و نگهداری واکنشی در شرکت خواهیم پرداخت:

  • بر فناوری‌های درست سرمایه‌گذاری کنید

با استفاده از یک راه‌کار CMMS می‌توانید به کارکنان تعمیر و نگهداری این توانایی را بدهید که به اطلاعات مهم دسترسی داشته باشند و آن را دنبال کنند. این راه‌کارها معمولاً باعث ایجاد تحلیل‌ها و گزارش‌هایی می‌شوند که می‌توانند منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر و اولویت‌بندی مهم‌ترین کارها برای به حداکثر رساندن راندمان و تولید شوند.

  • روی تیمتان سرمایه‌گذاری کنید

فرایند استخدام نیرو و همچنین برنامه پیشرفت حرفه‌ای را بهینه‌سازی کرده و بهبود دهید. اطمینان حاصل کنید که مشوق‌هایی برای ادامه تحصیل، گرفتن مدارک مرتبط یا ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی قرار می‌دهید تا اعضای تیم شما بر آخرین پیشرفت‌های درزمینه کاری خود تسلط داشته باشند.

  • کارکنان را برای استفاده از ابزار مختلف آموزش دهید

اگر کسی نحوه استفاده صحیح از یک فناوری عالی را بلد نباشد، آنگاه صرف سرمایه برای آن فناوری بیهوده بوده است. افزون بر آن، باید اطمینان حاصل کنید که تیم شما ازنظر فنی برای تشخیص علائم مشکلات احتمالی و فهمیدن گزارش‌های خرابی درحالی‌که مشغول انجام سایر خدمات تعمیر و نگهداری هستند، آموزش کافی دیده‌اند.

  • خودکارسازی تفویض دستور کار

بسته به کارکنان تعمیر و نگهداری و نوع سامانه‌ها و تجهیزاتی که از آن بهره می‌برید، شاید بهتر باشد که دستور کارهای مختلف برای برطرف کردن خرابی‌ها را به‌صورت خودکار به تکنسین‌های مشخصی ارجاع دهید. این کار باعث می‌شود که سرپرست نیازی به ارائه دستور کار به تکنسین‌ها به‌صورت دستی نداشته باشد.

  • اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی را به‌طور مؤثری انجام دهید

با استفاده از سامانه‌هایی مانند CMMS، می‌توانید مهم‌ترین کارها را اولویت‌بندی کرده و برنامه زمانی تکنسین‌ها را به‌خوبی مشخص کنید. برای مثال می‌توانید به‌راحتی تمام عملیات نگهداری اصلاحی را روی یک خط تولید یا در یک ساختمان مشخص جمع کنید تا زمان رفت‌وآمد از محل و به محل موردنظر را به حداقل برسانید.

  • سابقه را در دسترس قرار دهید

یکی دیگر از مزایای استفاده از CMMS این است که تمام کارها، دستور کارها، سؤالات و خرابی‌های قبلی به‌سادگی در اختیار تکنسینی که قرار است روی موضوع کار کند قرار می‌گیرند. آن فرد ممکن است بتواند الگو، مشکل یا ایراد مشخصی که مکرراً رخ‌داده را تشخیص دهد.

  • تجهیزات و ابزار لازم را انبار کنید

اطمینان حاصل کنید که تکنسین‌ها دسترسی لازم به ابزار، تجهیزات آزمایش و سایر قطعات و مواد پایه برای رفع مشکلات رایج در تعمیر و نگهداری واکنشی را دارند.

  • از فرصت‌های بررسی بیشترین استفاده را ببرید

هر وقت که یک تکنسین روی یک تجهیز کار می‌کند، باید آن را برای مشکلات احتمالی موردبررسی اجمالی قرار دهد. به کارکنان چگونگی تشخیص مشکلات را آموزش داده و این قدرت را به آن‌ها بدهید تا سؤالات یا دستور کارهای نگهداری اصلاحی را ارسال کنند.

نتیجه‌گیری

این برنامه تعمیر و نگهداری یک بخش مهم از برنامه کلی تعمیر و نگهداری یک شرکت به شمار می‌آید. درک این موضوع که تعمیر و نگهداری واکنشی چه زمانی مفید است و چه زمانی منجر به کاهش راندمان، توقف کار و سایر افت‌ها در بهره‌وری می‌شود بسیار حیاتی است.
نکته مهم برای تیم‌های تعمیر و نگهداری این است که از داده‌های تعمیر و نگهداری و تحلیل‌ها برای تشخیص موقعیت‌هایی که نگهداری اصلاحی می‌تواند به نحو مؤثری مورداستفاده قرار گیرد و اینکه چه زمانی باید آن‌ها را به‌عنوان پایه‌ای برای انجام تعمیر و نگهداری‌های پیشگیرانه و پیش‌بینانه مورداستفاده قرار داد. تیم های نت در شرکت ها همواره درحال انتخاب بین گزینه های متعدد از انواع نگهداری و تعمیرات هستند دقت در انتخاب تکنیک یا روشی که  کمترین بار مالی و بیشتین بازدهی را در برداشته باشد اهمیت ویژه ای دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *