اهداف نگهداری بعد از خرید نرم افزار CMMS
نکات طلایی که پس از خرید نرم افزار CMMS باید رعایت کنید
تبریک! چون نرمافزار نو و جدیدی خریدهاید، کارکرد آن را به کارکنانتان آموزش دادهاید، حالا مشتاقانه به تیک زدن همه اهداف کاری امسالتان فکر میکنید. اما شرکتها معمولا بعد از انتخاب و خرید نرم افزار نگهداری و تعمیرات جدید به این سوال میرسند که خب حالا باید چه کرد؟ بهکارگیری نرمافزار تنها نیمی از ماجرا است و راهاندازی سیستم جدیدتان و ادغام آن با روند کاری فعلیتان نیمه دیگر ماجرا خواهد بود. بهعلاوه حالا از شما انتظار میرود به قول گفتنی کار را روی غلتک بیندازید.
تعیین اهداف معیارمحور مربوط به تعمیر و نگهداری کلید استفاده درست و اصولی از نرمافزار است. مثلا، اگر پارسال 17روز ازکارافتادگی برنامهریزی نشده داشتید که میانگین مدت ازکارافتادگی برای همه صنایع است امسال چند روز خواهد بود؟ باید تا پیش از سه ماهه دوم برای کدام داراییهای باارزشتان برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بریزید؟ بازگشت سود حاصل از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را چگونه میسنجید؟
خودکارسازی فرآیندهای نگهداری و تعمیرات
استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری بر بهبود بهرهوری پرسنل و تجهیزات تاثیر بسزایی دارد. شما میتوانید بهکمک آن فرایند تعمیر و نگهداری را اتوماتیک کرده و با استفاده از دادهها موجودی قطعات را پیشبینی کنید، همچنین برای درخواستهای تعمیر از فرم درخواست کار در نرم افزار استفاده کنید. اما برای رسیدن به نتیجه مدنظرتان بایستی تلاش زیادی در پشت صحنه داشته باشید. نظرسنجیها نشان میدهند 74%کاربران نرم افزار cmms معتقدند این ابزار بهرهوری را افزایش میدهد، و 58% آن را بهطورکلی سودآور قلمداد میکنند.
اگر اخیرا نرم افزار نگهداری و تعمیرات خریدهاید و بهدنبال استفاده بیشتر از نرمافزارتان هستید راهنماییهای این مقاله به شما در استفاده حداکثری از نرمافزارتان طی مدت زمانی کوتاه کمک خواهد کرد.
عملکرد کارکنان را دنبال کرده و کمکارها را بشناسید.
- آیا کارکنان شایستهای استخدام کردهاید؟
- آیا فعالیتهای سپرده شده به کارگر فلان مناسب اوست؟
- آیا کارکنانتان برای انجام کارشان به خوبی آموزش دیدهاند و منابع کافی دراختیار دارند؟
اطلاعات کامل تجهیزات و قطعات را طبقه بندی کنید
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
مدیریت بهینه پرسنل نگهداری و افزایش کارایی تجهیزات و ماشین آلات با نرم افزار آلکا
از نظم دادهها غافل نشوید چون بسیار حائز اهمیت است.
بهتر است خود کارشناسان داده را وارد کنند.
فرمهای مقرراتمحور طراحی کنید.
دسترسی کاربران را محدود کنید.
هرچندوقت یکبار اولویتبندیهای در سامانه را بررسی کنید.
مدیریت اموال خود را جدی بگیرید. از جزئیات غافل نشوید.
کنترل میانگین زمان بین دو خرابی را جدی بگیرید چون کمارزشترین اموال نیز حائز اهمیت هستند.
چند نکته درباره میانگین زمان بین خرابی ها:
- بدانید کی باید قطعات جایگزین خریداری کنید و به چه تعداد از آنها در انبار نیاز است.
- مطمئن شوید باکیفیتترین قطعات را با بهترین قیمت خریدهاید و درصورت نیاز فروشنده یا برند قطعات را عوض کنید.
- برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ازنرم افزار CMMS استفاده کنید.
برای اموال باارزشتر نیز به میانگین زمان بین دو خرابی (MTBF) توجه داشته باشید که میانگین زمان تا تعمیر قطعهای قابل تعمیر را میسنجد. میانگین زمان کارکرد تا خرابی و میانگین زمان بین دو خرابی ارتباط نزدیکی دارند چون این اموال کمارزش غیرقابل تعمیر هستند که چرخ اموال گران قابل تعمیرتان را میچرخانند. گروه ما میتواند کمکتان کند از دروازههای ایمنی، حسگرها و تجزیهوتحلیلهای پیشرفته برای جمعآوری اطلاعات تجهیزات استفاده کنید و عملیات تعمیر و نگهداری و اطمینانسنجی خود را از حالت واکنشی به حالت پیشگیرانه درآورید که به نوبهی خود، به کل کسبوکارتان کمک میکند که مأمورت خود را به انجام برساند.
