اهداف نگهداری بعد از خرید نرم افزار CMMS

نکات طلایی که پس از خرید نرم افزار CMMS باید رعایت کنید

تبریک! چون نرم‌‌افزار نو و جدیدی خریده‌اید، کارکرد آن را به کارکنان‌تان آموزش داده‌اید، حالا مشتاقانه به تیک زدن همه اهداف کاری امسال‌تان فکر می‌کنید. اما شرکت‌ها معمولا بعد از انتخاب و خرید نرم‌ افزار نگهداری و تعمیرات جدید به این سوال می‌رسند که خب حالا باید چه کرد؟ به‌کارگیری نرم‌افزار تنها نیمی از ماجرا است و راه‌اندازی سیستم جدیدتان و ادغام آن با روند کاری فعلی‌تان نیمه دیگر ماجرا خواهد بود. به‌علاوه حالا از شما انتظار می‌رود به قول گفتنی کار را روی غلتک بیندازید.
تعیین اهداف معیار‌محور مربوط به تعمیر و نگهداری کلید استفاده درست و اصولی از نرم‌افزار است. مثلا، اگر پارسال 17روز ازکارافتادگی برنامه‌ریزی نشده داشتید که میانگین مدت ازکارافتادگی برای همه صنایع است امسال چند روز خواهد بود؟ باید تا پیش از سه ماهه دوم برای کدام دارایی‌های باارزش‌تان برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بریزید؟ بازگشت سود حاصل از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را چگونه می‌سنجید؟

فهرست مطالب
نکات طلایی که پس از خرید نرم افزار cmms باید رعایت کنید

خودکارسازی فرآیندهای نگهداری و تعمیرات

استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری بر بهبود بهره‌وری پرسنل و تجهیزات تاثیر بسزایی دارد. شما می‌توانید به‌کمک آن فرایند تعمیر و نگهداری را اتوماتیک کرده و با استفاده از داده‌ها موجودی‌ قطعات را پیش‌بینی کنید، همچنین برای درخواست‌های تعمیر از فرم درخواست کار در نرم افزار استفاده کنید. اما برای رسیدن به نتیجه مدنظرتان بایستی تلاش زیادی در پشت صحنه داشته باشید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند 74%کاربران نرم افزار cmms معتقدند این ابزار بهره‌وری را افزایش می‌دهد، و 58% آن را به‌طورکلی سودآور قلمداد می‌کنند.

اگر اخیرا نرم افزار نگهداری و تعمیرات خریده‌اید و به‌دنبال استفاده بیشتر از نرم‌افزارتان هستید راهنمایی‌های این مقاله به شما در استفاده حداکثری از نرم‌افزارتان طی مدت زمانی کوتاه کمک خواهد کرد.

عملکرد کارکنان را دنبال کرده و کم‌کارها را بشناسید. 

نرم افزار cmms گزارش عملکرد کارکنان را به شما ارائه می‌دهد تا بدانید:
  1.  آیا کارکنان شایسته‌ای استخدام کرده‌اید؟
  2.  آیا فعالیت‌های سپرده شده به کارگر فلان مناسب اوست؟
  3. آیا کارکنان‌تان برای انجام کارشان به خوبی آموزش دیده‌اند و منابع کافی دراختیار دارند؟
امکان مشاهده زمان صرف شده توسط متخصصین تعمیر و نگهداری، مشاهده تعداد دستورهای کار انجام شده در یک بازه زمانی و مشاهده زمان صرف شده بر سر فعالیت‌های خاص که زمان میانگین تعمیر نام دارد ازجمله مزیت‌های دراختیار داشتن داده‌های دقیق هستند. اگر کارگری زمان زیادی مشغول انجام فعالیتی بوده احتمالا به آموزش بیشتر نیاز دارد و یا ابزار درست انجام کار را ندارد. 
بسیاری از شرکت‌ها تنها به کارکنان جدید آموزش می‌دهند و آموزش مختص همین مرحله است. اما چگونگی استفاده و نگهداری از ابزار کار، یادآوری دوره‌ای مسائل ایمنی در محیط کار و توصیه‌های کلی ازجمله راهنمایی‌هایی هستند که کارکنان به آن‌ها نیازمندند. آنان همچنین نیاز دارند تا بهترین شیوه‌های مدیریت حادثه را یاد بگیرند تا بدانند چگونه در شرایط اضطراری یا ازکارافتادن تجهیزات وارد عمل شوند. 