همین حالا نسخه رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات ما را دانلود کنید و کارایی خود را افزایش دهید
از همین امروز تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را شروع کنید؟
فروشندگان نرم افزار نگهداری تعمیرات همیشه درباره نگهداری پیشگیرانه یا PM صحبت میکنند و این بی دلیل نیست. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به تعمیر مرتب و همیشگی باهدف حفظ سلامت تجهیزات گفته میشود. نگهداری پیشگیرانه اصولی به برنامه ریزی و زمان بندی دقیق طبق معیارهایی مانند میانگین زمان کارکرد تا خرابی و میانگین زمان بین دو خرابی نیاز دارد. در سال 2020 میلادی 76% شرکتهای صنعت تولید دنیا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در اولویت قرار دادند.
سرکشی، تمیزکاری، روغن کاری، تعویض روغن، تنظیم کردن، تعمیرات و تعویض قطعات ازجمله امور تعمیر و نگهداری پیشگیرانه هستند. اینکه به چه نوع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نیاز است به عملکرد و نوع تجهیزات بستگی خواهد داشت. نت پیشگیرانه هزینه مقدماتی بالایی دارد و معمولا از آن تنها برای اموال باارزش استفاده میشود.
تاثیر نرم افزار CMMS در برنامه نت پیشگیرانه
نرم افزا CMMS به شما کمک میکند تا نت پیشگیرانه PM را به راحتی سازماندهی کنید. این نرمافزار اطلاعات تعمیر و نگهداری سازمان را در پایگاه داده ذخیره میکند تا متخصصان بتوانند سرکشیها، تعمیرات و تعویضها را کنترل کرده و دستورکار را خودکار دریافت کنند. این سیستم میتواند تعمیر و نگهداری را هماهنگ با زمان بندی تولید شرکت و دیگر تعمیرات درحال انجام برنامه ریزی و اولویت بندی کند تا اختلالات به حداقل برسد.
از تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر غافل نشوید
اگر واقعا برای متحول کردن فرایند تعمیر و نگهداری و ده برابر بهتر کردن عملکردتان آمادهاید از تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر غافل نشوید. در این روش به مدیریت تعمیر و نگهداری بعنوان مزیتی رقابتی نگاه میشود. تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر یعنی کار بدون نقص؛ ازکارافتادگی صفر، حادثه صفر، سود ازدسترفته صفر. اما باید چند کار انجام داد:
- از کارکنان بخواهید مستقل و خودکار تعمیر و نگهداری انجام دهند. سرکشی و تعمیر تجهیزات را به کارکنان مسئول ماشینآلات آموزش دهید. از کارکنان بخواهید کارهای تعمیر و نگهداری مانند تمیزکاری و روغنکاری را همیشه انجام دهند و خودشان صاحبکار شغل و محیط کارشان باشند.
- اسراف را حذف کنید. هر فرایند، فعالیت، یا موردی که اضافی بنظر میرسد و مثلا برای مشتری سودی ندارد باید حذف شود.
- تسهیم مسئولیتهای تعمیر و نگهداری را در سازمان آموزش دهید. باید به سمت تشکیل تیمهای کوچک ماهر در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و نظارت مستقل بروید تا هر کارگر مسئول نگهداری تجهیزات خود باشد.
- فرایندهای کاری را استانداردسازی کنید تا خطا به حداقل برسد.
- باید بر بهبود کارها متمرکز شوید و از انجام کاملا اصولی امور به کمک داده اطمینان حاصل کنید تا رویکرد درستی انتخاب شود.
تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر توسط «سیچی ناکاجیمای» ژاپنی و بین سالهای 1950 و 1970 معرفی شد و نخستین بار در شرکت «نیپون دنسو» یا همان «دنسوی» کنونی سازنده قطعات برای «تویوتا» پیادهسازی کردند. بکارگیری برنامه تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر میتواند در گذر زمان بهرهوری کلی تجهیزات شما را تا حد زیادی افزایش دهد. البته اگرچه وظیفه معمول متخصصان در تعمیر و نگهداری بهرهور فراگیر به همه کارکنان شرکت سپرده میشود، اما این به معنی کم اهمیت بودن حضور تیم تعمیر و نگهداری متخصص نیست.
لینکهای مرتبط:
مطالب مفید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!