اطلاعات کامل تجهیزات و قطعات را طبقه بندی کنید

نرم افزار نگهداری تعمیرات به شما امکان می‌دهد اسناد، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های قطعه‌سازان را در فضایی متمرکز ذخیره کنید تا کارکنان در هر زمان به اطلاعات موردنیازشان دسترسی داشته باشند. 
اگر برخی الگوهای در داده غیرعادی بنظر می‌رسند و مثلا می‌بینید تعداد تعمیرات ناتمام زیاد شده یا میانگین زمان تعمیر بیشتر از حد معمول است می‌توانید از کارکنان‌تان بپرسید مشکل کجاست. شاید به آموزش نیاز دارند. 
در مطالعه اخیری توسط مرکز ملی درباره کیفیت آموزش نیروی کار 3000 کسب وکار نشان داده شد که شرکت‌های پیشرو در توسعه و آموزش 8.6% بهره‌وری بیشتری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که شرکت‌های متمرکز بر آموزش مسائل محیط کار به ازای هر کارگر فروش خالص و سود ناخالص بیشتری بدست آوردند. 

مدیریت بهینه پرسنل نگهداری و افزایش کارایی تجهیزات و ماشین آلات به هدفگذاری اصولی و اجرای منظم برنامه نت بستگی دارد.

 از نظم داده‌ها غافل نشوید چون بسیار حائز اهمیت است.

نرم افزار CMMS در وهله اول و از همه مهم‌تر منبع اطلاعات همه مسائل مربوط به مدیریت تعمیر و نگهداری است. به دیتابیس خود اهمیت دهید زیرا داده‌های بی‌نظم پیش‌بینی دقیق را با مشکل روبرو می‌کند. همچنین اختصاص بودجه به تعمیر و نگهداری بر اساس داده‌های نرم افزار صورت می‌پذیرد یا اطلاع از اینکه آیا ظرفیت پذیرش مشتری جدید وجود دارد نیز با تجزیه تحلیل داده‌ها امکان پذیر است. 
اگرچه ثبت اولیه داده‌ها در ابتدا توسط شرکت ارائه‌کننده سامانه انجام می‌شود، اما شما باید ثبت روزانه داده توسط کارکنان‌تان را کنترل کنید تا از اصولی انجام شدن آن مطمئن شوید. از ثبت اطلاعات تجهیزات مانند شماره مدل، شماره سریال، اطلاعات خرید، اطلاعات نصب و غیره گرفته تا جزئیات قطعات موجود و اطلاعات نیروی کار ازجمله داده‌هایی هستند که ممکن است به اشتباه ثبت شوند. در این‌جا به نکاتی درباره ثبت درست داده می‌پردازیم:

بهتر است خود کارشناسان داده را وارد کنند. 

کارشناسان باید به نرم افزار نگهداری و تعمیر دسترسی مستقیم داشته باشند تا اطلاعات را به محض دریافت دستور کار وارد نمایند. این روش جایگزین بهتری از پر کردن فرم کاغذی و دادن آن به دست منشی ثبت داده یا دستیار اجرایی است. در روش‌های قدیمی احتمال ناخوانا بودن یا گم شدن برگه وجود دارد و ثبت داده بیشتر طول می‌کشد.

فرم‌های مقررات‌محور طراحی کنید.

هر فیلد فرم ثبت داده باید مقرراتی داشته باشد. این کار به‌عنوان مانعی دربرابر ثبت غلط داده ناشی از اشتباهات و بی توجهی خواهد بود. برای مثال، متخصصان نباید بتوانند در فیلد عددی حرف بنویسند. توجه به بازه‌ها مثل فیلد درصد 0 تا 100، واحدهای مثل دلار، تومان، پوند و قالب بندی‌ها که مثلا کد ملی باید به‌صورت xxx-xx-xxxx وارد شود ازجمله موارد مهم در فیلدها هستند. هر جا ممکن بود منوی کرکره‌ای اضافه کنید تا متخصصان به جای نوشتن در فیلد متنی از منوی گزینه‌ها موردی را انتخاب کنند. همچنین غلط‌های املایی، نبود اطلاعات، تکرار یا واحدهای سنجش نادرست نظم داده‌ها را از بین می‌برد.

دسترسی کاربران را محدود کنید.

دسترسی کاربران به اطلاعات مرتبط را محدود کنید. فرض کنیم شما مسئول چند کارخانه تولیدی هستید. متخصصان کارخانه اول باید بتوانند اطلاعات کارخانه دیگر را ببینند، اما نباید بتوانند آن را ویرایش کنند. 

هرچندوقت یک‌بار اولویت‌بندی‌های در سامانه را بررسی کنید.

 شرکت‌های بزرگ معمولا اولویت‌بندی‌های موجودی خود را در سامانه مدیریت وارد می‌کنند تا موجودی انبار کارخانجات تولیدی یا کارگاه‌ها مشخص شود. هر یک اولویت‌بندی‌ خود را دارند که نشان می‌دهد اموال کجا قرار گرفته‌اند. مثلا برخی در سالن و برخی در راهروی میان قفسه‌ها و روی قفسه‌ هستند. اگر کارخانه جدیدی افتتاح کردید یا تعدادی کالا را به انبار دیگری بردید باید هرگونه تغییر را در سامانه مدیریت وارد کنید تا حساب دقیق موجودی خود را داشته باشید. 

مدیریت اموال خود را جدی بگیرید. از جزئیات غافل نشوید.

مدیریت اصولی و به موقع اموال مزایای رقابتی بسیاری خواهد داشت. شما می‌توانید با استفاده از داده‌های قدیمی مربوط به ضررهای مالی و توجه به کم شدن موجودی انبار زمان خراب شدن قطعات را پیش‌بینی کرده و از قبل قطعات جایگزین سفارش دهید. با این کار هزینه‌های انبار را پایین نگه داشته و هیچ‌گاه بدون قطعه نخواهید ماند. نرم افزار CMMS اطلاعات را در گذر زمان بررسی می‌کند تا بدانید چه وقت باید قطعات سفارش دهید، چه تعداد قطعه زاپاس در انبار نگه دارید و کدام قطعه را با قطعه باکیفیت‌تر تعویض کنید. 
نرم افزار تعمیر و نگهداری امکان مدیریت اموال را بصورت آنلاین فراهم می‌کند تا داده‌ها به‌صورت دقیق در اختیارتان باشد. شما می‌توانید با بررسی داده در طول زمان الگوها را پیدا کنید. همچنین می‌توانید ببینید متخصصان از کدام قطعه بیشتر و کمتر استفاده کرده‌اند و قطعات را با قسمت‌های مختلف تجهیزات تطبیق دهید. 
امکان کنترل محل‌های استقرار دارایی ها نیز ویژگی قدرتمند دیگر نرم افزار CMMS است. شما می‌توانید با استفاده از کنترل آنلاینِ دارایی‌ها وضعیت کامل موجودی راهروی میان قفسه‌ها و روی قفسه را‌ دردست داشته باشید. وقتی مدیران اموال شرکت به چیز خاصی نیاز داشته باشند می‌توانند به جای تماس با بخش‌های مختلف آن را در سامانه جستجو کنند.

 کنترل میانگین زمان بین دو خرابی را جدی بگیرید چون کم‌ارزش‌ترین اموال نیز حائز اهمیت هستند.

اگر بلبرینگ‌ها، تسمه پروانه‌ها و حباب‌های لامپ ارزان کارخانه تولیدی ناگهان خراب شوند ازکارافتادگی طولانی و ازدست رفتن سرمایه دور از انتظار نخواهد بود. میانگین زمان بین خرابی ها معیار مهمی است که میانگین عمر قطعات غیرقابل تعمیر را می‌سنجد. 
ازآن‌جا که این معیار برای قطعات غیرقابل تعمیر کاربرد دارد به گونه‌ای نشان‌دهنده میانگین عمر قطعه است. در این‌جا خرابی به معنی هرنوع اختلال جدی است که به ازکارافتادگی برنامه ریزی نشده یا اختلال در عملکرد عادی قطعه منجر شود. تیم‌های فنی به‌طور کلی سعی می‌کنند میانگین زمان بین خرابی ها را تا حد امکان طولانی کنند. 
هرچه عدد بدست آمده بیشتر باشد، قطعات کمتر به تعویض نیاز خواهند داشت. همچنین تیم‌ها زمان کمتری صرف تعویض قطعات خواهند کرد و سازمان پول کمتری برای تعویض قطعات خرج خواهد کرد. به علاوه احتمال غافل‌گیرشدن تیم‌ها از خرابی ناگهانی ماشین‌آلات کمتر خواهد بود. 
 

چند نکته درباره میانگین زمان بین خرابی ها:

برای اموال باارزش‌تر نیز به میانگین زمان بین دو خرابی (MTBF) توجه داشته باشید که میانگین زمان تا تعمیر قطعه‌ای قابل تعمیر را می‌سنجد. میانگین زمان کارکرد تا خرابی و میانگین زمان بین دو خرابی ارتباط نزدیکی دارند چون این اموال کم‌ارزش غیرقابل تعمیر هستند که چرخ اموال گران قابل تعمیرتان را می‌چرخانند. گروه ما می‌تواند کمکتان کند از دروازه‌های ایمنی، حسگرها و تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات تجهیزات استفاده کنید و عملیات تعمیر و نگهداری و اطمینان‌سنجی خود را از حالت واکنشی به حالت پیشگیرانه درآورید که به نوبه‌ی خود، به کل کسب‌وکارتان کمک می‌کند که مأمورت خود را به انجام برساند. 

دستیابی به اهداف کلان در بخش تولید و مدیریت نگهداری تجهیزات مستلزم استفاده از نرم افزار cmms در سازمان است.

از همین امروز تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را شروع کنید؟

فروشندگان نرم افزار نگهداری تعمیرات همیشه درباره نگهداری پیشگیرانه یا PM صحبت می‌کنند و این بی دلیل نیست. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به تعمیر مرتب و همیشگی باهدف حفظ سلامت تجهیزات گفته می‌شود. نگهداری پیشگیرانه اصولی به برنامه ریزی و زمان بندی دقیق طبق معیارهایی مانند میانگین زمان کارکرد تا خرابی و میانگین زمان بین دو خرابی نیاز دارد. در سال 2020 میلادی 76% شرکت‌های صنعت تولید دنیا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در اولویت قرار دادند.

سرکشی، تمیزکاری، روغن کاری، تعویض روغن، تنظیم کردن، تعمیرات و تعویض قطعات ازجمله امور تعمیر و نگهداری پیشگیرانه هستند. اینکه به چه نوع تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نیاز است به عملکرد و نوع تجهیزات بستگی خواهد داشت. نت پیشگیرانه هزینه مقدماتی بالایی دارد و معمولا از آن تنها برای اموال باارزش استفاده می‌شود.

تاثیر نرم افزار CMMS در برنامه نت پیشگیرانه

نرم افزا CMMS به شما کمک می‌کند تا نت پیشگیرانه PM را به راحتی سازماندهی کنید. این نرم‌افزار اطلاعات تعمیر و نگهداری سازمان را در پایگاه داده ذخیره می‌کند تا متخصصان بتوانند سرکشی‌ها، تعمیرات و تعویض‌ها را کنترل کرده و دستورکار را خودکار دریافت کنند. این سیستم می‌تواند تعمیر و نگهداری را هماهنگ با زمان بندی‌ تولید شرکت و دیگر تعمیرات درحال انجام برنامه ریزی و اولویت بندی کند تا اختلالات به حداقل برسد.

از تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر غافل نشوید 

اگر واقعا برای متحول کردن فرایند تعمیر و نگهداری و ده برابر بهتر کردن عملکردتان آماده‌اید از تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر غافل نشوید. در این روش به مدیریت تعمیر و نگهداری بعنوان مزیتی رقابتی نگاه می‌شود. تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر یعنی کار بدون نقص؛ ازکارافتادگی صفر، حادثه‌ صفر، سود ازدست‌رفته صفر. اما باید چند کار انجام داد:

  1. از کارکنان بخواهید مستقل و خودکار تعمیر و نگهداری انجام دهند. سرکشی و تعمیر تجهیزات را به کارکنان مسئول ماشین‌آلات آموزش دهید. از کارکنان بخواهید کارهای تعمیر و نگهداری مانند تمیزکاری و روغن‌کاری را همیشه انجام دهند و خودشان صاحب‌کار شغل و محیط کارشان باشند.
  2. اسراف را حذف کنید. هر فرایند، فعالیت، یا موردی که اضافی بنظر می‌رسد و مثلا برای مشتری سودی ندارد باید حذف شود.
  3. تسهیم مسئولیت‌های تعمیر و نگهداری را در سازمان آموزش دهید. باید به سمت تشکیل تیم‌های کوچک ماهر در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و نظارت مستقل بروید تا هر کارگر مسئول نگهداری تجهیزات خود باشد. 
  4. فرایندهای کاری را استانداردسازی کنید تا خطا به حداقل برسد.
  5. باید بر بهبود کارها متمرکز شوید و از انجام کاملا اصولی امور به کمک داده اطمینان حاصل کنید تا رویکرد درستی انتخاب شود.

تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر توسط «سیچی ناکاجیمای» ژاپنی و بین سال‌های 1950 و 1970 معرفی شد و نخستین بار در شرکت «نیپون دنسو» یا همان «دنسوی» کنونی سازنده قطعات برای «تویوتا» پیاده‌سازی کردند. بکارگیری برنامه تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر می‌تواند در گذر زمان بهره‌وری کلی تجهیزات شما را تا حد زیادی افزایش دهد. البته اگرچه وظیفه معمول متخصصان در تعمیر و نگهداری بهره‌ور فراگیر به همه کارکنان شرکت سپرده می‌شود، اما این به معنی کم اهمیت بودن حضور تیم تعمیر و نگهداری متخصص نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *